fbpx
2025. február 6. csütörtök

Németország: érkeznek még új dízelvonatok is

Szlovénia, Ausztria és Szlovákia járműhelyzetének bemutatása után a regionális, felsővezeték nélküli német vonalak járműveit vesszük sorra. Elöljáróban: a német piac a kezdeti extremitások után megtalálni látszik az üzemidő-optimumot is.

Dízeles front

A ’90-es évek közepén – főképpen a mellékvonalak addigra végletesen elhasználódott járműparkjának (DB VT 95/VT 98 „Uerdinger Schienenbus” és DR VT 2.09 „Ferkeltaxe”) kiváltására – kínált típuskavalkád (például DWA LVT/S, LHB VT 2E, Jenbacher Integral) redukálása van soron. Az ADtranz (később Stadler Rail) által gyártott Regio-Shuttle RS1 esetében az eredeti, körülbelül ötszáz jármű egy részétől nagyobbakat vásárolva részben megváltak üzemeltetőik, más német cégek, vagy a České dráhy csapott le rájuk. Hosszabb távon maradnak még az RS1-rokon kétrészes Itinók, ezekből 26 készült 2005 és 2010 között.
Az 1998-ban bemutatott kétrészes Desiro Classic típusból 234 készült a DB Regiónak, további 53 közlekedik a magánvasutaknál. Szolgálataik elengedhetetlenek bizonyos régiókban, ezért az utóbbi évtizedben többségük a megrendelők kívánságainak megfelelően megújult. Még van néhány év a Bombardier Talent 1996 és 2008 között gyártott, két- és háromrészes dízeles változataiban, igaz, egyes üzemeltetők (például a NEB) már adtak el ebből is. Eredetileg egyébként 164 került a DB Regióhoz, további 108-at magánvasutak vásároltak. A kortárs Stadler GTW-k is lassan fogynak, a német rendszerben a 646-os sorozatként futó, eredetileg 96 GTW 2/6 motorkocsi közül 25 szintén Csehországban fut, helyükre újabb járművek érkeznek.

Gyártásban

Ami az újabb, még gyártás alatt álló járműsorozatokat illeti: az abszolút legnagyobb darabszámot az Alstom Coradia LINT tartja. Ebből dízeles meghajtással kapható 27, 41, 54 és 81 méter hosszú verzió. A legkisebből eddig alig ötven talált gazdára, miközben a 41 méteresből kis híján ötszáz, összesen pedig már ezernél is többre szól rendelés a német regionális üzemeltetőktől. A 2012-es Innotranson bemutatott Pesa Link nem tudta határidőre megszerezni az engedélyeit, majd az összesen 72 két- és háromrészes járművet többéves késéssel helyezték napi üzembe, többnyire máig fennálló szoftveres hibák miatt.

- Hirdetés -

Alternatív hajtáslánc

A hagyományos meghajtási módok mellett teret nyernek a főképpen a dízelmotoros járművek kiváltására hivatott alternatív hajtások is, legalábbis a motorkocsik szegmensében. A trendnyitó a hidrogénes Alstom Coradia iLINT volt 2017-ben, ebből 14 az LNVG-nél forgalomba is állt. Második megrendelő a fahma volt, de a Taunus vonalaira szükséges 27-ből mindössze hat jármű készült el a 2022. decemberi menetrendváltásra. A részben autóbuszos pótlással, részben szükségmenetrenddel kezelt helyzet csaknem egy évvel később is kritikus.
Akkumulátoros fronton 2018-ban a Siemens az ÖBB egyik Desiro ML motorkocsijára szerelt akkumulátorokat, és Cityjet Eco néven próbáztak vele, majd visszaalakították eredeti állapotára. A tapasztalatokat felhasználva a Mireo Plus B (akkumulátoros) és Mireo Plus H (tüzelőanyag-cellás) típusoknak már 84 és kilencpéldányos rendelésállománya van, megjelenésük a 2023. decemberi menetrendváltáskor akkumulátoros, majd egy évvel később hidrogénes kivitelben esedékes. A Stadler Rail a Flirt Akku nevű variánssal támad, ebből rendelt 55-öt a NAH.SH (képünkön), és 2024-ig mindet szolgálatba is állítanák. Emellé érkezett a DB Regio két rendelése 44 és 16 egységről. A témában a legújabb versenyző, az Alstom a Bombardier felvásárlásával jutott a megfelelő technológiához, és azt gyorsan megrendelésre tudta váltani. A Lipcse és Chemnitz közti RE6-os vonalon közlekednek a legöregebb járművek, így ide egy igazán innovatív megoldást vásárolt a megrendelő VMS: 11 háromrészes Coradia Continental érkezik 2024 júniusától a vonalra, 120 kilométer akkumulátoros hatótáv ígéretével.

Ütemes járműcsere

Valóban jelentős mennyiségű új jármű érkezik a német regionális vonalakra, akár van felettük drót, akár nincs. De ezek jelentős része tíz–húsz évet is ledolgozik egy helyen, a felújítás és funkcióbővítés pedig ennyi idő alatt mindenképpen követelmény egy újabb, 8–15 éves koncesszió megszerzéséhez. A német piac a kezdeti extremitások után megtalálni látszik az üzemidő-optimumot is, hogy ne kerüljenek túl fiatal járművek a „dögsorra”, ezzel rontva a költséghatékonyságot a finanszírozók (végső soron az adófizetők) szempontjából. Ami viszont igazán lényeges: a koncessziós rendszer kikényszeríteni látszik egy folyamatos járműcsereütemet, ahogy azt például már Nagy-Britanniában is láthattuk.

Ezek is érdekelhetik

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Új piacot hódított meg a Stadler

Szaúd-Arábia tíz plusz opcionálisan még tíz dízelüzemű IC-motorvonatot vesz a svájciaktól. A Stadler a Szaúd-Arábiát, az Emírségeket, Ománt és a környező kisebb államokat tömörítő Öböl...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Újra felmerült, hogy versenyre hívják az Eurostart

Többen is próbálkoztak már személyszállító járatot indítani a Csalagúton, de eddig az Eurostaron kívül senkinek sem sikerült. Kétszeresére növelhetőnek látja a Nagy-Britannia és Franciaország közötti...

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit. A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.