fbpx
2024. október 6. vasárnap
spot_img

A Flirt a legmegbízhatóbb vonat az Egyesült Királyságban és Magyarországon is

A Stadler részben Szolnokon készült motorvonatai szigorú, objektív mutatók alapján érdemelték ki a kitüntető címet.

Tavaly már harmadszor nyerték el a Greater Anglia hibrid Flirt – ottani nevükön Class 755-ös – motorvonatai a legmegbízhatóbb vonat címet a dízel kategóriában. Az objektív mutatók alapján odaítélt elismerést tavalyhoz hasonlóan a Stadler négykocsis szerelvényei kapták, 2021-ben viszont a háromkocsisok, hiszen a hivatalosan jelenleg Abellio East Anglia Limitedként szereplő, de általában a régebbi nevén, Greater Angliaként ismert, Londontól és Londonból északkeletre szolgáltató regionális vasúttársaság ilyeneket is üzemeltet.

A független iparági díjátadón ezúttal a 2022 szeptembere és 2023 szeptembere közötti időszakot értékelték, amikor a Stadler járművei a szigorú nyilvános teljesítményértékelési mutatóban (public performance measure, PPM) 94,4 százalékot értek el.

Az érték egyébként az év további részében azóta tovább javult. Az Egyesült Királyságban az ezredforduló óta használt PPM nem egyszerűen a jármű rendelkezésre állását méri, de azt is, hogy ténylegesen tudta-e késés nélkül teljesíteni útját minden menetrendi megállással együtt.

- Hirdetés -

Flirtök világszerte

A svájci Stadler Flirt motorvonatcsaládja rendkívül sikeres, már 2500 járművet értékesítettek világszerte. A Flirtnek elektromos, dízelüzemű és hibrid változata is létezik, újabban pedig az alternatív hajtású, akkumulátoros vagy éppen hidrogén-üzemanyagcellás változatok is hódítanak. A 2500 vonatból több mint 900 gyártásában a Stadler szolnoki gyára is részt vett.

Magyarországon a MÁV-csoport már 123, a GYSEV pedig húsz motorvonatot vásárolt. Mindegyik villamos üzemű és négyrészes.

Magyarországon is megbízható

Ma már vasúttörténelem, hogy amikor a MÁV a kétezres évek elején belevágott a korszerű motorvonatok beszerzésébe, a karbantartásra egy akkor még szokatlan megoldást választott, azt is a járművek gyártóira bízták. A döntést azzal a szándékkal hozták meg, hogy egy magasabb szintű üzemeltetési, karbantartási kultúrát is meghonosítsanak az országban. Az elképzelés fényesen beigazolódott, hiszen az első hatvan motorvonat tenderét megnyert Stadler Pusztaszabolcson rekordgyorsasággal hozta létre 2006 vége és 2007 tavasza között karbantartóbázisát, ahol a flotta takarítási, karbantartási, kerékesztergálási munkáit azóta is eredményesen végzi.

Idén például ezeknek a járműveknek a rendelkezésre állása januártól novemberig minden hónapban meghaladta a 95 százalékot.

Amikor azután 2014 és 2016 között a MÁV-START összesen újabb 63 FLIRT megvásárlásáról döntött, azok karbantartását már saját keretei között, Budapesten oldotta meg. Ebben természetesen azóta is szorosan együttműködik a Stadlerrel, amely Istvántelken is segíti és felügyei a járművek gondozását.

Örömmel jelenthető ki, hogy az üzemeltetőnél karbantartott flotta megbízhatósága nem marad el pusztaszabolcsi társak teljesítményétől, a rendelkezésre állás ezeknél is 95 százalék fölötti.

Nyitóképünkön egy Class 755-ös motorvonat (fotó: Stadler).

Ezek is érdekelhetik

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

Az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Tíz éve szolgálnak Flirtök a GYSEV-nél

Azóta már a Stadler motorvonatainak két generációja dolgozik a Nyugat-Dunántúlon. Tíz éve avatta fel első Flirt motorvonatát Sopronban a GYSEV. A gyártó Stadler a járműveket...

Egységben az erő – avagy gördülőállomány fejlesztés a MÁV-START Zrt. FLIRT motorvonat flottájának egységesítése során

A MÁV-START Zrt. a 2006 és 2010 között beszerzett FLIRT flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A Stadler bemutatott járművei közül három olyan is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat szolnoki üzemében készültek.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.