Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének nem csak a vasúti fuvarozók, hanem az uniós adófizetők is kárát láthatják.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület közleményében hívja fel a figyelmet arra, hogy amennyiben az Európai Parlament március 11-én elfogadja a Weights and Dimensions – közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló – EU-irányelv (96/53) módosítására irányuló javaslatait, az súlyos következménnyel járhat: több teherautó, több CO2-kibocsátás és energiafelhasználás, több baleset és több költség. Kihangsúlyozzák, hogy ennek nem csak a vasúti szektor, hanem az uniós adófizetők is kárát láthatják.
Az egyesület tájékoztatása szerint 2024. március 11-én az európai közlekedés jövőbeni „zöldítéséről” dönthet az Európai Parlament, mikor a közúti tehergépjárművekre vonatkozó ún. Weights & Dimensions irányelv módosítására vonatkozó javaslatról szavaz.
Az irányelv módosítás eredeti célja lehetővé tenni az elektromos hajtású kamionok elterjedését azáltal, hogy az akkumulátor többlet hely és tömeg igényének teret biztosít anélkül, hogy a rakomány mennyiségét csökkenteni kellene. Az irányelv módosítás jelenlegi szövegezése viszont a nagyobb tömeg és méret paramétereket nem csak az elektromos kamionokra, hanem minden tehergépjárműre vonatkozóan is engedélyezné, tehát a dízel hajtásúakra is. Mindemellett az országhatárokat keresztező gigakamion szállításokat is megengedné.
A HUNGRAIL kiemeli, hogy ez a döntés EU társadalmára és környezetére nézve is jelentős veszteség lehet, a teljes közlekedési szektorra, a közútbiztonságra, a közúti infrastruktúrára és az energiafelhasználásra gyakorolt negatív hatások miatt.
Noha az irányelvnek az az eredeti célja, hogy környezetbarátabbá tegye a közlekedést azáltal, hogy helyet biztosít az akkumulátoroknak, valójában azzal fenyeget, hogy aláássák a EU-s zöld megállapodás célkitűzéseit, mivel összességében csak a közúti közlekedést optimalizálja, figyelmen kívül hagyva a teljes közlekedési ágazatra – többek között a vasútra – gyakorolt negatív hatást.
Az egyesület összeállítása alapján, az alábbi negatív hatásokkal számolhatunk:
- A közúti szektor versenyképességének nyeresége – amivel várhatóan ~10% károsanyag kibocsátás csökkentés érhető majd el – jelentős negatív hatást fog gyakorolni a jóval zöldebb vasúti- és kombinált fuvarozásra, melyek azonos mennyiségű árut 75-90%-kal kevesebb károsanyag kibocsátás mellett szállítanak el. Ahelyett, hogy csökkenne a kamionok száma az utakon, éves szinten 10,5 millióval több közúti teherfuvar és 6,6 millió tonna többlet CO2 kibocsátás várható a módosítás eredményeként az EU-ban.
- A nehezebb és hosszabb tehergépjárművek miatt emelkedni fog a közúti balesetek száma, ráadásul ezek súlyossága is nőni fog tekintettel arra, hogy a tehergépjárművek nehezebbek lesznek. A nehézgépjárművekkel érintett balesetekben a halálozás valószínűsége duplája a csak normál járművekkel érintett balesetekének. A KSH adatai szerint 2022-ben Magyarországon közel 15.000 közúti balesetet regisztráltak, melyekben 19 546 fő sérült meg, 4309 súlyosan, 537-en életüket veszették. Ugyanez a statisztika vasúton nagyságrendileg kedvezőbb, a balesetek száma 100 alatt volt.
- A teherjárművek súlyterhelésének 10%-os növelése (40-ről 44 tonnára) 44%-kal jobban rongálja majd a közúti infrastruktúrát. A hidak és az útburkolat többlet karbantartási költsége EU szinten várhatóan eléri az évi 6,7 millárd eurót (~2 690 milliárd Ft), és ebben még nincs benne a hidak megerősítésének, alagutak adaptálásának, útkeresztezések-, körforgalmak-, parkolók-, stb. átalakításának a költsége, továbbá ezek biztonsági berendezéseinek adaptálási költsége, melyekre még nem áll rendelkezésre számszaki becslés.
- az EU energiahiányára és különösen a zöld energia hiányára tekintettel érthetetlen, hogy miért a vasútnál 7-szer több energiát használó közútnak kedveznek az irányelv módosításával a más, jóval zöldebb és kevesebb energiát fogyasztó közlekedési módokkal szemben.
A HUNGRAIL és más európai szervezetek, vasútvállalatok nyomatékosan javasolják, hogy a közúti tehergépjárművekre vonatkozó ún. Weights & Dimensions irányelv módosítására vonatkozó javaslatot és a kombinált szállításról szóló irányelvet együtt kell felülvizsgálni. Egyrészt Gondoskodni kell arról, hogy az elektromos teherautók súlya és méretei kompatibilisek legyenek a kombinált szállítással, és csak az elektromos teherautók számára engedélyezzenek további súlynövekedést. Másrészt pedig a hatások értékelése során figyelembe kell venni az összes szállítási módot, nem csak a közúti szállítás optimalizálását.
A szakmai szervezet rávilágít, ha fentebb felsorolt szakmai szempontokat és hatásokat a döntéshozók nem veszik figyelembe, akkor elérhetetlen lesz az EU-s zöld megállapodás azon törekvése, hogy 2030-ra megduplázzák a vasúti áruszállítás arányát, 18%-ról 30%-ra. Továbbá a Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiában meghatározott célok sem fognak teljesülni, miszerint a vasútnak 2030-ra 50%-kal növelni, 2025-re pedig duplázni kell a teljesítményét.
Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója szerint: „ez a javaslat újabb szög a vasúti árufuvarozás koporsóján! A közúti fuvarozás ilyen színtű térnyerése és támogatása, nem a közlekedés zöldítéséhez vezet, hanem fordított modális váltáshoz és aláássa az elmúlt években kiharcolt vasúti árufuvarozás versenyképessége érdekében hozott intézkedéseket, elmarad továbbra is az a közlekedéspolitikai paradigma váltás, amelyben a vasutat helyzetbe lehetne hozni, nemzetközi és hazai szinten egyaránt!”