fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Magánvasutak is üzemeltethetnének mellékvonalakat

Ha egy-egy régió vasútvonalait meghirdetnék, rugalmas magáncégek eredményesebben tudnának szolgáltatni.

Azon a tíz mellékvonalon, ahol most leállították a személyszállító vonatokat – kevés kivételtől eltekintve – már évekkel ezelőtt megtehették volna ezt a lépést, legalább több kapacitás marad a teherszállításra, ahol folyik ilyesmi – mondta a Magyar Vasútnak Szigeti András, a Continental Railway Solution (CRS) Kft. ügyvezetője. Hozzátette, azt azonban nagyon is el tudná képzelni, hogy egy-egy régió több, egymáshoz kapcsolódó vonalán magánvasutak vegyék át a közszolgáltatást akár az államtól közvetlenül, akár a MÁV-Start alvállalkozójaként.

Az augusztus 1-jén vonatok nélkül maradt vonalak mára már tényleg reménytelen helyzetbe jutottak. Szerintem a komlói az egyetlen, ahol érdemes lenne fenntartani a mindennapos közszolgáltatást. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne értelmesen kialakított keretek között, akár a miénkhez hasonló magánvasutakra bízni egy-egy régió mellékvonalait. Biztos vagyok benne, hogy a vállalkozó vasutak rugalmasabban, a helyi igényekre jobban figyelve tudnának szolgáltatni

– mondta.

- Hirdetés -

Szigeti szerint se a személyzet, se a járművek beszerzése nem lenne gond: „Minden ellenkező híresztelés ellenére bármikor lehetne akár új dízel motorvonatokat vásárolni, de persze a még jó minőségű használt járművek is megoldást jelentenének”. A CRS vezetője biztos abban, hogy a magánvasutak vonalcsoportonként – kisebb méretükből adódóan – lényegesen jobb szolgáltatást adhatnának, mint a MÁV-Start jelenlegi mellékvonali szolgáltatása.

Szigeti András két konkrét példát is hozott. Az egyik fiktív esetben Balassagyarmat lenne a központ; telephelyre természetesen szükség van a járművek tárolásához, javításához, üzemeltetéséhez. Ide három irányból futnak be a vonalak. A Vácra (75-ös számú), és az Aszódra menő (78-as) vonalak perspektívikusak, a MÁV természetesen szerződésben szorosan rögzített módon lenne köteles megfelelő állapotban tartani a pályát. Sőt, a járművek életciklusához igazodva mondjuk 7 évig tartó (15 évre hosszabbítható) periódus előtt megfelelő helyre lenne érdemes áthelyezni számos megállóhelyet, mivel a 78-as vonal „alsó” szakaszán például szinte mindegyik távol esik a településektől.

Egy ilyen konstrukcióban a szolgáltató már vállalhatná azt is, hogy a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti, most felhagyott szakaszon is közlekedtetné a vonatokat hétvégén, hiszen Szécsény, Ipolytarnóc meg általában a kerékpáros és gyalogos turizmus kellő forgalmat tudna biztosítani

– mondta a CRS ügyvezetője.

A másik elképzelt példa a Debrecen–Füzesabony vonal lehetne kiegészítve Eger és Szilvásvárad, illetve Nagykereki felé. Szigeti szerint itt is lenne perspektíva a Tiszafüred–Karcag vonal újjáélesztésében hétvégi forgalommal, a Tisza-tó, Berekfürdő, a kerékpáros turizmus itt is generálna forgalmat.

A brit és magyar magánszemélyek tulajdonában lévő Continental Railway Solution az árufuvarozás mellett ma is részt vesz a személyszállításban, igaz, nem a közszolgáltatásban, hanem az idegenforgalomban. Vasúti luxusutakat szerveznek. Ezen kívül a CRS a magyarországi partenere a cseh RegioJetnek, amely Budapestről Bécsen keresztül Prágába üzemeltet vonatokat 2020 óta piaci alapon, állami árkiegészítés nélkül. Magyarországon a CRS adja a személyzetet.

Nyitóképünkön a karcagi Bz Tiszafüreden (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.