A MÁV tájékoztatása szerint a mai napig 35 baleset történt vasúti átjárókban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt. Ez 6 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában, ráadásul csak június utolsó hetében 5 baleset történt, amelyek közül az egyik három emberéletet is követelt. A balesetek megelőzése érdekében a nyári időszakban a vasúttársaság idén is kiemelt vasútbiztonsági kampányt folytat a Balaton mentén és a Velencei-tónál.
A megszaporodott balesetek miatt a MÁV már 2022-ben országos kampányba kezdett a lakosság edukálása, a problémára való figyelemfelhívás, a közlekedési morál javítása céljából, amit azóta is folytat. Mivel a nyári időszakban általában megnövekszik a balesetek száma, így az idei szezonban Zamárdiban, Alsóörsön, Balatonalmádiban, Agárdon és az Erzsébet táborban is balesetmegelőzési kitelepüléseken hívják fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.
A vasútársaság külön felhívja a figyelmet az alábbiakra:
- Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
- A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
- Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
- Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
- Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is többszáz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen!
- A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ.
A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát, többek között Härtlein Károlynak, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A filmsorozat következő epizódja az elsodrási határ témakörét dolgozza fel:
Nyitókép forrása: MÁV