Kassa, Szatmárnémeti, Arad, Losonc felé lehetne kapcsolat.
Az augusztus 1-jétől leálló személyszállító vonatok közül az Abaújszántó és Hidasnémeti között járók problémáján úgy lehetne segíteni, ha nem a regionális, hanem az interregionális közlekedés részének tekintjük a vonalat, azaz Kassa és Szerencs között járnának a vonatok – írja a Facebook-bejegyzésében a Magyar Közlekedési Klub, amely egyébként – másfél tucatnyi más civilszervezettel együtt – Orbán Viktornak írt nyílt levélben fejtette ki, hogy miért ellenzi, hogy augusztus 1-jétől tíz mellékvonalon megszűnik a személyszállítás.
Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti szakasz legnagyobb problémája, hogy Abaújkér és Göncruszka között rosszul tárja föl a településeket, távol vezet tőlük. Ha azonban ezekről a falvakból autóbuszos ráhordással távolabbra lehetne eljutni a vonattal, északra közvetlenül Kassára, délre pedig Szerencsre, ahol a kör-IC-re lehetne átszállni, akkor ezt a hátrányt kompenzálná a vasúti utazás kényelme, a ritkábban megálló vonat rövidebb eljutási ideje.
A vonal kisforgalmú megállóit (Korlát-Vizsoly, Fony, Hejce-Vilmány) fel kell hagyni, közülük csupán egyet kell megtartani közös peronos buszos átszállóhelynek, ahová oda kell vinni az elszórtan elhelyezkedő kisebb falvak közönségét
– írja a klub.
A térség természetes központja Kassa, sokan járnak oda Borsod-Abaúj-Zemplén északi részéből iskolába, bevásárolni, dolgozni, de az abaújszántói vonatokról csak többórás várakozással lehet átszállni Kassa felé.
A személyszállító vonatok leállítása több másik, határmenti térséget is érint, ahol a közelben külföldön van jelentősebb város. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal folytatása Losoncra vezet. Itt már rég nem lépik át a határt vonatok, noha ennek nem lenne akadálya, sőt, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár nemrég arról írt a Facebookon, hogy folytak is korábban erről tárgyalások a szlovák szaktárcával.
A Mezőhegyes–Battonya szakasz folytatása Ópécskán át Aradra vezetett egykor, a Mátészalka–Csenger vonalé Szatmárnémetibe. Ezeknél a vonalaknál azonban nem lehet rövid távon kiterjeszteni a szolgáltatást, hiszen a román oldalon föl is szedték a síneket, itt tehát előbb újjá kellene azokat építeni, igaz, mindkét esetben csak rövid szakaszon.
Némileg hasonló a helyzet a Mezőhegyes–Makó–Újszeged vonallal, amelynek az adhatna perspektívát, ha elérné a közeli nagyváros belvárosát. Igaz, itt nem az országhatár, hanem „csupán” a Tisza akadályozza, hogy a vonatok a szegedi nagyállomásra járhassanak. A tervezett új Tisza-hídra a korábbi elgondolások szerint vágány is került volna, de az újabb elképzelésekben ez már nem szerepel.
Nyitóképünkön a Szerencsről jövő és a Hidasnémetibe induló motorvonat Abaújszántón (a szerző fotója).