fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Akku, dízel, hidrogén vagy villamosítás?

A zöld technológiák fejlődése és a szén-dioxid-csökkentési elvárások miatt egyre összetettebb feladat a vasútvállalatok számára megtalálni az ideális választást a társasági járműflotta beszerzésekor.

Néhány évvel ezelőttig egyszerű volt a választás a vasúti személyszállító vállalatoknak: villamosított vonalakra villamos, felsővezeték nélküli szakaszokra dízelszerelvényt vásároltak. Manapság sokkal összetettebb feladat a megfelelő jármű megtalálása. Az akkumulátoros vonatok napjainkban 100–150 kilométert képesek egyetlen feltöltéssel megtenni, és ha ilyen nagy távolság van a két végállomás között, akkor órákig tölteni kell a vonatok energiatároló berendezését. De ha olyan forgalomban használják a szóban forgó járműveket, hogy két felsővezeték alatti szakaszt kötnek össze, akkor máris kiesik ez a probléma, és lehet menet közben végezni a töltést.
A hidrogénvonatok legnagyobb előnye, hogy akár ezer kilométer lehet a hatótávjuk, így akár több napig is üzemeltethetők tankolás nélkül. Alacsony vagy közepes forgalmú vonalakon ideálisak lehetnek. Mert ha már nagyon sűrű a vasúti forgalom, akkor továbbra is a villamosítás a legjobb megoldás.

Az optimális választást olyan műszaki kérdések is befolyásolják, hogy milyen tengelyterhelése van az adott vonalnak és a járműnek, a 35–40 éves tervezett élettartam során hogyan alakul majd a villamos energia, a gázolaj, a szén-dioxid-kibocsátás vagy a hidrogén ára.

Ezek mind olyan jelentős bizonytalanságot jelentenek, hogy már csak ezért sem érdemes csakis egyetlen technológia mellett elköteleződni.

- Hirdetés -

Petronilla Fragiacomo és szerzőtársai az Energies tudományos szaklapban megjelent tanulmányukban az akkumulátoros, hidrogénes és mindkettő felsővezetékről táplált hibrid megoldását elemezték calabriai egyvágányú mellékvonalakra. Az eredmények szerint mindegyik műszaki megoldás megfelelő, az optimális konfiguráció kiválasztása attól függ, hogy milyen menetciklussal számolnak, milyen a tervezett menetrend, de még a vonalak meredekségének is szerepe lehet. Az eredményre az is jelentős hatással van, hogy az útvonal mentén található-e hidrogéntöltő állomás.

Az optimális megoldás választásánál el kell dönteni, hogy mi a fő cél: pénzügyileg a legolcsóbb megoldást megtalálni a teljes élettartam alatt, vagy a szén-dioxid-kibocsátás lehető legnagyobb megtakarítása, esetleg ezek vegyesen.
Marko Kapetanović és szerzőtársainak a Journal of Rail Transport Planning & Management tudományos lapban megjelent tanulmánya szerint a dízel-villamos mellékvonali vasúti járművek kiváltására az üzemanyag-felhasználás csökkentése szempontjából a legjobb megoldást a lítiumion akkumulátorral kiegészített hidrogén hibrid hajtáslánc hozta.

A személyvonatok akkus és hidrogénes cseréje már folyamatban van, és a folyamat várhatóan gyorsulni fog Európában. Csakhogy a vasúti áruszállítás dekarbonizációját is meg kell oldani – és a két területnek egymásra is hatással kellene lennie. Ha van már valahol hidrogénkút, zöld hidrogéntermelés, jobban megérheti ennek választása. Egy ausztrál tanulmány az ottani, hosszú távú és dedikáltan áruszállításra használt vasútvonalak valós adatai alapján arra a következtetésre jutott, hogy a dízelvontatás kiváltása mára csak azért is előnyös, mert a teljes energiafelhasználás 21–55 százalékkal csökkenthető útvonaltól függően a fékezési energia visszanyerésével. Az ottani vonalakra a lítium-vas-foszfát alapú hibrid akkumulátoros megoldást találták a legjobbnak, de Magyarországon könnyen lehet, hogy más technológia lenne a befutó. A leghatékonyabb megoldás kiválasztása biztosan jelentős tervezést, környezeti, gazdasági, műszaki és vasúti szakemberek koordinált együttműködését kívánja meg.

Ezek is érdekelhetik

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

A hidrogéné a jövő a vasúton

Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasút Clubban mozdonyokról, IC+-ról, hidrogénhajtásról is beszélt.

Kaliforniában nem lesz több új dízelmozdony – itthon is félezer vontató cseréje aktuális

Nehéz feladat a vasúti gördülőállomány beszerzése manapság, amikor gyorsan változnak a környezetvédelmi előírások. Nehéz kiszámítani, milyen technológia lesz a befutó, de a dízel meghajtást egyre több korlátozás éri.

Még várat magára a hidrogén-technológiai áttörés

Sikerrel teljesítette tesztjét nyilvános vasúti pályán a spanyol hidrogénvonat. A járműgyártásban egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén-technológia. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a zöldenergia termelés megsokszorozása nélkül nincs esély a technológia áttörésére.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.