fbpx
2025. február 6. csütörtök

A DAC ágazati nyilatkozata – A vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizálása

Közös nyilatkozatot tettek az európai vasúti érdekképviseletek a Digital Automatic Coupling (DAC) mielőbbi bevezetése érdekében. Az aláírók az Európai Unió vezetőihez és a tagállamok kormányaihoz fordulnak támogatásért.

A digitális automata csatolásról (DAC) szóló vasúti ágazati nyilatkozattal az AERRL, a CER, az EAL, az EIM, a FEDECRAIL, az UIP, az UIRR, az UITP és az UNIFE  képviseleti testületei, valamint tagjaik elkötelezettségüket és támogatásukat fejezik ki a DAC megvalósítása mellett – olvasható a CER által kiadott közleményben (a CER tagja a HUNGRAIL). Felszólítják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy közösen kezdjék meg a munkát a DAC, valamint az ahhoz tartozó automatizálási és digitális technológia összehangolt európai telepítéséhez szükséges politikai, költségvetési és jogi keretfeltételek kialakításán. 

A vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizálása fontos eszköze a közlekedési ágazatnak, hogy megfeleljen az EU környezeti céljainak eléréséhez. Egyetértés van abban, hogy

meg kell erősíteni a vasúti árufuvarozást Európában, amely visszaszorulóban van.

- Hirdetés -

Pedig a vasúti szállítás CO2-kibocsátás szempontjából kilencszer jobb, mint a közúti, és segíteni tudja Európát a Zöld Megállapodás és a szén-dioxid-mentesítési célok elérésében. A közúti közlekedés villamosítása még messze van attól, hogy kiforrott és költséghatékony legyen. Az automatizáció és a digitalizálás lehetővé teszi, hogy a vasúti árufuvarozás hatékonyabbá váljon a logisztikai szolgáltatók és a szállítmányozók, és az európai társadalom számára. Növelni fogja az egyes kocsi fuvarozás teljes növekedési potenciálját. Ugyancsak növeli az intermodális szállítás szerepét. Különösen a jövőbeli ERTMS-fejlesztésekkel együtt hozzájárulnak az infrastrukturális kapacitás növeléséhez. A DAC megvalósítása a munkahelyi biztonságot is növeli, és ellensúlyozza a munkaerőhiányt.

A dokumentumot aláíró vasúti ágazati érdekelt felek meg vannak győződve arról, hogy a vasúti árufuvarozás automatizálása és digitalizációja, valamint a korszerűbb, modernebb és biztonságosabb munkakörnyezet kulcsfontosságú az életképesség szempontjából.

A piac azonban egyedül nem képes elviselni egy ilyen átalakulást, és egyetlen vállalat sem lesz képes arra, hogy egyedül állja az ehhez szükséges tőkebefektetéseket, mert ez mindenekelőtt európai szintű beruházás, ezért sürgősen állami támogatásra van szükség, különösen a DAC bevezetéséhez.

Az aláírók elkötelezettek a technológia bevethetőségének intenzív teszteléssel történő elérésében, és készen állnak arra, hogy egy világosan előre meghatározott uniós stratégia keretében a DAC és a hozzá tartozó technológiát kiépítsenek európai léptékben. Egy ilyen méretű kihívás valóban megköveteli az Európai Unió, a Bizottság és a tagállamok támogatását, hogy az összes szükséges beruházás megfelelően megvalósuljon.

Hol tartunk ma?

A vasúti ágazat eddig is tett előrelépéseket a legkorszerűbb DAC-technológia kifejlesztése terén, többek között az Európai Unió és a tagállamok támogatásával. Az ágazat egyesítette erőit az európai DAC megvalósítási programban (EDDP), amelyet az Európai Bizottság erőteljesen támogat. Az EDDP meghatározta az alapvető DAC technológiát, kidolgozott egy migrációs tervezetet, és kidolgozta a DAC költség-haszon elemzés első változatait. Jelenleg 71 partner vesz részt a DAC és az automatizálási technológia fejlesztésében az EU-Rail zászlóshajóprojekt (FP 5-TRANS4M-R) keretében, amelynek teljes projektköltsége mintegy 95 millió EUR, és amelynek nagy részét az ágazat finanszírozza.

Mivel a vasúti árufuvarozás nagymértékben nemzetközi jellegű, az egységes európai közlekedési rendszer megvalósítása szempontjából alapvető fontosságú. Ám az európai vasúti teherszállító járműpark történelmi helyzetét figyelembe kell venni, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a transzformációs kihívásokat. 

Az ágazatban jelenleg a következő tennivalókat határozták meg, és ezeket egy világos uniós telepítési stratégia keretében kell végrehajtani. 

– A DAC-ot, az automatizálást, a digitális technológiát és az üzemeltetési eljárásokat világosan meg kell határozni.

– Egyértelmű bizonyítéknak kell rendelkezésre állnia sikeresen elvégzett tesztek és valós körülmények között végzett validálás révén. Ezek a bizonyítékok képezik a költség-haszon elemzés végleges aktualizálásának alapját

– Egységes, megkülönböztetéstől mentes európai finanszírozási és támogatási rendszer szükséges, amelyet az Európai Bizottság hoz létre. Emellett támogatás szükséges EU és a nem EU-tagállamok részére, a DAC migrációs időszakának egészére vonatkozó, a meglévő kocsik és mozdonyok korszerűsítése érdekében.

– Megalapozott, reális migrációs tervet kell kidolgozni, amelyet minden szereplő elfogad, és amelyet jogi eszközökkel kell alátámasztani.

– A tervnek bizonyos korlátozott rugalmasságot kell lehetővé tennie a hagyományos csatolókkal való átmeneti együttélésére. 

Mit kell most tenni?

Az európai vasúti árufuvarozási ágazat folyamatosan dolgozik a fent leírt DAC-követelmények teljesítésén. Ezzel párhuzamosan e dokumentum aláírói szeretnének együttműködni az Európai Bizottsággal és a tagállamokkal annak érdekében, hogy a végrehajtás összhangban legyen a nemzeti és az uniós stratégiákkal, valamint a következő európai többéves pénzügyi kerettel, hogy a DAC és a DAC migrációjára való felkészülés és a DAC és annak automatizálási technológiájának előkészítése 2028-ban megkezdődhessen.

Az aláírók felszólítják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy közösen kezdjék meg a DAC összehangolt európai telepítésének politikai, költségvetési és jogi keretfeltételeinek kialakítását.

  1. DAC jogi csomag megalkotása mostantól kb. 2028-ig.
  2. A DAC előzetes telepítése 2025-től kb. 2028-ig | összköltség kb. 210 millió EUR.
  3. DAC telepítése kb. 2028-tól | összköltség kb. 13 milliárd EUR (2021-es árakon)

Ezek is érdekelhetik

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.