fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Nemzetközi perspektíva a felhagyandó mellékvonalakon

Kassa, Szatmárnémeti, Arad, Losonc felé lehetne kapcsolat.

Az augusztus 1-jétől leálló személyszállító vonatok közül az Abaújszántó és Hidasnémeti között járók problémáján úgy lehetne segíteni, ha nem a regionális, hanem az interregionális közlekedés részének tekintjük a vonalat, azaz Kassa és Szerencs között járnának a vonatok – írja a Facebook-bejegyzésében a Magyar Közlekedési Klub, amely egyébként – másfél tucatnyi más civilszervezettel együtt – Orbán Viktornak írt nyílt levélben fejtette ki, hogy miért ellenzi, hogy augusztus 1-jétől tíz mellékvonalon megszűnik a személyszállítás.

Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti szakasz legnagyobb problémája, hogy Abaújkér és Göncruszka között rosszul tárja föl a településeket, távol vezet tőlük. Ha azonban ezekről a falvakból autóbuszos ráhordással távolabbra lehetne eljutni a vonattal, északra közvetlenül Kassára, délre pedig Szerencsre, ahol a kör-IC-re lehetne átszállni, akkor ezt a hátrányt kompenzálná a vasúti utazás kényelme, a ritkábban megálló vonat rövidebb eljutási ideje.

A vonal kisforgalmú megállóit (Korlát-Vizsoly, Fony, Hejce-Vilmány) fel kell hagyni, közülük csupán egyet kell megtartani közös peronos buszos átszállóhelynek, ahová oda kell vinni az elszórtan elhelyezkedő kisebb falvak közönségét

- Hirdetés -

– írja a klub.

A térség természetes központja Kassa, sokan járnak oda Borsod-Abaúj-Zemplén északi részéből iskolába, bevásárolni, dolgozni, de az abaújszántói vonatokról csak többórás várakozással lehet átszállni Kassa felé.

A személyszállító vonatok leállítása több másik, határmenti térséget is érint, ahol a közelben külföldön van jelentősebb város. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal folytatása Losoncra vezet. Itt már rég nem lépik át a határt vonatok, noha ennek nem lenne akadálya, sőt, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár nemrég arról írt a Facebookon, hogy folytak is korábban erről tárgyalások a szlovák szaktárcával.

A Mezőhegyes–Battonya szakasz folytatása Ópécskán át Aradra vezetett egykor, a Mátészalka–Csenger vonalé Szatmárnémetibe. Ezeknél a vonalaknál azonban nem lehet rövid távon kiterjeszteni a szolgáltatást, hiszen a román oldalon föl is szedték a síneket, itt tehát előbb újjá kellene azokat építeni, igaz, mindkét esetben csak rövid szakaszon.

Némileg hasonló a helyzet a Mezőhegyes–Makó–Újszeged vonallal, amelynek az adhatna perspektívát, ha elérné a közeli nagyváros belvárosát. Igaz, itt nem az országhatár, hanem „csupán” a Tisza akadályozza, hogy a vonatok a szegedi nagyállomásra járhassanak. A tervezett új Tisza-hídra a korábbi elgondolások szerint vágány is került volna, de az újabb elképzelésekben ez már nem szerepel.

Nyitóképünkön a Szerencsről jövő és a Hidasnémetibe induló motorvonat Abaújszántón (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.