fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

A közös nagy sebességű hálózatot közösen kell finanszírozni

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán is részt vett az Európai Parlament konferenciáján.

A nagy sebességű vasúti hálózatok (NSV) már több évtizede épülnek, és az olyan nagy államok, mint Franciaország, Japán, Németország, Kína, Spanyolország, Olaszország nemzeti keretek között kezdték kiépíteni a maguk hálózatát. A kisebb országok azonban már a léptékénél fogva is csak együtt, közösen tudnak olyan NSV-hálózatot építeni, amely értelmesen megél.

Ezért határozták el a V4-ek közös rendszerük tervezését, amely Budapestről Pozsonyba indulna (elágazással Bécs felé), majd utána Prága, illetve Varsó irányába folytatódna. Lengyelország már a hetvenes években elkezdte építeni a most a közösbe számító szakaszt, sőt a csehek is már a kivitelezésnél tartanak. A négy ország külön, de összehangoltan tervez, a magyar szakaszról elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, és a környezetvédelmi engedély is rendelkezésre áll. A hálózat persze nem áll meg a visegrádiak határán, Magyarország számára természetszerűen ez lesz a kapcsolat nyugat felé is, és a kolozsvár-bukaresti szárny tanulmánytervével délkeletre is folytatódik a rendszer – mondta el Pafféri Zoltán Strasbourgban, az Európai Parlament konferenciáján.

- Hirdetés -

A MÁV-csoport vezérigazgatója hangsúlyosan beszélt az európai NSV-rendszer finanszírozásáról.

Az NSV-hez közös európai érdek fűződik, tehát közös finanszírozást kell találni. Kelet-Közép-Európa más szituációból indul az infrastruktúra állapotát, sebességét tekintve

– erre is felhívta a figyelmet Pafféri Zoltán. Az ő vezetésével működik egyébként az Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége (CER) keretében egy munkabizottság, amelynek feladata a javaslattétel a vasút finanszírozásának megoldására. A kohéziós, CEF-es programokat folytatni kell, hogy a keleti országok be tudják hozni lemaradásukat – mondta.

A konferencián francia részről beszámoltak az NSV finanszírozásával kapcsolatos harmincéves tapasztalatokról. Jelezték, hogy ezek a vonalak meglehetősen költségesek, 25 millió euró (9–10 milliárd forint) kilométerenként a beruházás ára. Mindenképp kell hozzá állami forrás, de nekik jó gyakorlatuk van más források bevonására is. Például környezetvédelmi adóból, közúti úthasználati díjakból, az érintett területek ingatlanadójából szereznek forrást. Náluk emelt hálózat-hozzáférési díja van az NSV vonalaknak – az osztrákoktól az ÖBB pénzügyi vezetője volt jelen, ő kétségbe vonta, hogy náluk ez utóbbi működhetne-e. A franciáknál mindenesetre az NSV működtetése teljes mértékben fedezhető az említett forrásokból, csak az építésnél van szükségük állami forrásra.

Nyitóképünkön képernyőfotó a konferenciáról, az emelvényen bal szélen Pafféri Zoltán a lengyel, osztrák, német, francia, cseh, szlovák államvasút képviselői mellett.

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Lázár János: a kormány közlekedési akciótervet indított

A kormány ötpontos közlekedési akciótervéről adott részletes tájékoztatást Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.