fbpx
2025. május 22. csütörtök

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét – mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a Spirit FM Több-kevesebb című gazdasági műsorában.

A vasútnál a pályahasználati díjat minden egyes kilométer után meg kell fizetni, szemben a közúti áruszállítással – így a szeptemberi díjemelés alapvetően befolyásolja a versenyképességünket – mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója Rónai Egon műsorvezető kérdésére.  Hozzátette: a díjemelésen magán lepődtek meg az általunk képviselt vállalatok, hiszen ez szembe megy a kormányzati narratívával: épp a napokban hangzott el, hogy Magyarországot közlekedési értelemben kulcsállammá kell tenni, aminek alapfeltétele lenne, hogy a vasúti teherfuvarozás ne kerülje el az országot, illetve a belföldi export- és importforgalom bonyolításához a vasúti áruforgalom lehetőségét biztosítani kellene versenyképes és fenntartható módon. Mindezzel ellentétes a díjemelés. Az igazgató hozzátette: tavaly született kormánydöntés arról, hogy úgy kell átdolgozni a vasúti infrastruktúrára fizetett díjstruktúrát, hogy az ösztönözze a vasúti áruszállítást – ehhez képest emelnek most 14 százalékot. 

A pályahasználati díj mértékéről Hódosi Lajos kijelentette: az eddigi díj igazodott a régiókban tapasztalhatóak mértékéhez, azonban a szeptemberi 14 százalékos emeléssel, a december közepi menetrendváltás utáni plusz három és fél százalékos díjemeléssel Magyarország éllovas lesz a régióban a pályahasználatért fizetett díjak tekintetében. Megjegyezte: a környező országokban jelentős támogatásokat adnak a központi költségvetésből a vasúti árufuvarozás ösztönzésére. 

- Hirdetés -

A vasúti pályák állapotáról szólva az ügyvezető igazgató elmondta: jelenleg a pályák több mint 40 százalékán van lassújel, ezeknél a vonatoknak le kell lassítani, majd újra gyorsítani, ez pedig óriási többletköltséget okoz az energiafelhasználásban. Ezen kívül a vágányzárak akadályozzák a közlekedést, ami miatt óriási többletköltségek terhelik a vasútvállalatokat. 

– Jelenleg a pályaállapotok miatt nem tud megfelelő szolgáltatást nyújtani a vasút. Ezt a személyszállítás oldalán felismerte a közlekedésért felelős tárca és a kormányzat, és épp emiatt olcsóbbá tette a személyszállítást. Ennek már látszik is az utasforgalmi oldalon a pozitív hatása – mondta Hódosi Lajos. – Részben ezért is lepődött meg az egész ágazat, hisz azt vártuk, hogy a vasúti áruszállítást is olcsóbbá teszik mindaddig, ameddig nem tudunk versenyképes szolgáltatást nyújtani a pályahálózat állapota miatt, és ezzel a versenyképességünket rendbe tudtuk volna hozni. Helyzetbe kell hoznunk a vasutat, föl kell készítenünk az újraiparosítás miatt itt lévő, vagy a betelepülés előtt álló akkumulátor- és járműgyártó vállalatok logisztikai kiszolgálására. 

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója elmondta: Magyarországon 56-58 vasúti társaságot dolgozik, 3-4 ezer alkalmazottal. Rajtuk kívül a szektorhoz sorolhatók a pályahálózatot működtető MÁV és GYSEV részéről az a kiszolgáló személyzet, amely közvetlenül részt vesz az árufuvarozási feladatok lebonyolításában. 

– Ha tovább rontjuk az árufuvarozás versenyképességét, akkor középtávon kapacitásokat kell leállítaniuk a vállalkozó vasúti társaságoknak, és akkor munkahelyek is veszélybe kerülnek – tette hozzá Hódosi Lajos. – Másrészt ha csökken a vasúttársaságok forgalma, akkor az, amit bevételi oldalon remél az állam díjemelésből, az könnyen veszteségbe fordulhat. Emellett a közútra terelődik a forgalom. 

Az egyesületi vezető példaként említette az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozást, azt a szállítási módot, amikor csupán egy-két vagonnyi árumennyiséget szállít a vasút. Ezt a szolgáltatást körülbelül 700 kis-, közép- és nagyvállalat veszi igénybe, akiknek ekkora mennyiségű árujuk van rendszeresen. Az egyeskocsi-fuvarozással biztosítja nekik a vasút a nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe való bekapcsolódást. Ha ez megszűnik vagy drasztikusan megdrágul, akkor ez az áruszállítási forgalom átterelődik az egyébként is terhelt közútra, valamint a kereskedők az exporttermékeket más országból fogják beszerezni, nem Magyarországról.

Hódosi Lajos elmondta: folyamatosak a szakminisztériummal az egyeztetések, most pedig külön levélben tájékoztatja az egyesület mind Lázár János, mind pedig Nagy Márton minisztert arról, milyen negatív hatásai várhatóak a díjemelésről szóló döntésnek. Azt kérik az érintett kormányzati szervektől, hogy a pályahasználati díj emelése helyett folytatódjanak azok a versenyképességet javító intézkedések, amelyek elkezdődtek az elmúlt időszakban. Az ügyvezető igazgató hozzátette: van adóssága a kormányzatnak, hiszen tavaly döntöttek arról, hogy a vasúti árufuvarozás helyzetbe hozása érdekében versenyképességi csomagot állítanak össze 2023 novemberéig. Azonban mindezidáig erre nem került sor. 

– Szeretnénk, hogy minél hamarabb elkészülne ez a versenyképességi csomag, és egyértelmű stratégia mentén tudnák fejleszteni a vasúti áruszállítást – tette hozzá Hódosi Lajos.

Ezek is érdekelhetik

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A rovat további cikkei

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.