fbpx
2025. május 22. csütörtök

Olaszország logisztikai kutyaszorítóba került az esőzések miatt

Magyarországnak is tanulságos, hogyan lehet elkerülni az extrém időjárási helyzetek okozta logisztikai összeomlást.

Augusztus 24-én leállít a vasúti forgalom Milánó és Camnago-Lentate között, ezzel a svájci irányú német-olasz áruszállítás is jelentős kapacitáskiessel nézett szembe. Az ilyen hírek pedig egyre gyakoribbak: a kapacitásokat nagy mértékben kihasználó, transzalpi észak-déli irányokban egy-egy műszaki probléma, esőzés vagy más extrém időjárási helyzet a teljes logisztikai láncban zavart okozhat.

A RailFreight.com cikkében arról ír, hogy az elmúlt hetek esőzései és a természeti csapások miatt olyan komoly zavarok keletkeztek a logisztikai szegkorban, különösen a vasúti árufuvarozásban, hogy

jelenleg Olaszország logisztikailag elszigetelődött szomszédaitól.

- Hirdetés -

Minden szárazföldi szomszédország felé komolyak a fennakadások, így Franciaország, Svájc, Ausztria és Szlovénia irányába is. Ez utóbbit szintén kiemelten sújtották az esőzések, ahogy a Magyar Vasút is beszámolt róla, a koperi kikötő megközelítése is átmenetileg ellehetetlenült.

Sínen és úton is akadályok

Nem csak a vasutat érintik a lezárások: a Torinó Lyon autópálya 20 km-re le volt zárva, a francia-olasz alagutak közül is egy még zárva tarott. Eközben a Brenner-hágón sárlavina zárta el az utat augusztus 29-én, kedden Ausztriában, így a közúti szállítás fő irányai blokkolva voltak. Ráadásul Olaszország és Ausztria között a Brenner-hágót augusztus 6. és 23. között karbantartási munkálatok miatt korábban is lezárták, ami után még mindig nem tudott helyreállni a szűkös kapacitások miatt a forgalom.

Az Olaszország és az Alpok közötti hét fő határátkelőhely közül négy augusztus utolsó napján még zárva volt, vagy korlátozott kapacitással működött csak. A természeti katasztrófákat nem lehet kivédeni, de fel lehet készülni rá: érdemes lenne a szállítmányozóknak alternatív útvonalakkal felkészülni a rendkívüli helyzetekre. A globális felmelegedés miatt egyre gyakoribbakká válhatnak az ilyen jelenségek, ezért is egyre komolyabban venni. A késések, kapacitáshiányok felelősségi körét pedig a szerződésekben kell még pontosabban rögzíteni, ahogy a kártérítések kérdését is.

Olaszországban annyira súlyos a helyzet, hogy a vasúti áruszállítók gyakorlatilag élőben kell, hogy tájékoztassák a közlekedési minisztert a fejleményekről a RailFreight.com beszámolója szerint.

Zavarok sokasága

A rossz időjárás és a természeti csapások a legtöbb Olaszországgal határos országban gondokat okoznak. Szlovénia és Ausztria például augusztus eleje óta árvizekkel küzd. Ezenkívül egy hatalmas földcsuszamlás blokkolta az Olaszország és Franciaország közötti elsődleges összeköttetést. Mindezek tetejébe a Gotthárd-alagutat egy kisiklást követően az elmúlt három hétben lezárták. Ez az egyik létfontosságú tengely, amely Olaszországot Svájcon keresztül összeköti Európa többi részével, és amely most korlátozott kapacitással működik.

Nem csak Olaszországban, de ha kisebb mértékben Magyarországon is gondot okoz az extrém időjárás. Nagy port vert fel a sajtóban, hogy az 1-es számú vasútvonalon Biatorbágy-Szárliget szakaszán 140-ről 100-ra kellett csökkenteni a pályasebességet. Ennek kapcsán leginkább a bécsi vonatok késése kapott nagy figyelmet, pedig a lassabb közlekedés a személy- és áruszállításban is csökkenti a kapacitást. Mivel személyvonatból nem jár kevesebb, a tehervonatok átjutása lesz nehezebb a szakaszon.

Magyarországi párhuzamok

Ahogy a MÁV Zrt. a HVG.hu-nak eljuttatott közleményében kitért rá, a műszaki helyzet romlását „az állapotromlást az idei nyáron tapasztalt intenzív esőzések és az elmúlt napok hősége felgyorsította.” Az ilyen jelentősebb költségű helyreállításokra pedig nincsen szabad forrás, és a közbeszerzési és kötött gazdálkodási rendszerben elképesztően nehéz finanszírozni.

Nem ez az első rendkívüli eset itthon: a Budapest-Vác-Szob 70-es számú vasútvonalon 2020-ban, 2022-ben is hetekre nem tudtak közlekedni a vonatok a nagymarosi földcsuszamlás miatt – ez a Budapest-Prága EuroCity vonatok közlekedését lehetetlenítette el az eredeti irányon, ahogy a jelentős áruszállítási korridorról is kerülni kellett. A kerülőirány pedig a Pozsony-Győr-Budapest útirány volt – az éppen műszaki problémákkal küzdő 1-es vonal. Ez is rávilágít arra, hogy ha nem megfelelő a fővonalak műszaki állapota, akkor egy-egy természeti katasztrófa olyan többletterhelést jelentethet, amit már nem bírnak el a leromlott műszaki színvonalú vonalak. Ezért csakis magas színvonalú karbantartással van esély a katasztrófahelyzetek hatásainak minimalizálására.

Borítókép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Az LX Pantos bérbe vette a Rail Cargo Group Logisztár Terminálját

A vállalatok közösen kívánják feltérképezni a kelet-európai autóiparban és az akkumulátor-fuvarozásban rejlő üzleti lehetőségeket.

Padlón vannak a közúti fuvarozók!

Továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80%-át lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll. Igen nagyot szól a...

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Meloni privatizálná az államvasút kisebbségi tulajdonát

Az FS részvényeinek piacra dobása egyértelműen a költségvetés bevételeinek növelését célozná. Újra napirendre került Olaszországban a vasúti privatizáció, mint az államkassza feltöltésének eszköze. Az olasz miniszterelnök...

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.