fbpx
2024. november 14. csütörtök

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Múlt heti maratoni, 2024. március 12-14. közötti plenáris ülésén az európai parlamenti pártokon átívelő konszenzussal, 565 támogató, 14 ellenző szavazat és 37 tartózkodás mellett fogadta el az Európai Parlament az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontját ún. első olvasatban.

Ez jól mutatja, hogy az európai vasúti hálózat intenzívebb és hatékonyabb használata politikai oldalakon felül álló közös ügy, és egyben megnyugtató garancia arra, hogy az idén júniusban esedékes európai parlamenti választások után, annak kimenetelétől függetlenül, hasonló elszántsággal fog az Unió a vasút pártján állni.

Emlékeztetőül: az uniós jogalkotásban a hasonló, jelentős horderejű új jogszabály tervezeteket az Európai Bizottság nyújtja be, majd a Parlament és a Tanács egyenként kialakítja álláspontját róla, amelyet a trilógus, a három uniós szerv közötti kompromisszumkeresés követ.

- Hirdetés -

A kapacitáselosztási rendelettervezet benyújtásáról a Magyar Vasút hasábjain már beszámoltunk, a tervezet főbb vezérelveit – így az éves menetrendtervezésen túlmutató, öt éves stratégiai kapacitástervezés, a pályaműködtetők önszerveződésén (ENIM– European Network of Infrastructure Managers) alapuló, digitális eszközökkel támogatott, erősebb határokon túlnyúló koordináció, de alapvetően a nemzeti szintű menetrendtervezés megtartása – már ismertettük, most azt érdemes áttekinteni, hogy a Parlament álláspontjában ehhez képest milyen változtatásokat javasol.

Az Európai Parlament jelentésének sorai közül kiolvasható, hogy garanciákat várnak a pályaműködtetők önszerveződésének hatékony működésére. Az európai harmonizációt szolgáló együttműködési szervezetet (ENIM) nem a pályaműködtetők maguk, hanem javaslatukra az Európai Bizottság jelölné ki, és az együttműködés jogszabályban rögzített célja lenne az, hogy az EU vasúttal kapcsolatos forgalmi célkitűzéseit (2030-ra a nemzetközi személyforgalom megduplázása, a teherforgalom másfélszerezése) elérjék.

Az ENIM által kialakítandó stratégiai kapacitáselosztási keretrendszer (Framework for Capacity Planning) működését a nemzeti vasúti igazgatási szervek és azok európai szervezete (ENRRB – European Network of Rail Regulatory Bodies) ellenőrizné, az RNE (Rail Net Europe, az európai vasúti pályaműködtetők hálózata) által a keretrendszer működtetéséhez már kifejlesztett digitális eszközök (PCS, ECMT, TCR Tool) használatát kötelezővé tennék. Nem tartja a Parlament elégségesnek, hogy a pályaműködtetők maguk értékelik saját hatékonyságukat, ezért a teljesítményértékelési keretrendszert az Európai Bizottság javaslatával ellentétben nem az ENIM működtetné, hanem az EU vasúti hatósága (ERA), a teljesítményértékelés alapja pedig szintén az uniós klímacélok eléréshez való hozzájárulás lenne.

A tagállamok több lehetőséget, de több felelősséget is kapnának a nemzeti infrastruktúrájuk kapacitásával való gazdálkodásra: a Parlament javaslata a vasúti szektor uniós liberalizálása óta először dönti le a tabut, és engedélyezné az ütemes menetrendi struktúrák nemzeti szintű alkalmazását, ezzel elismerve az ütemes menetrend, mint az egyik leghatékonyabb kapacitásfelhasználási rendszer alkalmazását és a piaci alapú vasúti szektorral való összeegyeztethetőségét. A tagállamok előírhatnák az ütemes menetrend alkalmazását pályaműködtetőjük számára, de egyben kötelezettséget kapnának azok határokon átívelő összehangolására. Emellett a Parlament felismeri azt, hogy az öt évre kiterjedő stratégiai kapacitástervezés csak akkor működik, ha a pályaműködtetők gazdálkodásukban is hasonló módon láthatnak előre, ezért a tagállamok felelőssége lenne, hogy a pályaműködtetők állami finanszírozását öt évre előre kiszámítható módon garantálják.

Ez utóbbi Magyarországon jelentős változtatásokat kíván a jelenlegi hazai finanszírozási rendszer vonatkozásában. A jelenlegi ütemezésből pedig az következik, hogy a trilógus lefolytatása pont az idei év második félévétől kezdődő magyar elnökségre eshet: a Parlament már első olvasatban elfogadta saját álláspontját, a Tanács pedig szintén intenzíven dolgozik azon, hogy általános megközelítését a közlekedési miniszterek júniusi tanácskozásán elfogadja.

Ezek is érdekelhetik

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

A közös nagy sebességű hálózatot közösen kell finanszírozni

A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán is részt vett az Európai Parlament konferenciáján. A nagy sebességű vasúti hálózatok (NSV) már több évtizede épülnek, és az olyan...

Menetvonal-elosztással növelnék a vasúti áruszállítás kapacitásait az EU-ban

Több kapacitást, jobb tervezhetőséget így pontosabb tehervonatokat hozhat az Európai Bizottság kapacitásszabályozási javaslata. Az Európai Bizottság idén nyáron publikálta javaslatát arról, hogyan lehetne több kapacitást...

A pályakapacitások maximális kihasználásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián találkozott Pafféri Zoltán a RailNetEurope képviselőivel. A HUNGRAIL által rendezett, múlt heti konferencia tematikus külön egyeztetéseknek is helyszínt biztosított. Pafféri...

Legfrissebb híreink

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar...

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

A rovat további cikkei

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.