fbpx
2024. június 16. vasárnap

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét – mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a Spirit FM Több-kevesebb című gazdasági műsorában.

A vasútnál a pályahasználati díjat minden egyes kilométer után meg kell fizetni, szemben a közúti áruszállítással – így a szeptemberi díjemelés alapvetően befolyásolja a versenyképességünket – mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója Rónai Egon műsorvezető kérdésére.  Hozzátette: a díjemelésen magán lepődtek meg az általunk képviselt vállalatok, hiszen ez szembe megy a kormányzati narratívával: épp a napokban hangzott el, hogy Magyarországot közlekedési értelemben kulcsállammá kell tenni, aminek alapfeltétele lenne, hogy a vasúti teherfuvarozás ne kerülje el az országot, illetve a belföldi export- és importforgalom bonyolításához a vasúti áruforgalom lehetőségét biztosítani kellene versenyképes és fenntartható módon. Mindezzel ellentétes a díjemelés. Az igazgató hozzátette: tavaly született kormánydöntés arról, hogy úgy kell átdolgozni a vasúti infrastruktúrára fizetett díjstruktúrát, hogy az ösztönözze a vasúti áruszállítást – ehhez képest emelnek most 14 százalékot. 

A pályahasználati díj mértékéről Hódosi Lajos kijelentette: az eddigi díj igazodott a régiókban tapasztalhatóak mértékéhez, azonban a szeptemberi 14 százalékos emeléssel, a december közepi menetrendváltás utáni plusz három és fél százalékos díjemeléssel Magyarország éllovas lesz a régióban a pályahasználatért fizetett díjak tekintetében. Megjegyezte: a környező országokban jelentős támogatásokat adnak a központi költségvetésből a vasúti árufuvarozás ösztönzésére. 

- Hirdetés -

A vasúti pályák állapotáról szólva az ügyvezető igazgató elmondta: jelenleg a pályák több mint 40 százalékán van lassújel, ezeknél a vonatoknak le kell lassítani, majd újra gyorsítani, ez pedig óriási többletköltséget okoz az energiafelhasználásban. Ezen kívül a vágányzárak akadályozzák a közlekedést, ami miatt óriási többletköltségek terhelik a vasútvállalatokat. 

– Jelenleg a pályaállapotok miatt nem tud megfelelő szolgáltatást nyújtani a vasút. Ezt a személyszállítás oldalán felismerte a közlekedésért felelős tárca és a kormányzat, és épp emiatt olcsóbbá tette a személyszállítást. Ennek már látszik is az utasforgalmi oldalon a pozitív hatása – mondta Hódosi Lajos. – Részben ezért is lepődött meg az egész ágazat, hisz azt vártuk, hogy a vasúti áruszállítást is olcsóbbá teszik mindaddig, ameddig nem tudunk versenyképes szolgáltatást nyújtani a pályahálózat állapota miatt, és ezzel a versenyképességünket rendbe tudtuk volna hozni. Helyzetbe kell hoznunk a vasutat, föl kell készítenünk az újraiparosítás miatt itt lévő, vagy a betelepülés előtt álló akkumulátor- és járműgyártó vállalatok logisztikai kiszolgálására. 

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója elmondta: Magyarországon 56-58 vasúti társaságot dolgozik, 3-4 ezer alkalmazottal. Rajtuk kívül a szektorhoz sorolhatók a pályahálózatot működtető MÁV és GYSEV részéről az a kiszolgáló személyzet, amely közvetlenül részt vesz az árufuvarozási feladatok lebonyolításában. 

– Ha tovább rontjuk az árufuvarozás versenyképességét, akkor középtávon kapacitásokat kell leállítaniuk a vállalkozó vasúti társaságoknak, és akkor munkahelyek is veszélybe kerülnek – tette hozzá Hódosi Lajos. – Másrészt ha csökken a vasúttársaságok forgalma, akkor az, amit bevételi oldalon remél az állam díjemelésből, az könnyen veszteségbe fordulhat. Emellett a közútra terelődik a forgalom. 

Az egyesületi vezető példaként említette az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozást, azt a szállítási módot, amikor csupán egy-két vagonnyi árumennyiséget szállít a vasút. Ezt a szolgáltatást körülbelül 700 kis-, közép- és nagyvállalat veszi igénybe, akiknek ekkora mennyiségű árujuk van rendszeresen. Az egyeskocsi-fuvarozással biztosítja nekik a vasút a nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe való bekapcsolódást. Ha ez megszűnik vagy drasztikusan megdrágul, akkor ez az áruszállítási forgalom átterelődik az egyébként is terhelt közútra, valamint a kereskedők az exporttermékeket más országból fogják beszerezni, nem Magyarországról.

Hódosi Lajos elmondta: folyamatosak a szakminisztériummal az egyeztetések, most pedig külön levélben tájékoztatja az egyesület mind Lázár János, mind pedig Nagy Márton minisztert arról, milyen negatív hatásai várhatóak a díjemelésről szóló döntésnek. Azt kérik az érintett kormányzati szervektől, hogy a pályahasználati díj emelése helyett folytatódjanak azok a versenyképességet javító intézkedések, amelyek elkezdődtek az elmúlt időszakban. Az ügyvezető igazgató hozzátette: van adóssága a kormányzatnak, hiszen tavaly döntöttek arról, hogy a vasúti árufuvarozás helyzetbe hozása érdekében versenyképességi csomagot állítanak össze 2023 novemberéig. Azonban mindezidáig erre nem került sor. 

– Szeretnénk, hogy minél hamarabb elkészülne ez a versenyképességi csomag, és egyértelmű stratégia mentén tudnák fejleszteni a vasúti áruszállítást – tette hozzá Hódosi Lajos.

Ezek is érdekelhetik

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.