fbpx
2024. március 1. péntek

A közös nagy sebességű hálózatot közösen kell finanszírozni

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán is részt vett az Európai Parlament konferenciáján.

A nagy sebességű vasúti hálózatok (NSV) már több évtizede épülnek, és az olyan nagy államok, mint Franciaország, Japán, Németország, Kína, Spanyolország, Olaszország nemzeti keretek között kezdték kiépíteni a maguk hálózatát. A kisebb országok azonban már a léptékénél fogva is csak együtt, közösen tudnak olyan NSV-hálózatot építeni, amely értelmesen megél.

Ezért határozták el a V4-ek közös rendszerük tervezését, amely Budapestről Pozsonyba indulna (elágazással Bécs felé), majd utána Prága, illetve Varsó irányába folytatódna. Lengyelország már a hetvenes években elkezdte építeni a most a közösbe számító szakaszt, sőt a csehek is már a kivitelezésnél tartanak. A négy ország külön, de összehangoltan tervez, a magyar szakaszról elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, és a környezetvédelmi engedély is rendelkezésre áll. A hálózat persze nem áll meg a visegrádiak határán, Magyarország számára természetszerűen ez lesz a kapcsolat nyugat felé is, és a kolozsvár-bukaresti szárny tanulmánytervével délkeletre is folytatódik a rendszer – mondta el Pafféri Zoltán Strasbourgban, az Európai Parlament konferenciáján.

- Hirdetés -

A MÁV-csoport vezérigazgatója hangsúlyosan beszélt az európai NSV-rendszer finanszírozásáról.

Az NSV-hez közös európai érdek fűződik, tehát közös finanszírozást kell találni. Kelet-Közép-Európa más szituációból indul az infrastruktúra állapotát, sebességét tekintve

– erre is felhívta a figyelmet Pafféri Zoltán. Az ő vezetésével működik egyébként az Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége (CER) keretében egy munkabizottság, amelynek feladata a javaslattétel a vasút finanszírozásának megoldására. A kohéziós, CEF-es programokat folytatni kell, hogy a keleti országok be tudják hozni lemaradásukat – mondta.

A konferencián francia részről beszámoltak az NSV finanszírozásával kapcsolatos harmincéves tapasztalatokról. Jelezték, hogy ezek a vonalak meglehetősen költségesek, 25 millió euró (9–10 milliárd forint) kilométerenként a beruházás ára. Mindenképp kell hozzá állami forrás, de nekik jó gyakorlatuk van más források bevonására is. Például környezetvédelmi adóból, közúti úthasználati díjakból, az érintett területek ingatlanadójából szereznek forrást. Náluk emelt hálózat-hozzáférési díja van az NSV vonalaknak – az osztrákoktól az ÖBB pénzügyi vezetője volt jelen, ő kétségbe vonta, hogy náluk ez utóbbi működhetne-e. A franciáknál mindenesetre az NSV működtetése teljes mértékben fedezhető az említett forrásokból, csak az építésnél van szükségük állami forrásra.

Nyitóképünkön képernyőfotó a konferenciáról, az emelvényen bal szélen Pafféri Zoltán a lengyel, osztrák, német, francia, cseh, szlovák államvasút képviselői mellett.

Ezek is érdekelhetik

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });