fbpx
2024. április 14. vasárnap

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

Az Európai Parlament március 12-i plenáris ülésén elfogadta a Weights & Dimensions irányelv felülvizsgálatának első olvasatát 330 igen, 207 nem  szavazattal, 74 tartózkodás mellett. Az európai parlamenti képviselők minden, a TRAN Bizottság februári ülésén megszavazott módosítást megszavaztak.

A Parlament jóváhagyta a Bizottság javaslatát a zéró emissziós járművek megengedett össztömegének 4 tonnával való növelésére vonatkozóan, kompenzálandó az akkumulátor vagy hidrogén cella beépítésének hely és tömeg igényét. A képviselők jóváhagyták a gigakamionok határon átnyúló mozgatását is olyan tagállamok között, ahol a nemzeti szabályozás megengedi közlekedtetésüket. Ugyanakkor új útvonalak vonatkozásában az EU országainak előzetes hatásvizsgálatot kell majd lefolytatnia vizsgálva a közlekedésbiztonság, infrastruktúra, közlekedési módok közötti együttműködés és környezeti szempontokat. Ezen kívül döntöttek egy új, 4b cikk beemeléséről is, mely a 44 tonnás tehergépjárművek határon átnyúló mozgását teszi lehetővé 2034 végéig dízel hajtású gépjárművek számára. Végezetül pedig pontosította a Parlament az irányelv szövegezését, biztosítandó, hogy a megengedő tagállamok között határátmenetekben is közlekedhessenek a nehezebb/hosszabb/magasabb gépjárművek.

A közlekedési miniszterek tanácsa a belga elnökség tervei szerint júniusi ülésén fogadhatja el az általános megközelítést, majd ezt és a EU-s választásokat követően kerülhet sor a két intézmény véleményének ütköztetésére a trilógus folyamán.

- Hirdetés -

A vasútnak tovább kell lobbiznia annak érdekében, hogy a jogszabály ne rekedjen meg a közút zöldítés szintjén, hanem az eredeti szándéknak megfelelően a  közlekedés zöldítést segítse. Ez akkor lehetséges, ha a fuvarszervezés a zöldebb közutat  a vasúttal összekötve a kombinált fuvarozás irányába tereli a forgalmakat, hiszen a vasút jóval fenntarthatóbb közlekedési mód, mint a zöldített közút. Ehhez fontos lenne, hogy a W&D irányelv módosítását a döntéshozók a kombinált fuvarozási irányelv felülvizsgálatával együtt tárgyalják, hogy  az előírt hatásvizsgálat professzionális módon készüljön el egységes tematikára alapozva, továbbá hogy a nehezebb/hosszabb/magasabb tehergépjárművek fogalomba helyezése okán szükséges változtatások kerüljenek átvezetésre a kapcsolódó jogszabályokban (pl közlekedésbiztonság, útdíj témakörökben).

Ezek is érdekelhetik

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

A közös nagy sebességű hálózatot közösen kell finanszírozni

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán is részt vett az Európai Parlament konferenciáján. A nagy sebességű vasúti hálózatok (NSV) már több évtizede épülnek, és az olyan...

Szakértő: sohasem lesznek környezetkímélőbbek a „gigakamionok”

Brüsszel támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű, akár 3 tagból állójárműszerelvények elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátáscsökkentésére hivatkozik. A Magyar Vasút Online által megkeresett közlekedésbiztonsági szakértő szerint nem kell azonnal elzárkózni a lehetőségtől, de a környezetterhelés bizonyosan nem csökkenne.

Zajlik a TEN-T rendelet egyeztetése az EP-ben

A vasúti ágazat üdvözli a TEN-T szabályozásról szóló legutóbbi EP-szavazást, de potenciális biztonsági aggályokat lát.

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.