A vasúti ágazat üdvözli a TEN-T szabályozásról szóló legutóbbi EP-szavazást, de potenciális biztonsági aggályokat lát.
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának (TRAN) képviselői ma fogadták el álláspontjukat a transzeurópai közlekedési hálózatról (TEN-T) szóló rendelet felülvizsgálatára irányuló bizottsági javaslatról. A Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) támogatja a legtöbb módosítást, köztük az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) kiépítésének határidejéről, a multimodális vasúti kapcsolatok megerősítéséről, valamint a nagysebességű vasúti vonalhálózat fejlesztéséről szóló javaslatot.
Ugyanakkor a CER-nek van néhány fenntartása is.
- Az egységes vezénylési nyelvre való átállás nemcsak több milliárd eurós befektetést és képzést igényelne mind a járművezetők, mind a pályahálózat-működtetők számára, de hátrányos helyzetbe hozná a vasúti közlekedést más közlekedési módokkal szemben, és növelné a biztonsági kockázatokat is.
- A forgalomirányításnak a vasúti pályahálózat-működtetők kezében kell maradnia, akik bizonyítottan műszaki kompetenciával rendelkeznek, és képesek biztosítani a megfelelő biztonsági szintet.
- A Digitális kapacitásmenedzsment (DCM) szükséges ugyan a kapacitás növeléséhez és az elosztás egyszerűsítéséhez, a rendszer üzemeltetését azonban a CER szerint nem szabad az Európai Vasúti Ügynökségre ruházni, mivel ez akadályozza a folyamatot.
A szervezet nyomatékosan hangsúlyozza, hogy az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszerre (ERTMS) való átállás előrehaladása csökkenteni fogja a biztonsági kockázatokat Európában. A szövetség várakozással tekint a Parlament és a Tanács közötti további megbeszélések elé a jogalkotási folyamat lezárása során, és javulást vár mind az ERTMS kiépítése, mind a vasút és a közúti/kikötők/repülőterek közötti multimodális kapcsolatok terén.
Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az európai vasutaknak új kapacitásokra van szükségük, hogy több vonatot üzemeltethessenek: felújított és új vonalakra, multimodális összeköttetésekre a személy- és teherszállítási szolgáltatásokhoz, új nagysebességű személyszállítási vonalakra, valamint gyors fejlődésre az olyan digitális eszközök terén, mint az ERTMS, a DCM és a DAC. A TEN-T az egész Európát összekötő főterv, és az igazgató reméli, hogy az Európai Parlament és a Tanács hamarosan közös megállapodásra jut ebben a fontos ügyben.