Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól.
Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63 méter hosszú, villamosítatlan pályán is üzemelő villamos motorvonat szállításáról. Az első lehívás 16 szerelvényre szól 194 millió euróért.
Európában reneszánszát éli a vasút, a járműgyártók kapacitásait megterheli a sok megrendelés, ezt jelzi, hogy várhatóan csak 2028-tól állnak forgalomba az akkus vonatok, mégpedig Alsó-Ausztria északnyugati részén, nem messze a cseh határtól, a 44 kilométeres Kamptalbahnon.
A szerelvények felszereltsége megfelel a legmodernebb szabványoknak, és nem hagy kívánnivalót maga után a konnektortól az automatikus légkondicionálásig
– hangsúlyozza Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója.
Az ÖBB-nél Cityjet márkanéven megjelölt, 160 kilométer/órával is haladni képes vonatokba szintkülönbség nélkül lehet majd belépni vagy betolni a kerékpárokat (tucatnyi számára van hely), az ülések állíthatóak, és mindegyikhez tartozik fix vagy kihajtható asztal. Hálózati és USB-csatlakozók, utastájékoztató monitorok, csomag- és babakocsi-tárolók is részei a felszerelésnek.
Két kerekesszéknek lesz hely a vonatokban, és akadálymentes, pelenkázóasztalos mosdó is helyet kap.
A Stadler már több mint 150 alternatív meghajtású járművet tudott értékesíteni hét országban. Nagy örömünkre szolgál, hogy az ÖBB-vel együttműködve előmozdíthatjuk a vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítését Ausztriában
– mondta Christian Diewald, a Stadler Austria GmbH ügyvezető igazgatója.
Az akkumulátoros vonatok használatával évente akár 1,7 millió liter gázolajat is meg lehet takarítani. Ez körülbelül 4250 tonna szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg.
Nyitóképünkön az ÖBB Cityjet látványterve (forrás: ÖBB).