Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében.
A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén előállítási lehetőségeit, logisztikáját és közlekedési célú hasznosítását. A vállalatok egyeztetik fejlesztési terveiket, összehangolják pályázati projektjavaslataikat, és közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén-üzemanyagcellás közlekedés elterjesztésére, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére – ezt célozza az a stratégiai együttműködési megállapodás, amelyet a Hidrogéntechnológiai Szövetség által rendezett Hydrogen Open 2024 konferencián írtak alá a Mol-Campusban.
A klímacélok elérésében jelentős szerep juthat a megújuló hidrogénnek és a hidrogéntechnológiák elterjedésének. Most négy hazai nagyvállalat fogott össze azért, hogy előmozdítsa a hidrogén logisztikai és közlekedési célú hasznosítását:
a Mol, a MÁV, a Volánbusz és a Waberer’s célja, hogy a jövőben teszteljék és üzemeltessék az új hidrogén-üzemanyagcellás járműveket, közös erővel kiépítsék az ehhez kapcsolódó töltési infrastruktúrát.
A Mol-csoport stratégiai célkitűzése, hogy alternatív energiaforrásokkal tegye fenntarthatóbbá mind az ipari szereplők, mind a mobilitási szektor működését. Saját fejlesztéseink és beruházásaink mellett arra törekszünk, hogy minél több partnerünket bevonjuk a közös munkába. Hamarosan az első gyakorlati lépést is megtesszük majd, hiszen a Dunai Finomítóban megvalósuló zöldhidrogén-beruházás lehetővé teszi a Mol számára, hogy 2024-től megújuló villamos energiából állítson elő karbonsemleges hidrogént.
– mondta Bacsa György, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.
A most aláírt stratégiai megállapodás értelmében a cégek a folyamatos szakmai párbeszéd és tapasztalatcsere mellett fejlesztési terveiket is egyeztetik, valamint közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén-üzemanyagcellás közlekedés elterjesztése érdekében. Az együttműködés részeként a négy vállalat a hidrogénmobilitás fejlesztéséhez szükséges EU-s és hazai kormányzati forrásokra is összehangolt projektjavaslatokkal fog pályázni.
Mi a Waberer’s-Csoportnál abban hiszünk, hogy fejlődni és érdemi eredményt elérni a fenntarthatóság terén csak egymást támogatva és összefogással lehet. A hidrogénhajtású járművek kompromisszummentes alternatívái lehetnek a hagyományos dízelmeghajtással működő nehézgépjárműveknek. Reméljük, hogy két év múlva a legkorszerűbb üzemanyagcellás Waberer’s járművek is elérhetőek lesznek a magyar utakon, és közösen alakíthatunk ki egy komplex beruházási és támogatási rendszert a hidrogéntechnológia terjedésének elősegítésére.
– mondta Barna Zsolt, a Waberer’s International elnök-vezérigazgatója.
Nyitóképünkön Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport vezérigazgatója, Bacsa György, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója és Barna Zsolt, a Waberer’s International elnök-vezérigazgatója (fotó: Waberer’s).