A HUNGRAIL aktívan részt vesz a közlekedési szakemberek képzési szabályainak felülvizsgálatában.
Idén februárban indította újra az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a szakmai szervezetek bevonásával „a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól” címet viselő, 19/2011 (V.10.) NFM rendelet felülvizsgálatát. A cél többek között az, hogy az egyszerűsítésekkel csökkenjen a munkaerőhiány, de közben a biztonságszint semmiképp se csökkenjen.
Napirendi kérdés
Az Építési és Közlekedési Minisztérium Hatósági Ügyekért Felelős Államtitkársága februárban vette újra napirendre a 2021 végén lezárult, az oktatás-képzés fejlesztését érintő terveit. Ennek oka, hogy noha az egyeztetések eredményesek voltak, a választások miatt a rendeletek kihirdetésére már nem került sor.
A projekt újranyitása a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben dolgozók szakmai képzését és vizsgáztatását, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működését, a képzési engedély kiadását szabályozó rendelet felülvizsgálatát jelentette. Ehhez kellett javaslatokat megfogalmazni, és azokat indoklással és hatásvizsgálattal kiegészíteni. A jogszabály [19/2011 (V. 10.) NFM rendelet] tartalmazza a vasúti járművezetői gyakorlat szabályait is, így ez is része volt a feladatnak.
A projekt három nagy területe; az országos vasút, a helyi, elővárosi vasút és a saját célú vasút/iparvágány témakörei szerint alakultak munkacsoportok. A HUNGRAIL kettős szerepet kapott a projektben: a minisztérium a HUNGRAIL-t kérte fel a saját célú vasút/iparvágány munkacsoport vezetésére, ez a javaslatok összegyűjtését, normaszövegszerű megfogalmazását, a javaslat indoklását és a hatóságokkal (KAV, KTI, Vasúti Hatóság) történő egyeztetését jelentette. A munka végét az ÉKM felé a hatásvizsgálati lapok kitöltése és vezetői összefoglaló készítése jelentette. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoport vezetése mellett a HUNGRAIL fogta össze a (tagkörön belül és kívül eső) vasútvállalatok javaslatainak összegyűjtését, a másik két munkacsoport felé történő képviseletét, részt vett az országos munkacsoport javaslatainak hatósági egyeztetésein, támogatva a javaslatok hatósági elfogadtatását.
Fázisok
A projektet két szakaszra osztották, az első fázis (amelynek céldátuma 2023. június 30-ára volt kitűzve) célja quick-win-ek megtalálása: viszonylag gyorsan kidolgozható, de érezhető javulást elősegítő javaslatok összeállítása, a 2023. szeptember 30-ai céldátumú második szakaszba pedig a bonyolultabb, koncepcionális módosítási javaslatok kerülnek. A HUNGRAIL vezette munkacsoport az első fázisban határozta meg az új „saját célú vasúti pályahálózaton és/vagy iparvágányon tolatásvezető” munkakört, amelyet a szervezet egyik legnagyobb eredményének tart. Az új munkakör a társasági vizsgák közé fog tartozni, ami azt jelenti, hogy az adott iparvágányt/saját célú vasúti pályahálózatot működtető társaság felelős az oktatás, képzés és vizsgáztatás lebonyolításáért. Az új munkakör képzési programjában a gyakorlati képzés is hangsúlyt kapott. Az előbb említett munkakör mellett bekerült a javaslatok közé a rendelet részlegvezető munkakörrel való kiegészítése is.
A digitális eszközök terjedése miatt az országos vasúti munkacsoporttal közösen a vizsgaigazolások bemutatását is módosítaná a munkacsoport. A megfogalmazott javaslat célja az volt, hogy a vizsgaigazolások bemutatása egy a telephelyen belüli központi helyszínen vagy online felületen is megtörténhessen, ne kelljen a munkavállalónak magánál hordania ezeket a dokumentumokat, legyen elég telefonon vagy tableten, esetleg az iparvágány-működtető/-tulajdonos saját rendszerében vagy papíralapon, egy központi helyen bemutatni azt.
A rendelet
Bár nem a 19/2011 NFM rendelet szövegezését érinti, de tekintettel arra, hogy a munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről szóló és az egészségügyi vizsgálat rendjét szabályzó 203/2009-es kormányrendeletben megfogalmazott feltételek változtatása is hozzájárulhat az iparági munkaerőhiány csökkentéséhez, bekerült a javasolt módosítások közé egy, a 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendeletre vonatkozó javaslat is. Ennek lényege, hogy kisebb, a feladatuk ellátását nem akadályozó egészségügyi problémák (például emelkedett vérnyomás, szemüvegessé válás) miatt ne váljanak a munkavállalók az orvosi alkalmassági vizsgálat eredménye alapján bizonyos munkakörök betöltésére alkalmatlanná, miközben az adott munkakörben létszámhiánnyal küzdenek a munkáltatók.
A projekt első szakaszában tett javaslatok egyeztetése a hatóságokkal (KAV, KTI, Vasúti Hatóság) megtörtént, a normaszöveg-javaslatok így a hatóságok által is elfogadott formában készültek el. Az első szakasz hivatalos lezárása a szeptember 13-i minisztériumi értekezleten történt, ahol Kerékgyártó János Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkár elfogadta a saját célú vasút/iparvágány munkacsoport által tett javaslatokat is, és utasítást adott kollégái részére a javaslatok jogi kodifikációjának elindítására. Ennek során további egyeztetések várhatóak az ÉKM képviselői és a munkacsoport-vezetők között. A három munkacsoportban az első fázisban tett nagyszámú javaslat nagy előrelépést jelent az iparág számára.
Még egy hónap
A projekt második szakaszának határidejét a szeptember 13-i megbeszélésen 2023. október 30-ára helyezte át a helyettes államtitkár, azért, hogy a második fázis javaslatai is részletesen, normaszövegszerűen kidolgozva, hatóságokkal egyeztetetten álljon rendelkezésre. Ezen időszak alatt a második fázisbeli javaslatok kidolgozása mellett párhuzamosan zajlanak majd a munkacsoportokkal a jogi kodifikáció érdekében teendő egyeztetések is. A saját célú vasút/iparvágány munkacsoporton belül a második fázisban a kétéltű járművek vezetőivel kapcsolatos oktatási, vizsgáztatási és kapcsolódó egyéb szabályozási feladatok lesznek napirenden.
A HUNGRAIL kifejezetten nagy örömmel vette, hogy felvetésére a szeptember 13-i megbeszélésen Kerékgyártó János nyitottságot mutatott a 203/2009-es kormányrendelet módosítására is. Erre egy vegyes rendeletben kerülhetne sor összegyűjtve a többi munkacsoport által a rendeletet érintő javaslatokat, valamint az ÉKM felkérésére a HUNGRAIL által beküldött 2023. II. félévi jogszabály-változtatási javaslatok között szereplő, a 203/2009-es rendeletet érintő pontokat is.