fbpx
2024. március 1. péntek

A DAC ágazati nyilatkozata – A vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizálása

Közös nyilatkozatot tettek az európai vasúti érdekképviseletek a Digital Automatic Coupling (DAC) mielőbbi bevezetése érdekében. Az aláírók az Európai Unió vezetőihez és a tagállamok kormányaihoz fordulnak támogatásért.

A digitális automata csatolásról (DAC) szóló vasúti ágazati nyilatkozattal az AERRL, a CER, az EAL, az EIM, a FEDECRAIL, az UIP, az UIRR, az UITP és az UNIFE  képviseleti testületei, valamint tagjaik elkötelezettségüket és támogatásukat fejezik ki a DAC megvalósítása mellett – olvasható a CER által kiadott közleményben (a CER tagja a HUNGRAIL). Felszólítják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy közösen kezdjék meg a munkát a DAC, valamint az ahhoz tartozó automatizálási és digitális technológia összehangolt európai telepítéséhez szükséges politikai, költségvetési és jogi keretfeltételek kialakításán. 

A vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizálása fontos eszköze a közlekedési ágazatnak, hogy megfeleljen az EU környezeti céljainak eléréséhez. Egyetértés van abban, hogy

meg kell erősíteni a vasúti árufuvarozást Európában, amely visszaszorulóban van.

- Hirdetés -

Pedig a vasúti szállítás CO2-kibocsátás szempontjából kilencszer jobb, mint a közúti, és segíteni tudja Európát a Zöld Megállapodás és a szén-dioxid-mentesítési célok elérésében. A közúti közlekedés villamosítása még messze van attól, hogy kiforrott és költséghatékony legyen. Az automatizáció és a digitalizálás lehetővé teszi, hogy a vasúti árufuvarozás hatékonyabbá váljon a logisztikai szolgáltatók és a szállítmányozók, és az európai társadalom számára. Növelni fogja az egyes kocsi fuvarozás teljes növekedési potenciálját. Ugyancsak növeli az intermodális szállítás szerepét. Különösen a jövőbeli ERTMS-fejlesztésekkel együtt hozzájárulnak az infrastrukturális kapacitás növeléséhez. A DAC megvalósítása a munkahelyi biztonságot is növeli, és ellensúlyozza a munkaerőhiányt.

A dokumentumot aláíró vasúti ágazati érdekelt felek meg vannak győződve arról, hogy a vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizációja, valamint a korszerűbb, modernebb és biztonságosabb munkakörnyezet kulcsfontosságú az életképesség szempontjából.

A piac azonban egyedül nem képes elviselni egy ilyen átalakulást, és egyetlen vállalat sem lesz képes arra, hogy egyedül állja az ehhez szükséges tőkebefektetéseket, mert ez mindenekelőtt európai szintű beruházás, ezért sürgősen állami támogatásra van szükség, különösen a DAC bevezetéséhez.

Az aláírók elkötelezettek a technológia bevethetőségének intenzív teszteléssel történő elérésében, és készen állnak arra, hogy egy világosan előre meghatározott uniós stratégia keretében a DAC és a hozzá tartozó technológiát kiépítsenek európai léptékben. Egy ilyen méretű kihívás valóban megköveteli az Európai Unió, a Bizottság és a tagállamok támogatását, hogy az összes szükséges beruházás megfelelően megvalósuljon.

Hol tartunk ma?

A vasúti ágazat eddig is tett előrelépéseket a legkorszerűbb DAC-technológia kifejlesztése terén, többek között az Európai Unió és a tagállamok támogatásával. Az ágazat egyesítette erőit az európai DAC megvalósítási programban (EDDP), amelyet az Európai Bizottság erőteljesen támogat. Az EDDP meghatározta az alapvető DAC technológiát, kidolgozott egy migrációs tervezetet, és kidolgozta a DAC költség-haszon elemzés első változatait. Jelenleg 71 partner vesz részt a DAC és az automatizálási technológia fejlesztésében az EU-Rail zászlóshajóprojekt (FP 5-TRANS4M-R) keretében, amelynek teljes projektköltsége mintegy 95 millió EUR, és amelynek nagy részét az ágazat finanszírozza.

Mivel a vasúti árufuvarozás nagymértékben nemzetközi jellegű, az egységes európai közlekedési rendszer megvalósítása szempontjából alapvető fontosságú. Ám az európai vasúti teherszállító járműpark történelmi helyzetét figyelembe kell venni, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a transzformációs kihívásokat. 

Az ágazatban jelenleg a következő tennivalókat határozták meg, és ezeket egy világos uniós telepítési stratégia keretében kell végrehajtani. 

– A DAC-ot, az automatizálást, a digitális technológiát és az üzemeltetési eljárásokat világosan meg kell határozni.

– Egyértelmű bizonyítéknak kell rendelkezésre állnia sikeresen elvégzett tesztek és valós körülmények között végzett validálás révén. Ezek a bizonyítékok képezik a költség-haszon elemzés végleges aktualizálásának alapját

– Egységes, megkülönböztetéstől mentes európai finanszírozási és támogatási rendszer szükséges, amelyet az Európai Bizottság hoz létre. Emellett támogatás szükséges EU és a nem EU-tagállamok részére, a DAC migrációs időszakának egészére vonatkozó, a meglévő kocsik és mozdonyok korszerűsítése érdekében.

– Megalapozott, reális migrációs tervet kell kidolgozni, amelyet minden szereplő elfogad, és amelyet jogi eszközökkel kell alátámasztani.

– A tervnek bizonyos korlátozott rugalmasságot kell lehetővé tennie a hagyományos csatolókkal való átmeneti együttélésére. 

Mit kell most tenni?

Az európai vasúti árufuvarozási ágazat folyamatosan dolgozik a fent leírt DAC-követelmények teljesítésén. Ezzel párhuzamosan e dokumentum aláírói szeretnének együttműködni az Európai Bizottsággal és a tagállamokkal annak érdekében, hogy a végrehajtás összhangban legyen a nemzeti és az uniós stratégiákkal, valamint a következő európai többéves pénzügyi kerettel, hogy a DAC és a DAC migrációjára való felkészülés és a DAC és annak automatizálási technológiájának előkészítése 2028-ban megkezdődhessen.

Az aláírók felszólítják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy közösen kezdjék meg a DAC összehangolt európai telepítésének politikai, költségvetési és jogi keretfeltételeinek kialakítását.

  1. DAC jogi csomag megalkotása mostantól kb. 2028-ig.
  2. A DAC előzetes telepítése 2025-től kb. 2028-ig | összköltség kb. 210 millió EUR.
  3. DAC telepítése kb. 2028-tól | összköltség kb. 13 milliárd EUR (2021-es árakon)

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });