fbpx
2024. május 19. vasárnap

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

Az Európai Parlament március 12-i plenáris ülésén elfogadta a Weights & Dimensions irányelv felülvizsgálatának első olvasatát 330 igen, 207 nem  szavazattal, 74 tartózkodás mellett. Az európai parlamenti képviselők minden, a TRAN Bizottság februári ülésén megszavazott módosítást megszavaztak.

A Parlament jóváhagyta a Bizottság javaslatát a zéró emissziós járművek megengedett össztömegének 4 tonnával való növelésére vonatkozóan, kompenzálandó az akkumulátor vagy hidrogén cella beépítésének hely és tömeg igényét. A képviselők jóváhagyták a gigakamionok határon átnyúló mozgatását is olyan tagállamok között, ahol a nemzeti szabályozás megengedi közlekedtetésüket. Ugyanakkor új útvonalak vonatkozásában az EU országainak előzetes hatásvizsgálatot kell majd lefolytatnia vizsgálva a közlekedésbiztonság, infrastruktúra, közlekedési módok közötti együttműködés és környezeti szempontokat. Ezen kívül döntöttek egy új, 4b cikk beemeléséről is, mely a 44 tonnás tehergépjárművek határon átnyúló mozgását teszi lehetővé 2034 végéig dízel hajtású gépjárművek számára. Végezetül pedig pontosította a Parlament az irányelv szövegezését, biztosítandó, hogy a megengedő tagállamok között határátmenetekben is közlekedhessenek a nehezebb/hosszabb/magasabb gépjárművek.

A közlekedési miniszterek tanácsa a belga elnökség tervei szerint júniusi ülésén fogadhatja el az általános megközelítést, majd ezt és a EU-s választásokat követően kerülhet sor a két intézmény véleményének ütköztetésére a trilógus folyamán.

- Hirdetés -

A vasútnak tovább kell lobbiznia annak érdekében, hogy a jogszabály ne rekedjen meg a közút zöldítés szintjén, hanem az eredeti szándéknak megfelelően a  közlekedés zöldítést segítse. Ez akkor lehetséges, ha a fuvarszervezés a zöldebb közutat  a vasúttal összekötve a kombinált fuvarozás irányába tereli a forgalmakat, hiszen a vasút jóval fenntarthatóbb közlekedési mód, mint a zöldített közút. Ehhez fontos lenne, hogy a W&D irányelv módosítását a döntéshozók a kombinált fuvarozási irányelv felülvizsgálatával együtt tárgyalják, hogy  az előírt hatásvizsgálat professzionális módon készüljön el egységes tematikára alapozva, továbbá hogy a nehezebb/hosszabb/magasabb tehergépjárművek fogalomba helyezése okán szükséges változtatások kerüljenek átvezetésre a kapcsolódó jogszabályokban (pl közlekedésbiztonság, útdíj témakörökben).

Ezek is érdekelhetik

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...