fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

A szabályozás egyszerűsítése enyhíthet a munkaerőgondokon, miközben a biztonsági szint semmiféleképpen sem csökken

A HUNGRAIL aktívan részt vesz a közlekedési szakemberek képzési szabályainak felülvizsgálatában.

Idén februárban indította újra az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a szakmai szervezetek bevonásával „a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól” címet viselő, 19/2011 (V.10.) NFM rendelet felülvizsgálatát. A cél többek között az, hogy az egyszerűsítésekkel csökkenjen a munkaerőhiány, de közben a biztonságszint semmiképp se csökkenjen.

Napirendi kérdés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Hatósági Ügyekért Felelős Államtitkársága februárban vette újra napirendre a 2021 végén lezárult, az oktatás-képzés fejlesztését érintő terveit. Ennek oka, hogy noha az egyeztetések eredményesek voltak, a választások miatt a rendeletek kihirdetésére már nem került sor.
A projekt újranyitása a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben dolgozók szakmai képzését és vizsgáztatását, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működését, a képzési engedély kiadását szabályozó rendelet felülvizsgálatát jelentette. Ehhez kellett javaslatokat megfogalmazni, és azokat indoklással és hatásvizsgálattal kiegészíteni. A jogszabály [19/2011 (V. 10.) NFM rendelet] tartalmazza a vasúti járművezetői gyakorlat szabályait is, így ez is része volt a feladatnak.

- Hirdetés -

A projekt három nagy területe; az országos vasút, a helyi, elővárosi vasút és a saját célú vasút/iparvágány témakörei szerint alakultak munkacsoportok. A HUNGRAIL kettős szerepet kapott a projektben: a minisztérium a HUNGRAIL-t kérte fel a saját célú vasút/iparvágány munkacsoport vezetésére, ez a javaslatok összegyűjtését, normaszövegszerű megfogalmazását, a javaslat indoklását és a hatóságokkal (KAV, KTI, Vasúti Hatóság) történő egyeztetését jelentette. A munka végét az ÉKM felé a hatásvizsgálati lapok kitöltése és vezetői összefoglaló készítése jelentette. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoport vezetése mellett a HUNGRAIL fogta össze a (tagkörön belül és kívül eső) vasútvállalatok javaslatainak összegyűjtését, a másik két munkacsoport felé történő képviseletét, részt vett az országos munkacsoport javaslatainak hatósági egyeztetésein, támogatva a javaslatok hatósági elfogadtatását.

Fázisok

A projektet két szakaszra osztották, az első fázis (amelynek céldátuma 2023. június 30-ára volt kitűzve) célja quick-win-ek megtalálása: viszonylag gyorsan kidolgozható, de érezhető javulást elősegítő javaslatok összeállítása, a 2023. szeptember 30-ai céldátumú második szakaszba pedig a bonyolultabb, koncepcionális módosítási javaslatok kerülnek. A HUNGRAIL vezette munkacsoport az első fázisban határozta meg az új „saját célú vasúti pályahálózaton és/vagy iparvágányon tolatásvezető” munkakört, amelyet a szervezet egyik legnagyobb eredményének tart. Az új munkakör a társasági vizsgák közé fog tartozni, ami azt jelenti, hogy az adott iparvágányt/saját célú vasúti pályahálózatot működtető társaság felelős az oktatás, képzés és vizsgáztatás lebonyolításáért. Az új munkakör képzési programjában a gyakorlati képzés is hangsúlyt kapott. Az előbb említett munkakör mellett bekerült a javaslatok közé a rendelet részlegvezető munkakörrel való kiegészítése is.

A digitális eszközök terjedése miatt az országos vasúti munkacsoporttal közösen a vizsgaigazolások bemutatását is módosítaná a munkacsoport. A megfogalmazott javaslat célja az volt, hogy a vizsgaigazolások bemutatása egy a telephelyen belüli központi helyszínen vagy online felületen is megtörténhessen, ne kelljen a munkavállalónak magánál hordania ezeket a dokumentumokat, legyen elég telefonon vagy tableten, esetleg az iparvágány-működtető/-tulajdonos saját rendszerében vagy papíralapon, egy központi helyen bemutatni azt.

A rendelet

Bár nem a 19/2011 NFM rendelet szövegezését érinti, de tekintettel arra, hogy a munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről szóló és az egészségügyi vizsgálat rendjét szabályzó 203/2009-es kormányrendeletben megfogalmazott feltételek változtatása is hozzájárulhat az iparági munkaerőhiány csökkentéséhez, bekerült a javasolt módosítások közé egy, a 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendeletre vonatkozó javaslat is. Ennek lényege, hogy kisebb, a feladatuk ellátását nem akadályozó egészségügyi problémák (például emelkedett vérnyomás, szemüvegessé válás) miatt ne váljanak a munkavállalók az orvosi alkalmassági vizsgálat eredménye alapján bizonyos munkakörök betöltésére alkalmatlanná, miközben az adott munkakörben létszámhiánnyal küzdenek a munkáltatók.

A projekt első szakaszában tett javaslatok egyeztetése a hatóságokkal (KAV, KTI, Vasúti Hatóság) megtörtént, a normaszöveg-javaslatok így a hatóságok által is elfogadott formában készültek el. Az első szakasz hivatalos lezárása a szeptember 13-i minisztériumi értekezleten történt, ahol Kerékgyártó János Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkár elfogadta a saját célú vasút/iparvágány munkacsoport által tett javaslatokat is, és utasítást adott kollégái részére a javaslatok jogi kodifikációjának elindítására. Ennek során további egyeztetések várhatóak az ÉKM képviselői és a munkacsoport-vezetők között. A három munkacsoportban az első fázisban tett nagyszámú javaslat nagy előrelépést jelent az iparág számára.

Még egy hónap

A projekt második szakaszának határidejét a szeptember 13-i megbeszélésen 2023. október 30-ára helyezte át a helyettes államtitkár, azért, hogy a második fázis javaslatai is részletesen, normaszövegszerűen kidolgozva, hatóságokkal egyeztetetten álljon rendelkezésre. Ezen időszak alatt a második fázisbeli javaslatok kidolgozása mellett párhuzamosan zajlanak majd a munkacsoportokkal a jogi kodifikáció érdekében teendő egyeztetések is. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoporton belül a második fázisban a kétéltű járművek vezetőivel kapcsolatos oktatási, vizsgáztatási és kapcsolódó egyéb szabályozási feladatok lesznek napirenden.

A HUNGRAIL kifejezetten nagy örömmel vette, hogy felvetésére a szeptember 13-i megbeszélésen Kerékgyártó János nyitottságot mutatott a 203/2009-es kormányrendelet módosítására is. Erre egy vegyes rendeletben kerülhetne sor összegyűjtve a többi munkacsoport által a rendeletet érintő javaslatokat, valamint az ÉKM felkérésére a HUNGRAIL által beküldött 2023. II. félévi jogszabály-változtatási javaslatok között szereplő, a 203/2009-es rendeletet érintő pontokat is.

Ezek is érdekelhetik

A városi és elővárosi vasutak képzési szabályait is felülvizsgálták

A BKV által irányított munka célja a hatékonyabb működés és a munkaerőpiachoz való alkalmazkodás. Ahogy már beszámoltunk róla, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával,...

Van elég mozdonyvezető a forgalom fenntartásához, de fejlesztik a toborzási módszereket

Hatékonyabb toborzással és könnyítésekkel a munkaerő felvételét szeretnék növelni a MÁV–Volán-csoportnál, ugyanakkor a szakemberek megtartására is nagy hangsúlyt kívánnak helyezni.

Elrajtolt a Rail Action Week

Ma reggeltől jövő hétfőig, október 2-ig fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a vasúti biztonság érdekében  - közölte az Ország Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata.

Szakértő: sohasem lesznek környezetkímélőbbek a „gigakamionok”

Brüsszel támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű, akár 3 tagból állójárműszerelvények elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátáscsökkentésére hivatkozik. A Magyar Vasút Online által megkeresett közlekedésbiztonsági szakértő szerint nem kell azonnal elzárkózni a lehetőségtől, de a környezetterhelés bizonyosan nem csökkenne.

Érj haza biztonságban a vasúti átjárókból is!

Az idei baleseti statisztika kedvezőbben alakult a vasúti átjárók esetében. Eddig csak 31 baleset következett be, amelyek során egy ember halt meg. Tavaly azonos időszak alatt 54 vasúti átjárós baleset történt, ebből kilenc volt halálos, összesen 19 áldozattal.

Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap a GYSEV-nél

Sopronban és Szombathelyen figyelemfelhívó ellenőrzéseket végeztek a vasúttársaság munkatársai a rendőrséggel közösen.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Lázár János: folytatódik a Déli körvasút fejlesztése

Az építési és közlekedési miniszter kijelentette, hogy folytatják a Déli körvasút építését, a projektre szánt uniós források rendelkezésre állnak.