A projekt harmadszor is megszerezte a környezetvédelmi engedélyt.
Hétfőn elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését – kettőről három, néhol négyvágányosra bővítését – célozza – jelentette be közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A munkálatokra azt követően kerülhet sor, hogy a beruházás tavaly november 24-én immár harmadik alkalommal is megkapta a környezetvédelmi engedélyt.
A beruházás részeként Ferencváros és Kelenföld állomások között megújul a vasúti pálya, Nádorkert néven Budán, Közvágóhíd elnevezéssel Pesten létesül új megálló. Az Összekötő vasúti hidat már korábban újjáépítették két vágány helyett hárommal.
A projekt révén bővül a főváros és az agglomeráció fenntartható közlekedési rendszere, miközben csökken a térséget érő zajterhelés és légszennyezés.
A munkálatokkal kapcsolatban az ÉKM, illetve a MÁV a lakosság megértését, türelmét és bizalmát kéri:
A most kezdődő munkálatok részeként először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV területén található – vasútbiztonsági szempontból egyébként is gyérítésre szoruló, zömében gyomfákból álló – növényzetet vágják ki. A következő munkafázis során korlátozott számban szükség lesz olyan fák kivágására vagy – amennyiben lehetséges – átültetésére is, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására összességében mintegy 2000 előnevelt, nagyobb törzsátmérőjű fa ültetését kapta feladatul a kivitelező. Az újonnan ültetendő fák száma érdemben meghaladja majd a pótlásra szoruló növényekét.
A közleményben fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a déli körvasút projekt nem csupán az agglomerációs közlekedés és a magyar főváros szűk vasúti áteresztő képességének fejlesztését célozza, de összességében javítja majd a beruházás környezetében lakók életminőségét, és hozzájárul a városrész fejlődéséhez is.
Az ÉKM és a vasúttársaság elkötelezett abban, hogy a beruházás megvalósításához szükséges munkálatok elvégzésére a jogszabályok és hatósági engedélyekben foglaltak maximális betartásával és a lakossági szempontok figyelembevételével kerüljön sor.
A most bejelentett munkálatok hétfőn a vonal budai oldalán kezdődnek. A zárt mobilkerítés építése előreláthatólag február 7-ig tart, ezzel párhuzamosan zajlik majd – még kizárólag MÁV-területen – a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása.
A kivitelező munkatársai a vasúttársaság nevében kiadott szórólapokon is tájékoztatják a gépjármű-tulajdonosokat arról, hogy melyek azok a MÁV Zrt. tulajdonában lévő területrészek, ahol a következő időszakban tilos a megállás és a várakozás.
A minisztérium közleménye azt is hangsúlyozza, hogy a déli körvasút fejlesztésének célja, hogy a vasút, mint a leginkább fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési mód Budapesten belül, az elővárosi, a helyi, az országos és a nemzetközi szintű forgalomban is versenyképes alternatívája legyen a gépjármű-közlekedésnek. Ehhez a jelenlegi szűkös kapacitások bővítésére van szükség. A beruházás révén javulnak a közlekedési kapcsolatok, növekszik a pálya átbocsátóképessége, ezzel együtt csökken a zajterhelés, az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják fel.
Az új közlekedési infrastruktúra révén a vasutat jobban be lehet kapcsolni a főváros és a régió közlekedési rendszerébe, így a környezet zajterhelésének növekedése nélkül is lehetőség lesz a vonatok sűrítésére az elővárosok felől, továbbá az országos, illetve a nemzetközi összeköttetések javítására.
A beruházás – a lakossági szempontok és érdekek érvényesítése mellett – képes növelni a Budapestre irányuló és azon áthaladó teherforgalmi kapacitásokat, miközben elsősorban a személyközlekedés lehetőségeit bővíti, egyebek mellett javítja az eljutást a budai és pesti oldal között, illetve jobb csatlakozást kínál majd a metró- és HÉV-vonalakhoz.
A déli körvasút fejlesztéseként tervben van a Népligetnél egy harmadik vasúti megálló létesítése, egy különszintű vasúti keresztezés Ferencváros állomás területén és egy zöldfolyosó Budán a sínek mentén végig a Dunáig.
Nyitóképünkön távolsági személyszállító vonat halad a déli körvasúton (fotó: Tevan Imre)