fbpx
2025. június 16. hétfő
spot_img

Menetvonal-elosztással növelnék a vasúti áruszállítás kapacitásait az EU-ban

Több kapacitást, jobb tervezhetőséget így pontosabb tehervonatokat hozhat az Európai Bizottság kapacitásszabályozási javaslata.

Az Európai Bizottság idén nyáron publikálta javaslatát arról, hogyan lehetne több kapacitást biztosítani a vasúti áruszállítás számára. Az uniós tervek ugyanis azzal számolnak, hogy 2030-ig megduplázódik a vasúti áruszállítás teljesítménye. Ezt a meglévő technológiákkal csak jelentős infrastruktúra kiépítésével lehetne megvalósítani. Az olyan digitális technológiák azonban, mint amilyen a digitális központi kapcsolószerkezet (DAC), az ETCS egységes európai vonatbefolyásoló rendszer, a vasúti önvezetés (ATO) mind-mind növekszik a már meglevő pályák kapacitása.

A digitális beruházások és a drága infrastrukturális beruházásoknál egyszerűbben és olcsóbban lehet bővíteni az európai vasúti hálózat áruszállítás kapacitást, ha arra figyelnek oda, hogy a menetvonalakat európai szinten koordinálton tervezzék meg.

A TEN-T követelményeinek megfelelő vasútvonalak építési költségei többszörösei a korábbiaknak. Ráadásul egyre nagyobb a társadalmi nyomás az új fejlesztések ellen – a ne az én keretemben (NIMBY) jelenség okán. Nem csak a vasútvonalak építése egyre költségesebb, de a vasúti gördülőállomány is egyre drágább, ráadásul a kapacitások is igen szűkösek. Nemcsak a vasúti személyszállító járművekre kell éveket várni a megrendelés után, de a teherkocsibeszerzéseknél is ez a helyzet. Ezek is mind abba az irányba mutatnak, hogy minél nagyobb hatékonysággal kellene a meglévő vasúti infrastruktúrát hasznosítani: minél kevesebbet állnak a vonatok, annál több árut tudnak szállítani.

Azért is aktuális a módosítást, mert ahogy arra az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége (UIRR) közleménye felhívja a figyelmet, az elmúlt években a személyszállító vonatok számának növekedése felemésztette a rendelkezésre álló vasúti infrastruktúrakapacitást. Ma már számos vasútvonal túlterhelt, nem lehet érdemeben növelni az áthaladó szerelvények számát.

A kombinált fuvarozás a vasúti árufuvarozás tonnakilométereinek mintegy felét teszi ki, és az intermodális fuvarozás a vasúti árufuvarozás legdinamikusabban bővülő területe. Ez azért is fontos, mert alapvetően ez a fuvarozási forma képes a közúti áruszállítás feladatait átvenni. Ennek pedig nem csak kapacitásra, hanem jól tervezhető, menetrendszerű közlekedésre is szüksége van.

A jelenlegi helyzet javítását az segítené, ha

  • már a menetrendek készítésénél figyelembe vennék az uniós országokban az áruszállítás igényeit is, nem csak a személyszállításra építenék fel a pályák kapacitását, és csak a „maradék” jutna az árufuvarozóknak;
  • a tervezés során gondolnának elkerülő kapacitásokra, hogy vis maior és karbantartási munkálatok esetén is biztosítható legyen a megfelelő kapacitás;
  • a forgalomirányítás az áruszállító vasutak igényeit és érdekeit is figyelembe vennék a döntések meghozatalakor.

Az UIRR szakértői szerit az uniós rendelettervezetet úgy lehetne továbbfejleszteni, ha:

  • A túlterhelt vonalszakaszokon a menetvonal-kérelmekre minimális vonathosszt, illetve kiterhelést írnának elő, csak akkor lehetne itt áthaladni kisebb vonatokkal, ha maradna fölös kapacitás;
  • Kerülőutak tervezésekor nem szabadna csak az adott ország hálózatában gondolkodni, hanem ésszerű határok között a szomszédos országokat is be kellene ebbe a folyamatba vonni;
  • Egységes európai menetvonal-kategóriát és hierarchiát kellene kialakítani. Manapság ugyanaz a nemzetközi vonat teljesen más kategóriába tartozhat egyes országokba, de így egységesen nehéz a mutatószámokat is mérni.

Mivel minden tíz európai tehervonatból kilenc legalább egy országhatáron áthalad, nagyon fontos, hogy minél egységesebb szabályokat alakítsanak ki.

A következő hónapokban véglegessé válik az Európai Bizottság javaslata a vasúti kapacitáselosztás szabályainak fejlesztésére. Ezzel a 913/2010/EU rendeletet felváltja az új szabályozás. Ugyan ennek is fontos szerepe volt az átjárhatóbb európai vasúti áruszállításban, de ez csak a határokon átnyúló vasúti árufuvarozás kapcsán állapított meg szabályokat.

Ahogy arra az Európai Vasúti Teherszállítási Szövetség (ERFA) felhívja a figyelmet, ugyan jó irányba indulta el az Európai Bizottság, de a megtett út messze nem elégséges. Úgy látják, mindez valószínűleg csak kisebb javulást fog eredményezni a vasúti árufuvarozási szolgáltatások terén

Az egyik fő problémát abban látják, hogy a rendeletet csak 2030-tól kellene hatályba léptetni, ami igen csak messze van.

Ugyan érthető, hogy a rendelet egyes aspektusainak kidolgozásához elegendő időre van szükség, mások közvetlenül a rendelet elfogadása után is megvalósíthatók. A kapacitásjogok és a kapacitáselosztás módszerei, valamint a kapacitásváltozások ellentételezésére vonatkozó jogok már 2025-től bevezethetők lennének az ERFA szerin.

A gyakorlati alkalmazást az is fogja nehezíteni, hogy nincsen kijelölve egy semleges felügyeleti szerv. Az országonként eltérő kapacitáselosztó szervezetek tudnak ugyan hatékonyan működni, de ehhez nem csak egységes szabályokat kellene teremteni, hanem meg kellene oldani ezen rendelkezések és elvek gyakorlati megvalósulásának felügyeletét is.

Címlapkép: DB

Ezek is érdekelhetik

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Legfrissebb híreink

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.