fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Az összes vonalon veszteséges a közszolgáltatás keretében a személyszállítás

A vasútvonalak bevételeit és kiadásait elemezve látható, hogy a legnagyobb forgalmú vonalak fenntartása sem lenne lehetséges csakis a menet- és helyjegyek segítségével.

Előző cikkünkben bemutattuk, hogy csupán hét vasúti fővonal adta a MÁV-Start Zrt. árbevételének a négyötödét. Nagy különbség volt az egyes vonalak között, még akkor is ha kilométerarányosan vizsgáltuk őket. Nincs ez másképpen az egyes vonalak költségeinek esetében sem: egy nagyságrendnyi különbség van a legköltségesebb és a legolcsóbb vonalak között.

Az alábbi térképen látható, hogy

az 1-es fővonal például mind költségben, mind árbevételben igen jelentős.

- Hirdetés -

A 30-as, 80-as, 100-as és 120-as vonalakra pedig arányaiban jóval többet költenek, mint ami bevételarányosan adódna. (a grafikon interaktív felülete itt érhető el).

Dashboard 1
A költségek a MÁV-Start által fizetendő kiadásokat tartalmazzák, aminek része a járművek karbantartása, amortizációija, a járművezetők, a jegyvizsgálók bérköltsége, a jegyértékesítés költsége. A pályahálózat költségeinél a pályahálózati díjak szerepelnek, tehát ez nem az az összeg, amit ténylegesen az adott vonalra fordít a MÁV Zrt., hanem amit fizet a közszolgáltatási szerződés alapján a vasúti személyforgalmat bonyolító MÁV-Start.

Összességében 2022-ben a közszolgáltatás keretében végzett személyszállítás költsége 399 milliárd forint volt a MÁV-Start esetében, amiből 107 milliárd forintot (27%) tettek ki a bevételek. A legnagyobb bevételt a költségek 13 százalékával a menetdíjak tették ki (52 milliárd forint), a helyjegyek 3 százalékot adtak (11 milliárd forint), illetve a szociálpolitikai menetdíj-támogatás 8 százalékkal (31 milliárd forint) jelentős tételek.

A legnagyobb költséget 2022-ben a vonattovábbítás költsége (102 milliárd Ft, 25%), az infrastruktúra-használat költsége (81 milliárd forint, 20%), illetve üzemeltetési, közvetlen személyi jellegű költsége, valamint a vasúti járművek közvetlen költsége (15-15%, 59 milliárd forint). Ez a négy tétel adta az összes kiadás 75 százalékát, továbbá a közvetett költségek adtak 12 százalékot.

Tíz évvel korábban, 2013-ban a bevételek két százalékponttal többet (29 százalék) fedeztek a kiadásokból, tehát itt jelentős változás nem történt. Jelentősen csökkent az infrastruktúra használatának költsége (32-ről 20 százalékra), nőtt viszont az üzemeltetés követlen személyi költsége (6-ról 15 százalékra). Ennek ellenére a közvetett költségek aránya is nőtt 8-ról 12 százalékra).

Ami nem változott, hogy 2013 és 2022 között nem volt olyan vasútvonal, amely a személyforgalom üzemeltetésének költségeit ki tudta volna termelni a menetjegyek értékesítéséből.

A legközelebb a pénzügyi fedezethez az 1-es vasútvonal járt: itt háromszor voltak magasabbak a költségek, mint az utasoknak értékesített jegyek bevétele. Ezt a 140-es vasútvonal követte, 4,6-os mutatóval. Tizenhárom olyan vasútvonal volt, ahol a jegyértékesítés legalább a költségek tizedét tudta fedezni.

A fenti adatok azonban nem tartalmazzák a szociálpolitikai menetdíjkedvezmény értékét, illetve a helyjegyeket sem. Ezeket is figyelembe véve az 1-es vasútvonal már igazán közel kerül a nyereséges működéshez, hiszen a kiadások a bevételek 1,16-szorosát teszik ki.

A legrosszabb mutatójú vonalak azonban ezt figyelembe véve is csak 2030-ad részét tudják a költségeknek bevételoldalon felmutatni.

Az 1-es Budapest-Hegyeshalom vasútvonal mellett a 140-es, 29-as (SzékesfehérvárTapolca) és 70-es (BudapestVác) illetve a 71-es (BudapestVeresegyházVác), a 101-es (PüspökladányBiharkeresztes), 2-es (BudapestEsztergom), 105-ös (DebrecenNyírábrány) tudott az országos átlagnál jobb eredményt felmutatni.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.