fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

A városi és elővárosi vasutak képzési szabályait is felülvizsgálták

A BKV által irányított munka célja a hatékonyabb működés és a munkaerőpiachoz való alkalmazkodás.

Ahogy már beszámoltunk róla, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával, szakmai szervezetek bevonásával átfogó munka folyt a vasúti terület munkavállalóinak képzését szabályozó rendelet felülvizsgálatára.

A minisztérium célja többek között a vasúthatósági képzések aktualizálása és egyszerűsítése volt a mai kornak megfelelően, ezzel csökkentve a munkaerőhiányt a vasútbiztonsági szint megtartása mellett. A projektet három nagy területre tagolták, az országos vasút, a helyi, városi, elővárosi vasút és a saját célú vasút/iparvágány témakörökre, ezek mentén alakultak meg az egyes munkacsoportok. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoportot a HUNGRAIL irányította, a városi munkacsoportban folyó munkát pedig a BKV vezette.

- Hirdetés -

A felülvizsgált 19/2011 (V.10.) NFM. jelű rendelet pontos címe: „a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól”.

Konszenzusos javaslatok születtek

A helyi, városi, elővárosi vasutak munkacsoport feladatait munkacsoport-vezetőként a BKV oktatási osztályvezetője fogta össze. A munkacsoport tagjai voltak a DKV, az MVK, az SZKT, valamint a MÁV-HÉV szakemberei. A javaslatok kialakításánál könnyen sikerült konszenzusra jutni a munkacsoporton belül a hatósági elbírálásra benyújtást megelőzően.

Az átalakítás céljai között a minél hatékonyabb működésre való törekvés, a munkaerőpiaci helyzet sajátosságaihoz való alkalmazkodás, és a környezetvédelmi alapelvek betartása volt, ennek mentén képviselték a kollégák a vasúti társaságokat a javaslattételi eljárásban. Fontos különbség volt a tavaly előtti, akkor eredmény nélkül zárult hasonló felülvizsgálati projekthez képest, hogy most már a szabályozást módosító szövegezésére tett javaslatok szintjén kellett dolgozniuk a munkacsoportban dolgozó szakembereknek.

HÉV-végállomás Csömörön (fotó: Tevan Imre)
HÉV-végállomás Csömörön

A módosítási javaslatcsomagot ezután a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Vasúti Képzési Módszertani Központ (KTI-VKMK), a Közlekedési Alkalmassági és a Vizsgaközpont (KAV), valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti hatósági főosztálya (ÉKM-VHF) véleményezte. Az általuk előírt és a munkacsoport által elfogadhatónak ítélt változtatásokat átvezették a tervezetbe. A legtöbb és jelentősebb horderejű kérdésben a KTI, a KAV, és az ÉKM képviselőivel is sikerült megállapodásra jutni, konszenzus csak néhány kevésbé releváns kérdésben nem született.

Az első, sürgősebb rendeletmódosítási csomagot 2023. június 30-ig, míg a második, további fontos teendőket tartalmazó csomagot 2023. október 31-ig kellett a Minisztérium részére benyújtani. Előzetes információk alapján a tervezet legelőször 2024 első negyedévének végén kerülhet be a rendeletbe.

Almunkacsoportok szervezték a munkát

A munka átfogó jellege miatt négy almunkacsoport is alakult a munkacsoporton belül. Az első almunkacsoport célja a vasútijárművezető-képzés átalakítása, struktúrájának, tartalmának átgondolása volt. A cél az volt, hogy a munkavállalók a tényleges munkatevékenységükhöz köthető, szükséges ismereteket nyújtó képzése valósuljon meg a biztonság fenntartásával. Itt a szakemberek teljesítményképes tudást adó, gyakorlatorientált, készségkialakítást célzó képzési rendszer kidolgozására tettek javaslatot.

A második almunkacsoport a budapesti metróvonalak (M2, M3, M4) elektrikus, energiaoperátor, energiadiszpécser munkaköreinek munkavállalóival foglalkozott, célja, hogy ezen szakemberek a tényleges munkatevékenységüknek megfelelő forgalmi képzésben vegyenek részt. Emellett az országos és az elővárosi vasúti pályahálózatok társasági képzéseire vonatkozó előírásainak mintájára a metró és a Millenniumi földalatti vasút TEB-es (társszolgálati) munkakörei kerüljenek társasági hatáskörbe.

Örs vezér tere metróvégállomás (fotó: Tevan Imre)
Örs vezér tere, metróvégállomás

A harmadik almunkacsoport az alapképzések, alapvizsgák, időszakos oktatások és időszakos vizsgák aktualizálásával foglalkozott. A cél, a hatóságokkal egyeztetett, beadandó eredménytermék elkészítése.

A negyedik almunkacsoport témája a helyi, városi és elővárosi vasúti pályaszakasz korszerűsítése idején a munkavállalók fenntartható módon történő folyamatos tájékoztatása a mindenkori forgalmi rendekről, szem előtt tartva a közlekedés biztonságának szinten tartását. A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő egyes munkakörök (metró-, villamos-pályahálózaton) és a hozzájuk tartozó képzések, valamint vizsgáztatás szabályainak aktualizálása is cél. Az almunkacsoport foglalkozott a gyakorlati vasútszakmai oktató alapképzés alapelveinek tisztázásával és a képzési és vizsgáztatási témakörök aktualizálásával a korszerű pedagógiai, andragógiai és módszertani elveknek megfelelően.

Aktualizált ismeretanyag, észszerű enyhítések

A munkacsoport a folyamat során átfogóan tudta áttekinteni a vasúti képzéseket és oktatásokat. A megfogalmazott javaslataiban törekedett arra, hogy a járművezető-képzés csökkentett ismeretanyag-tartalmú és rövidebb képzési modulokkal lebonyolítható legyen. Emellett a hatósági vizsgaalkalmak számának csökkentésével és egyes vizsgatevékenységek összevonásával csökkenteni lehet a tanulókra nehezedő stresszt.

A BKV részére kiemelkedően fontos átalakítási elv volt, hogy a vonalismereti képzés helyett a teljes hálózatra ismereteket nyújtó hálózatismeret-képzésre kerüljön a hangsúly, a vonalismereti képzés megtartása mellett. Ezek mellett a vasúti pályák átépítése, korszerűsítése esetén a jelenleg alkalmazott szigorú képzési és vizsgarendszer alkalmazását válthassa fel a munkavállalók folyamatos tájékoztatásán alapuló informatív módszertan.

A javaslatok szerint a jövőben egységesen az országos, az elővárosi és a helyi városi pályahálózatok esetében is elegendő az érettségi végzettség az elméleti vasútszakmai oktatók jelöltjei számára. A hatósági vizsgabejelentésekhez tartozóan jelenleg szigorú határidők, valamint változás esetén csak újra bejelentések engedélyezettek, ezek enyhítését is kezdeményezték.

Javaslatot tettek valódi munkaköri (vizsga-) hierarchia felállítására, amellyel a több munkakörös munkavállalók esetén, az átképzések, az időszakos oktatások és az időszakos vizsgáztatás folyamataiban elismerhetővé válik a korábban megszerzett tudás. Javaslat született a gyakorlati vasútszakmai oktatók képzési és vizsgatémaköreinek aktualizálására is korszerű andragógiai és didaktikai ismeretanyagok felhasználásával.

Az időszakos oktatások óraszámának csökkentése mellett javaslat készült az oktatandó ismeretanyag megújítására, a rendkívüli helyzetekben követendő eljárások gyakorlatorientált ismétlésével. Az időszakos vizsgák vizsgatevékenységeinek csökkentésére is született javaslat, amelyben a munkáltató által igazolt éves gyakoriságú gyakorlati idő megléte esetén az önálló munkavégzésben érintett témakörökből az időszakos vizsgán mentesülhet a munkavállaló.

A szerző, Alföldy-Boruss Dániel köszönet mond a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért Szirbek-Gucsi László Tamásnak, a BKV oktatási osztályvezetőjének, a munkacsoport vezetőjének és munkatársainak.

Fotók: Tevan Imre.

Előzmény:

A szabályozás egyszerűsítése enyhíthet a munkaerőgondokon, miközben a biztonsági szint semmiféleképpen sem csökken

Ezek is érdekelhetik

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

Lázár János: folytatódik a Déli körvasút fejlesztése

Az építési és közlekedési miniszter kijelentette, hogy folytatják a Déli körvasút építését, a projektre szánt uniós források rendelkezésre állnak.

Megújul a magyar vasúti műszaki szabályozás

Korszerűbb, egységesebb és az uniós előírásokkal harmonizáló új magyar vasúti műszaki szabályozás készül.

Kerékgyártó János: a vasúti közlekedési hatóságnak sikerült egy erősödő, prosperáló pályára állnia

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára a hatóság működésének aktuális kérdéseiről beszélt.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.