fbpx
2025. június 16. hétfő
spot_img

Az összes vonalon veszteséges a közszolgáltatás keretében a személyszállítás

A vasútvonalak bevételeit és kiadásait elemezve látható, hogy a legnagyobb forgalmú vonalak fenntartása sem lenne lehetséges csakis a menet- és helyjegyek segítségével.

Előző cikkünkben bemutattuk, hogy csupán hét vasúti fővonal adta a MÁV-Start Zrt. árbevételének a négyötödét. Nagy különbség volt az egyes vonalak között, még akkor is ha kilométerarányosan vizsgáltuk őket. Nincs ez másképpen az egyes vonalak költségeinek esetében sem: egy nagyságrendnyi különbség van a legköltségesebb és a legolcsóbb vonalak között.

Az alábbi térképen látható, hogy

az 1-es fővonal például mind költségben, mind árbevételben igen jelentős.

A 30-as, 80-as, 100-as és 120-as vonalakra pedig arányaiban jóval többet költenek, mint ami bevételarányosan adódna. (a grafikon interaktív felülete itt érhető el).

Dashboard 1
A költségek a MÁV-Start által fizetendő kiadásokat tartalmazzák, aminek része a járművek karbantartása, amortizációija, a járművezetők, a jegyvizsgálók bérköltsége, a jegyértékesítés költsége. A pályahálózat költségeinél a pályahálózati díjak szerepelnek, tehát ez nem az az összeg, amit ténylegesen az adott vonalra fordít a MÁV Zrt., hanem amit fizet a közszolgáltatási szerződés alapján a vasúti személyforgalmat bonyolító MÁV-Start.

Összességében 2022-ben a közszolgáltatás keretében végzett személyszállítás költsége 399 milliárd forint volt a MÁV-Start esetében, amiből 107 milliárd forintot (27%) tettek ki a bevételek. A legnagyobb bevételt a költségek 13 százalékával a menetdíjak tették ki (52 milliárd forint), a helyjegyek 3 százalékot adtak (11 milliárd forint), illetve a szociálpolitikai menetdíj-támogatás 8 százalékkal (31 milliárd forint) jelentős tételek.

A legnagyobb költséget 2022-ben a vonattovábbítás költsége (102 milliárd Ft, 25%), az infrastruktúra-használat költsége (81 milliárd forint, 20%), illetve üzemeltetési, közvetlen személyi jellegű költsége, valamint a vasúti járművek közvetlen költsége (15-15%, 59 milliárd forint). Ez a négy tétel adta az összes kiadás 75 százalékát, továbbá a közvetett költségek adtak 12 százalékot.

Tíz évvel korábban, 2013-ban a bevételek két százalékponttal többet (29 százalék) fedeztek a kiadásokból, tehát itt jelentős változás nem történt. Jelentősen csökkent az infrastruktúra használatának költsége (32-ről 20 százalékra), nőtt viszont az üzemeltetés követlen személyi költsége (6-ról 15 százalékra). Ennek ellenére a közvetett költségek aránya is nőtt 8-ról 12 százalékra).

Ami nem változott, hogy 2013 és 2022 között nem volt olyan vasútvonal, amely a személyforgalom üzemeltetésének költségeit ki tudta volna termelni a menetjegyek értékesítéséből.

A legközelebb a pénzügyi fedezethez az 1-es vasútvonal járt: itt háromszor voltak magasabbak a költségek, mint az utasoknak értékesített jegyek bevétele. Ezt a 140-es vasútvonal követte, 4,6-os mutatóval. Tizenhárom olyan vasútvonal volt, ahol a jegyértékesítés legalább a költségek tizedét tudta fedezni.

A fenti adatok azonban nem tartalmazzák a szociálpolitikai menetdíjkedvezmény értékét, illetve a helyjegyeket sem. Ezeket is figyelembe véve az 1-es vasútvonal már igazán közel kerül a nyereséges működéshez, hiszen a kiadások a bevételek 1,16-szorosát teszik ki.

A legrosszabb mutatójú vonalak azonban ezt figyelembe véve is csak 2030-ad részét tudják a költségeknek bevételoldalon felmutatni.

Az 1-es Budapest-Hegyeshalom vasútvonal mellett a 140-es, 29-as (SzékesfehérvárTapolca) és 70-es (BudapestVác) illetve a 71-es (BudapestVeresegyházVác), a 101-es (PüspökladányBiharkeresztes), 2-es (BudapestEsztergom), 105-ös (DebrecenNyírábrány) tudott az országos átlagnál jobb eredményt felmutatni.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Célegyenesben a MÁV-GYSEV vonalátadás előkészítése

Célegyenesben a vonalátadás: 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

Már élesben működik a MÁV késési biztosítása

Életbe lépett a késési biztosítás a MÁV-csoport járatain: az adott járat 20 percet elérő késése esetén a menetjegy árának fele visszajár.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

Lázár János: jövőre már 100 bérelt mozdonya lehet a MÁV-nak

A nyári szezon kihívás lesz a közösségi közlekedésben, de kiemelten készülnek. Hamarosan élesben is indul késésbiztosítás.

MÁV: rekord utasforgalom és rendkívüli mentesítő járatok a májusi hosszú hétvégén

A MÁV rekordforgalmat bonyolított és rendkívüli, eddig nem alkalmazott megoldásokat is eszközölt a hatékony utasszállítás érdekében.

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Legfrissebb híreink

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.