fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Nemzetközi perspektíva a felhagyandó mellékvonalakon

Kassa, Szatmárnémeti, Arad, Losonc felé lehetne kapcsolat.

Az augusztus 1-jétől leálló személyszállító vonatok közül az Abaújszántó és Hidasnémeti között járók problémáján úgy lehetne segíteni, ha nem a regionális, hanem az interregionális közlekedés részének tekintjük a vonalat, azaz Kassa és Szerencs között járnának a vonatok – írja a Facebook-bejegyzésében a Magyar Közlekedési Klub, amely egyébként – másfél tucatnyi más civilszervezettel együtt – Orbán Viktornak írt nyílt levélben fejtette ki, hogy miért ellenzi, hogy augusztus 1-jétől tíz mellékvonalon megszűnik a személyszállítás.

Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti szakasz legnagyobb problémája, hogy Abaújkér és Göncruszka között rosszul tárja föl a településeket, távol vezet tőlük. Ha azonban ezekről a falvakból autóbuszos ráhordással távolabbra lehetne eljutni a vonattal, északra közvetlenül Kassára, délre pedig Szerencsre, ahol a kör-IC-re lehetne átszállni, akkor ezt a hátrányt kompenzálná a vasúti utazás kényelme, a ritkábban megálló vonat rövidebb eljutási ideje.

A vonal kisforgalmú megállóit (Korlát-Vizsoly, Fony, Hejce-Vilmány) fel kell hagyni, közülük csupán egyet kell megtartani közös peronos buszos átszállóhelynek, ahová oda kell vinni az elszórtan elhelyezkedő kisebb falvak közönségét

- Hirdetés -

– írja a klub.

A térség természetes központja Kassa, sokan járnak oda Borsod-Abaúj-Zemplén északi részéből iskolába, bevásárolni, dolgozni, de az abaújszántói vonatokról csak többórás várakozással lehet átszállni Kassa felé.

A személyszállító vonatok leállítása több másik, határmenti térséget is érint, ahol a közelben külföldön van jelentősebb város. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal folytatása Losoncra vezet. Itt már rég nem lépik át a határt vonatok, noha ennek nem lenne akadálya, sőt, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár nemrég arról írt a Facebookon, hogy folytak is korábban erről tárgyalások a szlovák szaktárcával.

A Mezőhegyes–Battonya szakasz folytatása Ópécskán át Aradra vezetett egykor, a Mátészalka–Csenger vonalé Szatmárnémetibe. Ezeknél a vonalaknál azonban nem lehet rövid távon kiterjeszteni a szolgáltatást, hiszen a román oldalon föl is szedték a síneket, itt tehát előbb újjá kellene azokat építeni, igaz, mindkét esetben csak rövid szakaszon.

Némileg hasonló a helyzet a Mezőhegyes–Makó–Újszeged vonallal, amelynek az adhatna perspektívát, ha elérné a közeli nagyváros belvárosát. Igaz, itt nem az országhatár, hanem „csupán” a Tisza akadályozza, hogy a vonatok a szegedi nagyállomásra járhassanak. A tervezett új Tisza-hídra a korábbi elgondolások szerint vágány is került volna, de az újabb elképzelésekben ez már nem szerepel.

Nyitóképünkön a Szerencsről jövő és a Hidasnémetibe induló motorvonat Abaújszántón (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.