fbpx
2024. április 16. kedd

A Stadler elkészíti a világ első akkus emeletes motorvonatát

Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst.

Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is hosszú múltra visszatekintő hagyomány, hogy Kalifornia élen jár a környezetvédelemben, a károsanyagkibocsájtás-csökkentésben, így végülis nem meglepő, hogy villamosítják a San Francisco és San José közötti fővonalat. Az államban azonban mindhárom nullemissziós úton elindultak, lehetőség erre bőven van, hiszen a kiindulási állapotban a távolsági vonalak mind dízelesek voltak. A San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) hidrogén-üzemanyagcellás FLIRT H₂-ket vásárolt a Stadlertől, most pedig a svájci cégtől a Kaliforniai Állami Közlekedési Ügynökség megrendelte az első akkumulátoros motorvonatot.

Vasúthálózat San Francisco környékén az OpenRailwayMap-on
Vasúthálózat San Francisco környékén az OpenRailwayMap-on, pirossal a villamosítás alatt álló vonal

Az elsőt, és egyelőre csak egyet, hiszen tesztről van szó, az imént emlegetett, villamosítás alatt álló vonalat ugyanis kiegészíti a meghosszabbítása San Josétól Gilroy-ig, így képezve a Caltrain hálózatát. Csakhogy ezt a déli szakaszt nem villamosítják, vagyis az északra megrendelt és részben már leszállított Stadler Kissek (négyet már megkaptak, az eredeti szerződés szerint még 12-t kell szállítani) nem juthatnak ide, az átszállásos üzem viszont visszalépés utasszempontból a mostani végig dízeles megoldáshoz képest. Erre a problémára lehet gyógyír a hibrid Kiss, így most egy opciós lehívás alkalmával a négy hagyományos emeletes mellett rendeltek egy akkus hibridet is. Ez San Francisco és San José között tölti majd magát, San José és Gilroy között pedig akkuról megy – írja a Stadler közleménye.

- Hirdetés -

A RegionalBahn szerint a Gilroyból induló, gyorsított személyvonatok egyike fog majd végigmenni San Franciscóig. A kísérleti hibrid Kiss csupán négyrészes lesz, szemben az itteni elektromos emeletesekkel, amelyek hétrészesek. Egyébként a kaliforniai Kissek nemcsak hosszukkal növik túl a Magyarországon közlekedőket, de az eltérő űrszelvényt kihasználva a felső emeleten is szélesebbek.

Nyitóképünkön az akkus Kiss (forrás: Stadler).

Ezek is érdekelhetik

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

Az új ellenség: a kínai akkumulátor

Egy, a Reuters által megszerzett uniós jelentés szerint aggasztóan nő az EU függősége Kínától az akkumulátoripari termékek esetében.

Flirtöket vesz Litvánia

A Stadler 15 plusz opcionálisan 33 villamos távolsági motorvonatot – részben akkusakat – ad el. A balti állam is belép a Flirtös országok közé, az...

A bolíviai sósivatagba megy lítiumért a kínai CATL

Az akkumulátorok alapanyagáért hatalmas verseny folyik. A világ legnagyobb gyártója, a kínai CATL most megállapodott a bolíviai kormánnyal évi 200 tonna lítium kitermeléséről.

Hazánk élen jár az akkumulátor gyártásban

Akkumulátorokra nemcsak a közlekedésben, a logisztikában, de a gyártóiparban és az energetikában is szükség lesz, méghozzá hatalmas mennyiségben. Hazánk jó pozíciókat szerzett az akkugyárakért folytatott versenyben, amelynek azonban még a kezdeti szakaszában vagyunk.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.