fbpx
2024. május 20. hétfő

A Flirt a legmegbízhatóbb vonat az Egyesült Királyságban és Magyarországon is

A Stadler részben Szolnokon készült motorvonatai szigorú, objektív mutatók alapján érdemelték ki a kitüntető címet.

Tavaly már harmadszor nyerték el a Greater Anglia hibrid Flirt – ottani nevükön Class 755-ös – motorvonatai a legmegbízhatóbb vonat címet a dízel kategóriában. Az objektív mutatók alapján odaítélt elismerést tavalyhoz hasonlóan a Stadler négykocsis szerelvényei kapták, 2021-ben viszont a háromkocsisok, hiszen a hivatalosan jelenleg Abellio East Anglia Limitedként szereplő, de általában a régebbi nevén, Greater Angliaként ismert, Londontól és Londonból északkeletre szolgáltató regionális vasúttársaság ilyeneket is üzemeltet.

A független iparági díjátadón ezúttal a 2022 szeptembere és 2023 szeptembere közötti időszakot értékelték, amikor a Stadler járművei a szigorú nyilvános teljesítményértékelési mutatóban (public performance measure, PPM) 94,4 százalékot értek el.

Az érték egyébként az év további részében azóta tovább javult. Az Egyesült Királyságban az ezredforduló óta használt PPM nem egyszerűen a jármű rendelkezésre állását méri, de azt is, hogy ténylegesen tudta-e késés nélkül teljesíteni útját minden menetrendi megállással együtt.

- Hirdetés -

Flirtök világszerte

A svájci Stadler Flirt motorvonatcsaládja rendkívül sikeres, már 2500 járművet értékesítettek világszerte. A Flirtnek elektromos, dízelüzemű és hibrid változata is létezik, újabban pedig az alternatív hajtású, akkumulátoros vagy éppen hidrogén-üzemanyagcellás változatok is hódítanak. A 2500 vonatból több mint 900 gyártásában a Stadler szolnoki gyára is részt vett.

Magyarországon a MÁV-csoport már 123, a GYSEV pedig húsz motorvonatot vásárolt. Mindegyik villamos üzemű és négyrészes.

Magyarországon is megbízható

Ma már vasúttörténelem, hogy amikor a MÁV a kétezres évek elején belevágott a korszerű motorvonatok beszerzésébe, a karbantartásra egy akkor még szokatlan megoldást választott, azt is a járművek gyártóira bízták. A döntést azzal a szándékkal hozták meg, hogy egy magasabb szintű üzemeltetési, karbantartási kultúrát is meghonosítsanak az országban. Az elképzelés fényesen beigazolódott, hiszen az első hatvan motorvonat tenderét megnyert Stadler Pusztaszabolcson rekordgyorsasággal hozta létre 2006 vége és 2007 tavasza között karbantartóbázisát, ahol a flotta takarítási, karbantartási, kerékesztergálási munkáit azóta is eredményesen végzi.

Idén például ezeknek a járműveknek a rendelkezésre állása januártól novemberig minden hónapban meghaladta a 95 százalékot.

Amikor azután 2014 és 2016 között a MÁV-START összesen újabb 63 FLIRT megvásárlásáról döntött, azok karbantartását már saját keretei között, Budapesten oldotta meg. Ebben természetesen azóta is szorosan együttműködik a Stadlerrel, amely Istvántelken is segíti és felügyei a járművek gondozását.

Örömmel jelenthető ki, hogy az üzemeltetőnél karbantartott flotta megbízhatósága nem marad el pusztaszabolcsi társak teljesítményétől, a rendelkezésre állás ezeknél is 95 százalék fölötti.

Nyitóképünkön egy Class 755-ös motorvonat (fotó: Stadler).

Ezek is érdekelhetik

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

Az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Tíz éve szolgálnak Flirtök a GYSEV-nél

Azóta már a Stadler motorvonatainak két generációja dolgozik a Nyugat-Dunántúlon. Tíz éve avatta fel első Flirt motorvonatát Sopronban a GYSEV. A gyártó Stadler a járműveket...

Egységben az erő – avagy gördülőállomány fejlesztés a MÁV-START Zrt. FLIRT motorvonat flottájának egységesítése során

A MÁV-START Zrt. a 2006 és 2010 között beszerzett FLIRT flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...