fbpx
2024. május 20. hétfő

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Három németországi projekthez 9 hidrogén-üzemanyagcellás szerelvényt rendeltek a Siemens Mobility-nél, miközben összesen 61 akkumulátoros szerelvényt adtak el Németországban és Dániában. Mind a Mireo Plus B-t, mind a Mireo Plus H-t április végén mutatták be Észak-Rajna-Vesztfáliában egy média eseményen, amelyen a RailTech is részt vett.

Az akkumulátorok rövidebb utakra valók, míg a több mint száz kilométeres, felsővezeték nélküli szakaszokon nincs alternatívája a hidrogénnek – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Rolling Stock divíziójának vezérigazgatója. Nyugat-Európában gyakran nem hosszúak a nem villamosított szakaszok. Ez az oka annak, hogy jelenleg nagyobb a kereslet az akkumulátoros vonataink iránt – mutatott rá.

- Hirdetés -

– Nem tudok válaszolni arra, hogy mennyi lesz a hidrogén ára 4-5 év múlva. De arra számítunk, hogy az árak csökkenni fognak – mondta Neumann. A közeli szélturbinákra utalva azt mondta, ezek jelenleg nem üzemelnek, mert nincs szükség az energiára. Ám hamarosan

a szélturbina mellett lesz egy kis hidrolizátor (vízbontó berendezés), amely zöld hidrogént termel, amikor az energiára nincs szüksége az elektromos hálózatnak. Ezt a hidrogént közvetlenül a vonataikban használhatnák.

A vonatokban való felhasználásra szánt hidrogén helyben történő előállításának koncepciója ugyancsak fejlesztés alatt áll a Deutsche Bahnnál. A H2GoesRail projekt részeként mobil töltőállomást fejlesztettek ki, amelyet a sajtóeseményen bemutattak. Lennart Fink, a DB Energie H2goesRail projektjének projektmenedzsere arról tájékoztatott, hogy szeptemberben a mobil töltőállomást a baden-württembergi Tübingenbe költöztetik, ahol összekapcsolják a felsővezeték-rendszeren keresztül táplált elektrolizátorral. Decemberben a helyszínen zöld hidrogént állítanak elő.

Neumann szerint elsősorban nem a költségek alapján döntenek az üzemeltetők és a közlekedési hatóságok arról, hogy hidrogén- vagy akkumulátorhajtású vonatokat válasszanak.

– Senki sem fog hidrogénvonatot használni rövid távolságokra. Az akkumulátoros szerelvény mindig olcsóbb megoldás lesz, de a hosszabb távokra az akkus vonatok egyszerűen nem felelnek meg a feltételeknek.

Az akkumulátoros szerelvények hatótávolsága körülbelül 100 kilométer a többé-kevésbé sík terepen. Ám ha a vasútvonalak hegyen-völgyön haladnak, a futásteljesítmény jóval rövidebb lehet.

Az első Siemens hidrogénvonat a jövő év elején áll forgalomba a dél-németországi Baden-Württembergben. Ez a Nagoldtal vasúton történik, a Deutsche Bahnnal együttműködve, a német kormány által finanszírozott Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcellák Innovációs Program (NIP) által finanszírozott kutatás részeként. A társaság által épített első akkumulátorvonat idén decemberben áll forgalomba az Ortenau/Hermann-Hesse-Bahnon. 

Ezek is érdekelhetik

A Stadler növeli hidrogénvonatainak számát Kaliforniában

Kalifornia állam és a Stadler további hat hidrogénvonatról írt alá megállapodást a 2023 októberében aláírt keretszerződés alapján.

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...