A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.
Három németországi projekthez 9 hidrogén-üzemanyagcellás szerelvényt rendeltek a Siemens Mobility-nél, miközben összesen 61 akkumulátoros szerelvényt adtak el Németországban és Dániában. Mind a Mireo Plus B-t, mind a Mireo Plus H-t április végén mutatták be Észak-Rajna-Vesztfáliában egy média eseményen, amelyen a RailTech is részt vett.
Az akkumulátorok rövidebb utakra valók, míg a több mint száz kilométeres, felsővezeték nélküli szakaszokon nincs alternatívája a hidrogénnek – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Rolling Stock divíziójának vezérigazgatója. Nyugat-Európában gyakran nem hosszúak a nem villamosított szakaszok. Ez az oka annak, hogy jelenleg nagyobb a kereslet az akkumulátoros vonataink iránt – mutatott rá.
– Nem tudok válaszolni arra, hogy mennyi lesz a hidrogén ára 4-5 év múlva. De arra számítunk, hogy az árak csökkenni fognak – mondta Neumann. A közeli szélturbinákra utalva azt mondta, ezek jelenleg nem üzemelnek, mert nincs szükség az energiára. Ám hamarosan
a szélturbina mellett lesz egy kis hidrolizátor (vízbontó berendezés), amely zöld hidrogént termel, amikor az energiára nincs szüksége az elektromos hálózatnak. Ezt a hidrogént közvetlenül a vonataikban használhatnák.
A vonatokban való felhasználásra szánt hidrogén helyben történő előállításának koncepciója ugyancsak fejlesztés alatt áll a Deutsche Bahnnál. A H2GoesRail projekt részeként mobil töltőállomást fejlesztettek ki, amelyet a sajtóeseményen bemutattak. Lennart Fink, a DB Energie H2goesRail projektjének projektmenedzsere arról tájékoztatott, hogy szeptemberben a mobil töltőállomást a baden-württembergi Tübingenbe költöztetik, ahol összekapcsolják a felsővezeték-rendszeren keresztül táplált elektrolizátorral. Decemberben a helyszínen zöld hidrogént állítanak elő.
Neumann szerint elsősorban nem a költségek alapján döntenek az üzemeltetők és a közlekedési hatóságok arról, hogy hidrogén- vagy akkumulátorhajtású vonatokat válasszanak.
– Senki sem fog hidrogénvonatot használni rövid távolságokra. Az akkumulátoros szerelvény mindig olcsóbb megoldás lesz, de a hosszabb távokra az akkus vonatok egyszerűen nem felelnek meg a feltételeknek.
Az akkumulátoros szerelvények hatótávolsága körülbelül 100 kilométer a többé-kevésbé sík terepen. Ám ha a vasútvonalak hegyen-völgyön haladnak, a futásteljesítmény jóval rövidebb lehet.
Az első Siemens hidrogénvonat a jövő év elején áll forgalomba a dél-németországi Baden-Württembergben. Ez a Nagoldtal vasúton történik, a Deutsche Bahnnal együttműködve, a német kormány által finanszírozott Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcellák Innovációs Program (NIP) által finanszírozott kutatás részeként. A társaság által épített első akkumulátorvonat idén decemberben áll forgalomba az Ortenau/Hermann-Hesse-Bahnon.