fbpx
2024. március 5. kedd

Nemzetközi perspektíva a felhagyandó mellékvonalakon

Kassa, Szatmárnémeti, Arad, Losonc felé lehetne kapcsolat.

Az augusztus 1-jétől leálló személyszállító vonatok közül az Abaújszántó és Hidasnémeti között járók problémáján úgy lehetne segíteni, ha nem a regionális, hanem az interregionális közlekedés részének tekintjük a vonalat, azaz Kassa és Szerencs között járnának a vonatok – írja a Facebook-bejegyzésében a Magyar Közlekedési Klub, amely egyébként – másfél tucatnyi más civilszervezettel együtt – Orbán Viktornak írt nyílt levélben fejtette ki, hogy miért ellenzi, hogy augusztus 1-jétől tíz mellékvonalon megszűnik a személyszállítás.

Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti szakasz legnagyobb problémája, hogy Abaújkér és Göncruszka között rosszul tárja föl a településeket, távol vezet tőlük. Ha azonban ezekről a falvakból autóbuszos ráhordással távolabbra lehetne eljutni a vonattal, északra közvetlenül Kassára, délre pedig Szerencsre, ahol a kör-IC-re lehetne átszállni, akkor ezt a hátrányt kompenzálná a vasúti utazás kényelme, a ritkábban megálló vonat rövidebb eljutási ideje.

A vonal kisforgalmú megállóit (Korlát-Vizsoly, Fony, Hejce-Vilmány) fel kell hagyni, közülük csupán egyet kell megtartani közös peronos buszos átszállóhelynek, ahová oda kell vinni az elszórtan elhelyezkedő kisebb falvak közönségét

- Hirdetés -

– írja a klub.

A térség természetes központja Kassa, sokan járnak oda Borsod-Abaúj-Zemplén északi részéből iskolába, bevásárolni, dolgozni, de az abaújszántói vonatokról csak többórás várakozással lehet átszállni Kassa felé.

A személyszállító vonatok leállítása több másik, határmenti térséget is érint, ahol a közelben külföldön van jelentősebb város. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal folytatása Losoncra vezet. Itt már rég nem lépik át a határt vonatok, noha ennek nem lenne akadálya, sőt, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár nemrég arról írt a Facebookon, hogy folytak is korábban erről tárgyalások a szlovák szaktárcával.

A Mezőhegyes–Battonya szakasz folytatása Ópécskán át Aradra vezetett egykor, a Mátészalka–Csenger vonalé Szatmárnémetibe. Ezeknél a vonalaknál azonban nem lehet rövid távon kiterjeszteni a szolgáltatást, hiszen a román oldalon föl is szedték a síneket, itt tehát előbb újjá kellene azokat építeni, igaz, mindkét esetben csak rövid szakaszon.

Némileg hasonló a helyzet a Mezőhegyes–Makó–Újszeged vonallal, amelynek az adhatna perspektívát, ha elérné a közeli nagyváros belvárosát. Igaz, itt nem az országhatár, hanem „csupán” a Tisza akadályozza, hogy a vonatok a szegedi nagyállomásra járhassanak. A tervezett új Tisza-hídra a korábbi elgondolások szerint vágány is került volna, de az újabb elképzelésekben ez már nem szerepel.

Nyitóképünkön a Szerencsről jövő és a Hidasnémetibe induló motorvonat Abaújszántón (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });