fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

Még mindig elmarad az áruszállítási teljesítmény a koronavírus előtti szintjétől. A vasút stagnálással nyitotta az első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

A KSH friss, negyedéves áruszállítási teljesítményi adatai szerint 2024 első három hónapjában még mindig elmaradt az áruszállítás tonnakm-ben kifejezett volumene 17  százalékkal az öt évvel korábbi, Covid előtti szintjétől. 2019. első negyedévéhez  képest a vasút elmaradása csupán egy százalékos, míg a közúti áruszállításé 13 százalék.

- Hirdetés -

Az idei évben azonban a közútnak sikerült jobban a talpraállás: az előző negyedévhez képest 12 százalékos volt a bővülés, míg a vasútnál stagnálás látszik. Mindez rávilágít, hogy a vasúti áruszállítás jelenlegi helyzetében is számos kihívással néz szemben, az erős versenyhelyzetben a költség emelkedése tovább ronthatja a környezetbarát áruszállítás mód helyzetét.

Könnyen előfordulhat, hogy az áruk nagyobb részének fuvarozására választják növekvő költségek mellett a megrendelők a vasutat, a jelentős vasúti tranzitforgalom egy része pedig inkább elkerüli hazánkat.

Márpedig a hálózat-hozzáférési díjak eddig példátlan, évközi emelése ilyen hatásokkal fenyeget – ahogy arra a HUNGRAIL korábban is felhívta a figyelmet.

Ahogy az alábbi grafikonon látható, a magyar vasúti áruszállítás teljesítményében kiemelt szerepe van a tranzitnak: 2019-ben is már 53 százalék volt ennek aránya, ám 2024 elejére már egészen 58 százalékra növekedett.

Mivel a magyar vasúti áruszállítás teljesítményének több mint felét az export adja, a költségek emelkedésével ennek jelentős része elkerülheti hazánkat, csökkentve a hazai vasúti infrastruktúra üzemeltető és a vasútvállalatok árbevételét.

A hazai vasúti áruszállítási teljesítményen belül szűkül a belföldi áruszállítás szerepe. Ez az a jellemzően egyeskocsi forgalmakkal kiszolgált forgalom, ami kiemelten árérzékeny – a költségek megugrása esetén a megrendelők viszonylag gyorsan tudnak közúti áruszállításra váltani.

A belföldi áruszállítás szerepe a vasúti árufuvarozásban a 2019-es 11-ről 6 százalékra csökkent. Ha nem növekedett volna a tranzit és az export szerepe, akkor jelentősebb visszaesés következhetett volna be.

Az import esetében is csökkentek a mennyiségek, és ennek aránya is. Ebben az orosz-ukrán háborúnak is szerepe van, hiszen a korábbi jelentős keleti nyersanyagimport, illetve a kínai konténervonatok is szinte eltűntek ebben a relációban.  A dunaújvárosi vasműben a nyersacél gyártásnak megszűnése miatt is kimaradt a vasércimport.

Az export azonban jelentősen növekedett: 2024 első negyedévében 16 százalékkal nagyobb árutonnakm teljesítményt lehetett regisztrálni, mint a Covid előtti utolsó évben, 2019-ben.

Mindez rámutat, hogy ugyan a vasúti áruszállítási teljesítmények összességében csökkentek a 2019-es évhez képest, a kiviteli irányokban lehet kapacitáshiány. Ahogy arra Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára a HUNGRAIL által szerezett Magyar Vasút Meetupon felhívta a figyelmet, az akkumulátor- és autógyárak miatt hamarosan napi 30-40-nel több tehervonat közlekedtetésére lesz szükség, amit a jelenlegi hálózat nem képes megoldani.

Belföldön közútra, nemzetközi forgalomban vasútra váltanak

A magyarországi piacon más szempontból eltérő folyamatokat látni: a belföldi áruszállításban a vasúti áruszállítási modal split csökkenő trendet mutat. A 2024-es 8,1 százalékos részesedés az elmúlt évek legrosszabb negyedéves adataihoz tartozik.

Ezzel szemben a nemzetközi relációban a vasút 29 százalékos részesdése 2024 első negyedévében 3 százalékponttal magasabb a 2019-es 25 százaléknál, és a trend is kedvező. Ez egyrészt a közút részarányának csökkenésének köszönhető, de a vízi áruszállítás volumene is jelentősen csökkent

De hogy miért lehet nemzetközi relációban versenyképesebb a vasút? Egyrészt a nagyobb távolságok okán természetes módon is növekszik a vasút versenyképessége. De talán annak is jelentős szerepe van, hogy ezeken a hosszú utakon más országok területén alkalmazott díjrendszernek, pályaállapotoknak és eljutási időknek is befolyása van az egész, Magyarországot is érintő vasúti összeköttetések versenyképességében. Márpedig a szomszédos országokban alacsonyabb HHD-val kell a vasútvállalatoknak gazdálkodniuk, és jelentősen javult a vasúti infrastruktúra minősége is.

Ezek is érdekelhetik

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi...

Csökkent 2022-ben és 2023 első felében is az európai vasúti áruszállítás

A végleges adatok szerint 0,5 százalékos volt a visszaesés tavaly az EU-ban a vasúti áruszállítás teljesítményében. A negyedéves, részleges adatok sem mutatnak növekedésre utaló...

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasúti fordulat nélkül nem lehet megállítani a közlekedési szennyezés növekedését

Több vasúti áruszállítással és személyszállítással lehetne a folyamatot megállítani.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.