fbpx
2024. június 16. vasárnap

Akku, dízel, hidrogén vagy villamosítás?

A zöld technológiák fejlődése és a szén-dioxid-csökkentési elvárások miatt egyre összetettebb feladat a vasútvállalatok számára megtalálni az ideális választást a társasági járműflotta beszerzésekor.

Néhány évvel ezelőttig egyszerű volt a választás a vasúti személyszállító vállalatoknak: villamosított vonalakra villamos, felsővezeték nélküli szakaszokra dízelszerelvényt vásároltak. Manapság sokkal összetettebb feladat a megfelelő jármű megtalálása. Az akkumulátoros vonatok napjainkban 100–150 kilométert képesek egyetlen feltöltéssel megtenni, és ha ilyen nagy távolság van a két végállomás között, akkor órákig tölteni kell a vonatok energiatároló berendezését. De ha olyan forgalomban használják a szóban forgó járműveket, hogy két felsővezeték alatti szakaszt kötnek össze, akkor máris kiesik ez a probléma, és lehet menet közben végezni a töltést.
A hidrogénvonatok legnagyobb előnye, hogy akár ezer kilométer lehet a hatótávjuk, így akár több napig is üzemeltethetők tankolás nélkül. Alacsony vagy közepes forgalmú vonalakon ideálisak lehetnek. Mert ha már nagyon sűrű a vasúti forgalom, akkor továbbra is a villamosítás a legjobb megoldás.

Az optimális választást olyan műszaki kérdések is befolyásolják, hogy milyen tengelyterhelése van az adott vonalnak és a járműnek, a 35–40 éves tervezett élettartam során hogyan alakul majd a villamos energia, a gázolaj, a szén-dioxid-kibocsátás vagy a hidrogén ára.

Ezek mind olyan jelentős bizonytalanságot jelentenek, hogy már csak ezért sem érdemes csakis egyetlen technológia mellett elköteleződni.

- Hirdetés -

Petronilla Fragiacomo és szerzőtársai az Energies tudományos szaklapban megjelent tanulmányukban az akkumulátoros, hidrogénes és mindkettő felsővezetékről táplált hibrid megoldását elemezték calabriai egyvágányú mellékvonalakra. Az eredmények szerint mindegyik műszaki megoldás megfelelő, az optimális konfiguráció kiválasztása attól függ, hogy milyen menetciklussal számolnak, milyen a tervezett menetrend, de még a vonalak meredekségének is szerepe lehet. Az eredményre az is jelentős hatással van, hogy az útvonal mentén található-e hidrogéntöltő állomás.

Az optimális megoldás választásánál el kell dönteni, hogy mi a fő cél: pénzügyileg a legolcsóbb megoldást megtalálni a teljes élettartam alatt, vagy a szén-dioxid-kibocsátás lehető legnagyobb megtakarítása, esetleg ezek vegyesen.
Marko Kapetanović és szerzőtársainak a Journal of Rail Transport Planning & Management tudományos lapban megjelent tanulmánya szerint a dízel-villamos mellékvonali vasúti járművek kiváltására az üzemanyag-felhasználás csökkentése szempontjából a legjobb megoldást a lítiumion akkumulátorral kiegészített hidrogén hibrid hajtáslánc hozta.

A személyvonatok akkus és hidrogénes cseréje már folyamatban van, és a folyamat várhatóan gyorsulni fog Európában. Csakhogy a vasúti áruszállítás dekarbonizációját is meg kell oldani – és a két területnek egymásra is hatással kellene lennie. Ha van már valahol hidrogénkút, zöld hidrogéntermelés, jobban megérheti ennek választása. Egy ausztrál tanulmány az ottani, hosszú távú és dedikáltan áruszállításra használt vasútvonalak valós adatai alapján arra a következtetésre jutott, hogy a dízelvontatás kiváltása mára csak azért is előnyös, mert a teljes energiafelhasználás 21–55 százalékkal csökkenthető útvonaltól függően a fékezési energia visszanyerésével. Az ottani vonalakra a lítium-vas-foszfát alapú hibrid akkumulátoros megoldást találták a legjobbnak, de Magyarországon könnyen lehet, hogy más technológia lenne a befutó. A leghatékonyabb megoldás kiválasztása biztosan jelentős tervezést, környezeti, gazdasági, műszaki és vasúti szakemberek koordinált együttműködését kívánja meg.

Ezek is érdekelhetik

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

A hidrogéné a jövő a vasúton

Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasút Clubban mozdonyokról, IC+-ról, hidrogénhajtásról is beszélt.

Kaliforniában nem lesz több új dízelmozdony – itthon is félezer vontató cseréje aktuális

Nehéz feladat a vasúti gördülőállomány beszerzése manapság, amikor gyorsan változnak a környezetvédelmi előírások. Nehéz kiszámítani, milyen technológia lesz a befutó, de a dízel meghajtást egyre több korlátozás éri.

Még várat magára a hidrogén-technológiai áttörés

Sikerrel teljesítette tesztjét nyilvános vasúti pályán a spanyol hidrogénvonat. A járműgyártásban egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén-technológia. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a zöldenergia termelés megsokszorozása nélkül nincs esély a technológia áttörésére.

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.