fbpx
2025. április 18. péntek

UIC-webinárium: középpontban a vasúti dolgozók egészségének védelme

Az UIC Biztonsági Platformja először tartott online szemináriumot „Munkahelyi biztonság: a vasúti dolgozók védelme a vonatoktól” címmel arról, hogy az UIC-tagok hogyan törekednek a vasúti dolgozók egészségügyi és biztonsági szintjének javítására, példaként említve néhány európai esettanulmányt.

Az UIC párizsi központjából sugárzott webes szemináriumra a világ 28 országából körülbelül száz érdeklődő kapcsolódott be, hogy megvitassák azokat a biztonsági kihívásokat, amelyekkel a vasúti ágazat jelenleg szembenéz.

RENDSZERBIZTONSÁG ÉS EGÉSZSÉGVÉDELEM

Az eseményt az UIC Biztonsági Platformjának elnöke, az RSSB rendszerbiztonsági és egészségvédelmi igazgatója, Ali Chegini nyitotta: „A vasúti szektorban rendkívül fontos a munkaerő egészsége és biztonsága, beleértve az alvállalkozókat is, ezért egészségügyi és biztonsági szakemberekként és UIC-tagokként is elsőszámú prioritásunk. A jobb munkahelyi egészséget, biztonságot és jólétet előmozdító kezdeményezések nemcsak jogi és etikai kötelezettségek, hanem gyakorlatiak is, mivel önfinanszírozók és idővel hozzá kell járulniuk az iparág költségeinek csökkentéséhez.”

- Hirdetés -

A holland infrastruktúra-kezelő ProRail biztonsági osztályának politikai és adatelemzője, Bart Hoogcarspel az 1995-ben a hollandiai Mooknál bekövetkezett, pályamunkásokat érintő halálos balesetről beszélt, majd arról, hogyan alkalmazták az NVW-2005-ös szabványt. Az NVW-2005 2015-ös értékelése azt mutatta ki, hogy 2007–2014 között nem volt halálos áldozat, továbbá 2002 és 2014 között a sérültek száma is csökkent. 2018 óta sem volt halálos áldozat, jóllehet, az azt megelőző három évben is történt halálos baleset. A pályamunkások azonban továbbra is kihívásokkal néznek szembe, mivel néhányan csak részmunkaidőben foglalkoztatottak a vasútnál, nem mindig beszélnek közös nyelvet, több országban is dolgoznak, továbbá globális problémák is érinthetik őket. A szakember arra is rámutatott, hogy kevésbé balesetveszélyes, amikor mindkét vágány le van zárva, mint mikor csak az egyik sínpáron dolgoznak, a másikon pedig továbbra is zajlik a vasúti forgalom.

Előadása második részében Hoogcarspel az UIC biztonsági adatbázisából 21 országra vonatkozóan mutatott be erdményeket. A 2010 és 2019 közötti tíz évben harminc százalékkal csökkent a vonat által elgázolt személyzet száma. Sajnos ez a szám a Covid-19-pandémia során, 2020-ban és 2021-ben tíz százalékkal nőtt meg, ami igencsak aggasztó. Az adatok azt is mutatják, hogy a tolatási műveletekben jelentős fejlesztésekre került sor, viszont az infrastrukturális munkák terén nem.

[tds_partial_locker tds_locker_id=”33″]

PIACTERVEZÉS ÉS SZÁLLÍTÁSMINŐSÉG

Maria Hedqvist, az UIC munkahelyi egészségügyi és biztonsági csoportjának (OHSG) elnöke, a Trafikverket piactervezési, szállításminőségi és vasútbiztonsági vezetője „Vállalkozói biztonság: megrendelői és vállalkozói szempontok” címmel tartott prezentációt. A szakember beszélt az UIC-nek a vasúti vállalkozókkal való együttműködést érintő, az egészség és a biztonság javítását célzó útmutatásairól. Ebből kihangsúlyozott néhány megállapítást, különösen a jó gyakorlatokat, a következő, hat szakaszból álló modellen keresztül: a vállalkozó kiválasztása, a szerződés előkészítése, a szerződés odaítélése, a felek egymással való megismertetése, felügyelet, valamint minősítés.

A brit Network Rail Szabályozói Kapcsolattartási részlegének korábbi igazgatója, Allan Spence, valamint a cég Biztonsági Munkacsoportjának igazgatója, Nick Millington közös, „Biztonságosabb vasúti karbantartás” című előadásán a munka csökkentésére fókuszált, ahol a védelem egyetlen formája a figyelemfelhívás, melyet könnyen figyelmen kívül hagyhatnak, így emberi hibának van kitéve. Beszéltek néhány olyan kihívásról, amellyel a vállalat biztonsági munkacsoportja szembesült, miközben átalakította a brit vasúti fővonalak karbantartási munkáinak végzését az említett problémával kapcsolatosan. A megoldások között szerepel, hogy kevesebb feladatot kell manuálisan elvégezni az intelligens infrastruktúra használatával, a kockázatalapú karbantartással, adattisztítással, valamint a munka jobb klaszterezésével. Kiemelték az új technológiák fontosságát és a kiterjedtebb intelligensinfrastruktúra-fejlesztés felgyorsításának szükségességét. Számos példát említettek arra vonatkozóan, hogy az új technológiák hogyan segítenek csökkenteni a pályamunkásokat érintő kockázatokat, például azáltal, hogy olyan pályabiztonsági berendezésekkel rendelkeznek, melyek jobban védik a vonalak lezárásánál dolgozókat vagy növelik a közeledő vonat jelzéseinek megbízhatóságát. Kiemelték ezenkívül az emberek fontosságát, valamint annak szükségességét, hogy bevonják a frontvonalban dolgozó munkatársakat, figyelve rájuk.

MUNKATERÜLET-VÉDELMI KIHÍVÁSOK

A belga Infrabel Safer-W programjának vezetője, Leslie Steen „Digitalizáció és vasútbiztonság – a munkaterület védelmének újragondolása az ERTMS keretében” címmel arról értekezett, hogy az ETCS gyors ütemű bevezetése, a nagyobb kapacitásigény és az infrastruktúra összetettsége munkaterület-védelmi kihívásokat jelent az Infrabelnek, amelyre válaszul gyakorlatias és hatékony megoldásokat vezetnek be a biztonság növelése érdekében az ETCS-hálózaton. A papíralapú biztonsági eljárásokat felhasználóbarát digitális alternatívák váltják fel, 2025-től pedig fokozatosan vezetnek be egy hatékony, egységes megoldást vasúti munkákhoz. Steen felhívta a figyelmet a különböző vasúti pályahálózat-működtetők kezdeményezései közötti hasonlóságokra, továbbá szorgalmazta az országok közötti intenzívebb együttműködést, mivel ez nemcsak a műszaki megoldásfejlesztési folyamat hatékonyságát javítja, de a pályamunkásoknak is gyorsabb és jobb megoldásokat teremt.

Végül megbeszélést tartottak az UIC üzemeltetési és biztonsági vezetője, Frédéric Hénon vezetésével, hogy a résztvevők és az előadók megosszák szakértelmüket és tapasztalataikat a tartós változások előidézése érdekében. Néhány olyan kulcsfontosságú pont is felmerült, mint például a technológia fontossága, bizonyos feladatok automatizálása, a nappali órákban vagy akár távolról ütemezett munkavégzés, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségének általános javítása annak érdekében, hogy a vasúti ágazat vonzani és megtartani is tudja a magas szintű személyzetet. A vita rávilágított annak fontosságára, hogy az új jelzőrendszerek kifejlesztése és bevezetése során meghatározzák a munkavállalók biztonsági célkitűzéseit és megoldásait is.

Ezek is érdekelhetik

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán – VIDEÓ!

Az idén 35 baleset történt vasúti átjárókban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, ez 6 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.

Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes!

Évente többen szenvednek súlyos sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan tartózkodnak.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Figyelmeztető táblák a GYSEV vasúti átjáróiban

„Vészhelyzet esetén értesítendő” táblákat helyeztek el a vasúti átjárók többségében.

Csökken a végzetes balesetek száma az európai síneken

Magyarországon lassabban sikerül a biztonságot fejleszteni, mint a régió többi országában.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Indulástól érkezésig takarítószemélyzet a MÁV IC-járatain

Április elsejétől már éles üzemben fogja működtetni az új, menetközbeni takarítási rendszerét MÁV.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

A rovat további cikkei

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Megtorpanás a német járműbeszerzésben

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.