fbpx
2025. július 19. szombat

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

A felújítás keretében az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

A Stadler Szerviz üzletágának magyarországi csapata sikerrel végezte el 60 db első generációs FLIRT motorvonat felújítását a MÁV Zrt. részére – tájékoztatott közleményében a vállalat. A felújítás keretében az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, bizonyos tulajdonságaiban korszerűbb vonatok szintjére. A járművek korszerűsítését a terveknek megfelelően 4 éven belül végezte el a Stadler által vezetett konzorcium, amelynek eredményeként a MÁV-START műszakilag egységes, homogén járműállományt üzemeltethet.

A MÁV Zrt. 2006. és 2010. között, két lépcsőben 60 FLIRT típusú motorvonatot szerzett be a budapesti elővárosi közlekedés modernizálása érdekében. Ezek voltak az első, úgynevezett „piros” FLIRT-ök, amelyek, alacsony fajlagos energiafelhasználásuk, intenzív gyorsítóképességük, 160 km/h engedélyezett sebességük, megbízhatóságuk és üzemkészségük miatt népszerűvé váltak az utazóközönség körében, és nagyban hozzájárultak a MÁV szolgáltatási színvonalának növeléséhez.

- Hirdetés -
Magyar Vasut

A növekvő utasigényekre reagálva a MÁV-START Zrt. 2014. és 2016. között több lépcsőben, további 63 új FLIRT típusú motorvonatot vásárolt. Ugyan mind az első, mind pedig a második beszerzési hullámban utasforgalomba állt FLIRT motorvonatok egy járműtípushoz tartoznak, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a korszerűsítések, az utazási komfort növelését, az esélyegyenlőséget és az üzemeltetés egyszerűsítését célzó fejlesztések miatt a különböző generációt képviselő járművek mégis eltértek egymástól. Ezért a MÁV-START Zrt. úgy döntött, hogy a régebbi flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és külső megjelenését az újabb FLIRTökhöz igazítja.

A munkát a Stadler vezette konzorcium nyerte el, a 60 db FLIRT átalakítása négy évet vett igénybe. A munka 2019 decemberében kezdődött, és 2023 decemberében fejeződött be, amely során korszerűsítésre került többek között az utastájékoztató-rendszer, illetve laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható dugaszoló aljzatokat és USB-töltőket szereltek be az ülések mellé. Fejlesztették az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket, amelynek köszönhetően az azt használók már nem csak szemből, hanem oldalról is fel tudnak szállni a járműre a keskenyebb peronokról. A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedték be, a vakok és gyengénlátók tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeztek fel. Korszerűsítésre került a videós térfigyelő rendszer is, a képminőség javulása mellett a készülékek éjjellátó funkcióval is rendelkeznek. A járművezetők kényelmét szolgálja, hogy a vezetőfülkékbe felszerelésre kerültek számítógépes tablet dokkolók. A fejlesztés opciós feladatként tartalmazta a külső színterv és feliratok egységesítését, így a piros járművek az újabbakkal megegyező kék-fehér külső színvilágot kaptak, továbbá a járművek padlóburkolata is megújult.

A vonatok elsősorban a dunántúli vonalakon, így Budapest-Győr-Hegyeshalom, Székesfehérvár- Balatonfüred, Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa, Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár, illetve Budapest és Dunaújváros között közlekedtek, az átalakítás és az egységesítés után is itt álltak újból forgalomba.

Ezek is érdekelhetik

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Hegyi Zsolt: nem lesz menetrendváltozás a HÉV-eknél!

A MÁV Zrt. vezérigazgatója, Hegyi Zsolt videóban üzent az utasoknak, a vállalat közleményt is kiadott a HÉV-ek menetrendje kapcsán.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Legfrissebb híreink

405 km/óra sebességgel száguldott az ICE-S tesztvonat

A DB és a Siemens Mobility új sebességi rekordot állított fel, egy ICE-S tesztvonattal 405 km/h sebességet értek el.

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Nem kímélte a vihar az országos közösségi közlekedést sem, fokozatosan áll helyre a forgalom

Fokozatosan áll helyre a forgalom a viharos napok után, az aktuális menetrendek kapcsán érdemes a MÁV felületein tájékozódni indulás előtt.

A MÁV és a GYSEV aláírták a vonalátadásról szóló szerződést

Július elsejével a GYSEV 752 km nyugat-magyarországi vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól.

A rovat további cikkei

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.