fbpx
2024. május 22. szerda

A városi és elővárosi vasutak képzési szabályait is felülvizsgálták

A BKV által irányított munka célja a hatékonyabb működés és a munkaerőpiachoz való alkalmazkodás.

Ahogy már beszámoltunk róla, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával, szakmai szervezetek bevonásával átfogó munka folyt a vasúti terület munkavállalóinak képzését szabályozó rendelet felülvizsgálatára.

A minisztérium célja többek között a vasúthatósági képzések aktualizálása és egyszerűsítése volt a mai kornak megfelelően, ezzel csökkentve a munkaerőhiányt a vasútbiztonsági szint megtartása mellett. A projektet három nagy területre tagolták, az országos vasút, a helyi, városi, elővárosi vasút és a saját célú vasút/iparvágány témakörökre, ezek mentén alakultak meg az egyes munkacsoportok. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoportot a HUNGRAIL irányította, a városi munkacsoportban folyó munkát pedig a BKV vezette.

- Hirdetés -

A felülvizsgált 19/2011 (V.10.) NFM. jelű rendelet pontos címe: „a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól”.

Konszenzusos javaslatok születtek

A helyi, városi, elővárosi vasutak munkacsoport feladatait munkacsoport-vezetőként a BKV oktatási osztályvezetője fogta össze. A munkacsoport tagjai voltak a DKV, az MVK, az SZKT, valamint a MÁV-HÉV szakemberei. A javaslatok kialakításánál könnyen sikerült konszenzusra jutni a munkacsoporton belül a hatósági elbírálásra benyújtást megelőzően.

Az átalakítás céljai között a minél hatékonyabb működésre való törekvés, a munkaerőpiaci helyzet sajátosságaihoz való alkalmazkodás, és a környezetvédelmi alapelvek betartása volt, ennek mentén képviselték a kollégák a vasúti társaságokat a javaslattételi eljárásban. Fontos különbség volt a tavaly előtti, akkor eredmény nélkül zárult hasonló felülvizsgálati projekthez képest, hogy most már a szabályozást módosító szövegezésére tett javaslatok szintjén kellett dolgozniuk a munkacsoportban dolgozó szakembereknek.

HÉV-végállomás Csömörön (fotó: Tevan Imre)
HÉV-végállomás Csömörön

A módosítási javaslatcsomagot ezután a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Vasúti Képzési Módszertani Központ (KTI-VKMK), a Közlekedési Alkalmassági és a Vizsgaközpont (KAV), valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti hatósági főosztálya (ÉKM-VHF) véleményezte. Az általuk előírt és a munkacsoport által elfogadhatónak ítélt változtatásokat átvezették a tervezetbe. A legtöbb és jelentősebb horderejű kérdésben a KTI, a KAV, és az ÉKM képviselőivel is sikerült megállapodásra jutni, konszenzus csak néhány kevésbé releváns kérdésben nem született.

Az első, sürgősebb rendeletmódosítási csomagot 2023. június 30-ig, míg a második, további fontos teendőket tartalmazó csomagot 2023. október 31-ig kellett a Minisztérium részére benyújtani. Előzetes információk alapján a tervezet legelőször 2024 első negyedévének végén kerülhet be a rendeletbe.

Almunkacsoportok szervezték a munkát

A munka átfogó jellege miatt négy almunkacsoport is alakult a munkacsoporton belül. Az első almunkacsoport célja a vasútijárművezető-képzés átalakítása, struktúrájának, tartalmának átgondolása volt. A cél az volt, hogy a munkavállalók a tényleges munkatevékenységükhöz köthető, szükséges ismereteket nyújtó képzése valósuljon meg a biztonság fenntartásával. Itt a szakemberek teljesítményképes tudást adó, gyakorlatorientált, készségkialakítást célzó képzési rendszer kidolgozására tettek javaslatot.

A második almunkacsoport a budapesti metróvonalak (M2, M3, M4) elektrikus, energiaoperátor, energiadiszpécser munkaköreinek munkavállalóival foglalkozott, célja, hogy ezen szakemberek a tényleges munkatevékenységüknek megfelelő forgalmi képzésben vegyenek részt. Emellett az országos és az elővárosi vasúti pályahálózatok társasági képzéseire vonatkozó előírásainak mintájára a metró és a Millenniumi földalatti vasút TEB-es (társszolgálati) munkakörei kerüljenek társasági hatáskörbe.

Örs vezér tere metróvégállomás (fotó: Tevan Imre)
Örs vezér tere, metróvégállomás

A harmadik almunkacsoport az alapképzések, alapvizsgák, időszakos oktatások és időszakos vizsgák aktualizálásával foglalkozott. A cél, a hatóságokkal egyeztetett, beadandó eredménytermék elkészítése.

A negyedik almunkacsoport témája a helyi, városi és elővárosi vasúti pályaszakasz korszerűsítése idején a munkavállalók fenntartható módon történő folyamatos tájékoztatása a mindenkori forgalmi rendekről, szem előtt tartva a közlekedés biztonságának szinten tartását. A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő egyes munkakörök (metró-, villamos-pályahálózaton) és a hozzájuk tartozó képzések, valamint vizsgáztatás szabályainak aktualizálása is cél. Az almunkacsoport foglalkozott a gyakorlati vasútszakmai oktató alapképzés alapelveinek tisztázásával és a képzési és vizsgáztatási témakörök aktualizálásával a korszerű pedagógiai, andragógiai és módszertani elveknek megfelelően.

Aktualizált ismeretanyag, észszerű enyhítések

A munkacsoport a folyamat során átfogóan tudta áttekinteni a vasúti képzéseket és oktatásokat. A megfogalmazott javaslataiban törekedett arra, hogy a járművezető-képzés csökkentett ismeretanyag-tartalmú és rövidebb képzési modulokkal lebonyolítható legyen. Emellett a hatósági vizsgaalkalmak számának csökkentésével és egyes vizsgatevékenységek összevonásával csökkenteni lehet a tanulókra nehezedő stresszt.

A BKV részére kiemelkedően fontos átalakítási elv volt, hogy a vonalismereti képzés helyett a teljes hálózatra ismereteket nyújtó hálózatismeret-képzésre kerüljön a hangsúly, a vonalismereti képzés megtartása mellett. Ezek mellett a vasúti pályák átépítése, korszerűsítése esetén a jelenleg alkalmazott szigorú képzési és vizsgarendszer alkalmazását válthassa fel a munkavállalók folyamatos tájékoztatásán alapuló informatív módszertan.

A javaslatok szerint a jövőben egységesen az országos, az elővárosi és a helyi városi pályahálózatok esetében is elegendő az érettségi végzettség az elméleti vasútszakmai oktatók jelöltjei számára. A hatósági vizsgabejelentésekhez tartozóan jelenleg szigorú határidők, valamint változás esetén csak újra bejelentések engedélyezettek, ezek enyhítését is kezdeményezték.

Javaslatot tettek valódi munkaköri (vizsga-) hierarchia felállítására, amellyel a több munkakörös munkavállalók esetén, az átképzések, az időszakos oktatások és az időszakos vizsgáztatás folyamataiban elismerhetővé válik a korábban megszerzett tudás. Javaslat született a gyakorlati vasútszakmai oktatók képzési és vizsgatémaköreinek aktualizálására is korszerű andragógiai és didaktikai ismeretanyagok felhasználásával.

Az időszakos oktatások óraszámának csökkentése mellett javaslat készült az oktatandó ismeretanyag megújítására, a rendkívüli helyzetekben követendő eljárások gyakorlatorientált ismétlésével. Az időszakos vizsgák vizsgatevékenységeinek csökkentésére is született javaslat, amelyben a munkáltató által igazolt éves gyakoriságú gyakorlati idő megléte esetén az önálló munkavégzésben érintett témakörökből az időszakos vizsgán mentesülhet a munkavállaló.

A szerző, Alföldy-Boruss Dániel köszönet mond a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért Szirbek-Gucsi László Tamásnak, a BKV oktatási osztályvezetőjének, a munkacsoport vezetőjének és munkatársainak.

Fotók: Tevan Imre.

Előzmény:

A szabályozás egyszerűsítése enyhíthet a munkaerőgondokon, miközben a biztonsági szint semmiféleképpen sem csökken

Ezek is érdekelhetik

A BKK bérlet olcsóbb lesz márciustól

Jól járnak a közösségi közlekedés használói a központi régióban. A tavasz kezdetétől a tömegközlekedést használó budapestieknek minden hónapban el kell dönteniük, hogy BKK-bérletet vásárolnak 8950...

Megállapodtak a Budapest-bérletről

Márciustól a havi Pest vármegyei, illetve országbérlet érvényes a BKK járataira, a bevételeket teljesítményarányosan osztják el a cégek. Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményt...

A vasút tíz éve jön

Megnyílt a V-Híd első, kétnapos, nemzetközi mérnökkonferenciája Balatonalmádiban. Miért hívtuk össze ezt a kétnapos mérnökkonferenciát? – tette föl a kérdést megnyitója elején Sárváry István, a...

Kikina Artúr a MÁV pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese

Az ÉKM helyettes államtitkárát január 15-i hatállyal nevezték ki. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasútépítésért felelős eddigi helyettes államtitkára, Kikina Artúr látja el január...

Három év alatt legalább a negyedével nőhet a MÁV–Volán dolgozók bére

A csoportszintű érdekegyeztető tanácson Lázár János bérajánlatot tett. Három év alatt legalább 25%-os, ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelés – ez...

Épül a déli körvasút

A projekt harmadszor is megszerezte a környezetvédelmi engedélyt. Hétfőn elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését – kettőről három, néhol...

Legfrissebb híreink

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!