Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst.
Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is hosszú múltra visszatekintő hagyomány, hogy Kalifornia élen jár a környezetvédelemben, a károsanyagkibocsájtás-csökkentésben, így végülis nem meglepő, hogy villamosítják a San Francisco és San José közötti fővonalat. Az államban azonban mindhárom nullemissziós úton elindultak, lehetőség erre bőven van, hiszen a kiindulási állapotban a távolsági vonalak mind dízelesek voltak. A San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) hidrogén-üzemanyagcellás FLIRT H₂-ket vásárolt a Stadlertől, most pedig a svájci cégtől a Kaliforniai Állami Közlekedési Ügynökség megrendelte az első akkumulátoros motorvonatot.

Az elsőt, és egyelőre csak egyet, hiszen tesztről van szó, az imént emlegetett, villamosítás alatt álló vonalat ugyanis kiegészíti a meghosszabbítása San Josétól Gilroy-ig, így képezve a Caltrain hálózatát. Csakhogy ezt a déli szakaszt nem villamosítják, vagyis az északra megrendelt és részben már leszállított Stadler Kissek (négyet már megkaptak, az eredeti szerződés szerint még 12-t kell szállítani) nem juthatnak ide, az átszállásos üzem viszont visszalépés utasszempontból a mostani végig dízeles megoldáshoz képest. Erre a problémára lehet gyógyír a hibrid Kiss, így most egy opciós lehívás alkalmával a négy hagyományos emeletes mellett rendeltek egy akkus hibridet is. Ez San Francisco és San José között tölti majd magát, San José és Gilroy között pedig akkuról megy – írja a Stadler közleménye.
A RegionalBahn szerint a Gilroyból induló, gyorsított személyvonatok egyike fog majd végigmenni San Franciscóig. A kísérleti hibrid Kiss csupán négyrészes lesz, szemben az itteni elektromos emeletesekkel, amelyek hétrészesek. Egyébként a kaliforniai Kissek nemcsak hosszukkal növik túl a Magyarországon közlekedőket, de az eltérő űrszelvényt kihasználva a felső emeleten is szélesebbek.
Nyitóképünkön az akkus Kiss (forrás: Stadler).