fbpx
2024. május 20. hétfő

Szolnokról az Amerikai Egyesült Államokba

A részben a Stadler szolnoki ütemében gyártott, a kaliforniai San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (San Bernardino County Transportation Authority, SBCTA) megrendelésére készült FLIRT H2 motorvonat elkezdte a gyártói teszteket Svájcban. A projekt ütemezésének megfelelően, az álló- és futópróbákat követően, a Stadler a járművet az Amerikai Egyesült Államokba szállítja, ahol már az engedélyeztetéshez szükséges hivatalos hatósági próbákat végzik el a szakemberek.

A Stadler FLIRT H2 vonata lesz az első hidrogénüzemű vasúti jármű az Egyesült Államok történetében, és fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia bevezetésében az amerikai piacon.

A jármű kocsiszekrényei és az erőforrásmodul váza is a Stadler szolnoki alumínium kocsitesteket gyártó üzemében készült. A gyár 2009-ben kezdte meg a működését, és mára nemcsak a cégcsoport, hanem a régió legnagyobb kapacitású, vasúti kocsiszekrényeket gyártó üzemévé vált. A FLIRT H2-t a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project személyszállító vasúti projekt keretében vásárolta meg a bevezetőben említett közlekedési hatóság: a project egy 14 kilométeres összeköttetést jelent Redlands és a San Bernardino Metrolink állomás között, ahol a jármű 16 menetet teljesít majd napi szinten.
Ez azt jelenti, hogy a motorvonat utasforgalmi körülmények között naponta 480–600 kilométeres távot tesz meg, a külső környezeti viszonyok függvényében. A FLIRT H2 jármű két kocsiból és a PowerPack néven ismert erőforrásmodulból áll – ez ad helyet az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak. A PowerPack a hidrogént elektromos árammá alakítja át, amelyet egy a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el. Az akkumulátor ezután a jármű hajtásrendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert (HVAC) és egyéb kényelmi berendezéseket lát el energiával. Ebben a konfigurációban a vonat fékezéskor a mozgási energiát is vissza tudja nyerni, így ez is újra felhasználhatóvá válik a jármű meghajtására.
A vonat 108 ülő utas befogadására alkalmas, és rengeteg további állóhelyet kínál. Maximális sebessége 130 kilométer/óra.

- Hirdetés -

Borítókép: stadlerrail.com

Ezek is érdekelhetik

A Stadler növeli hidrogénvonatainak számát Kaliforniában

Kalifornia állam és a Stadler további hat hidrogénvonatról írt alá megállapodást a 2023 októberében aláírt keretszerződés alapján.

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

CRRC: dízelből hidrogén mozdony

A kínai állami vasúttársaság bemutatta a Ningdong hidrogén üzemanyagcellás üzemű mozdonyt, amelyet egy dízelüzemű vontatóból alakítottak át.  A hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, állítja a gyártó.

Még várat magára a hidrogén-technológiai áttörés

Sikerrel teljesítette tesztjét nyilvános vasúti pályán a spanyol hidrogénvonat. A járműgyártásban egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén-technológia. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a zöldenergia termelés megsokszorozása nélkül nincs esély a technológia áttörésére.

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Jelentős fejlesztést hajt végre az Alstom Mátranovákon

Az Alstom és a Stadler mellett már a Siemens is piacképes hidrogénvonatot kínál.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...