fbpx
2024. március 5. kedd

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Három németországi projekthez 9 hidrogén-üzemanyagcellás szerelvényt rendeltek a Siemens Mobility-nél, miközben összesen 61 akkumulátoros szerelvényt adtak el Németországban és Dániában. Mind a Mireo Plus B-t, mind a Mireo Plus H-t április végén mutatták be Észak-Rajna-Vesztfáliában egy média eseményen, amelyen a RailTech is részt vett.

Az akkumulátorok rövidebb utakra valók, míg a több mint száz kilométeres, felsővezeték nélküli szakaszokon nincs alternatívája a hidrogénnek – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Rolling Stock divíziójának vezérigazgatója. Nyugat-Európában gyakran nem hosszúak a nem villamosított szakaszok. Ez az oka annak, hogy jelenleg nagyobb a kereslet az akkumulátoros vonataink iránt – mutatott rá.

- Hirdetés -

– Nem tudok válaszolni arra, hogy mennyi lesz a hidrogén ára 4-5 év múlva. De arra számítunk, hogy az árak csökkenni fognak – mondta Neumann. A közeli szélturbinákra utalva azt mondta, ezek jelenleg nem üzemelnek, mert nincs szükség az energiára. Ám hamarosan

a szélturbina mellett lesz egy kis hidrolizátor (vízbontó berendezés), amely zöld hidrogént termel, amikor az energiára nincs szüksége az elektromos hálózatnak. Ezt a hidrogént közvetlenül a vonataikban használhatnák.

A vonatokban való felhasználásra szánt hidrogén helyben történő előállításának koncepciója ugyancsak fejlesztés alatt áll a Deutsche Bahnnál. A H2GoesRail projekt részeként mobil töltőállomást fejlesztettek ki, amelyet a sajtóeseményen bemutattak. Lennart Fink, a DB Energie H2goesRail projektjének projektmenedzsere arról tájékoztatott, hogy szeptemberben a mobil töltőállomást a baden-württembergi Tübingenbe költöztetik, ahol összekapcsolják a felsővezeték-rendszeren keresztül táplált elektrolizátorral. Decemberben a helyszínen zöld hidrogént állítanak elő.

Neumann szerint elsősorban nem a költségek alapján döntenek az üzemeltetők és a közlekedési hatóságok arról, hogy hidrogén- vagy akkumulátorhajtású vonatokat válasszanak.

– Senki sem fog hidrogénvonatot használni rövid távolságokra. Az akkumulátoros szerelvény mindig olcsóbb megoldás lesz, de a hosszabb távokra az akkus vonatok egyszerűen nem felelnek meg a feltételeknek.

Az akkumulátoros szerelvények hatótávolsága körülbelül 100 kilométer a többé-kevésbé sík terepen. Ám ha a vasútvonalak hegyen-völgyön haladnak, a futásteljesítmény jóval rövidebb lehet.

Az első Siemens hidrogénvonat a jövő év elején áll forgalomba a dél-németországi Baden-Württembergben. Ez a Nagoldtal vasúton történik, a Deutsche Bahnnal együttműködve, a német kormány által finanszírozott Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcellák Innovációs Program (NIP) által finanszírozott kutatás részeként. A társaság által épített első akkumulátorvonat idén decemberben áll forgalomba az Ortenau/Hermann-Hesse-Bahnon. 

Ezek is érdekelhetik

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

A Stadler elkészíti a világ első akkus emeletes motorvonatát

Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst. Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });