fbpx
2025. április 18. péntek

Akku, dízel, hidrogén vagy villamosítás?

A zöld technológiák fejlődése és a szén-dioxid-csökkentési elvárások miatt egyre összetettebb feladat a vasútvállalatok számára megtalálni az ideális választást a társasági járműflotta beszerzésekor.

Néhány évvel ezelőttig egyszerű volt a választás a vasúti személyszállító vállalatoknak: villamosított vonalakra villamos, felsővezeték nélküli szakaszokra dízelszerelvényt vásároltak. Manapság sokkal összetettebb feladat a megfelelő jármű megtalálása. Az akkumulátoros vonatok napjainkban 100–150 kilométert képesek egyetlen feltöltéssel megtenni, és ha ilyen nagy távolság van a két végállomás között, akkor órákig tölteni kell a vonatok energiatároló berendezését. De ha olyan forgalomban használják a szóban forgó járműveket, hogy két felsővezeték alatti szakaszt kötnek össze, akkor máris kiesik ez a probléma, és lehet menet közben végezni a töltést.
A hidrogénvonatok legnagyobb előnye, hogy akár ezer kilométer lehet a hatótávjuk, így akár több napig is üzemeltethetők tankolás nélkül. Alacsony vagy közepes forgalmú vonalakon ideálisak lehetnek. Mert ha már nagyon sűrű a vasúti forgalom, akkor továbbra is a villamosítás a legjobb megoldás.

Az optimális választást olyan műszaki kérdések is befolyásolják, hogy milyen tengelyterhelése van az adott vonalnak és a járműnek, a 35–40 éves tervezett élettartam során hogyan alakul majd a villamos energia, a gázolaj, a szén-dioxid-kibocsátás vagy a hidrogén ára.

Ezek mind olyan jelentős bizonytalanságot jelentenek, hogy már csak ezért sem érdemes csakis egyetlen technológia mellett elköteleződni.

- Hirdetés -

Petronilla Fragiacomo és szerzőtársai az Energies tudományos szaklapban megjelent tanulmányukban az akkumulátoros, hidrogénes és mindkettő felsővezetékről táplált hibrid megoldását elemezték calabriai egyvágányú mellékvonalakra. Az eredmények szerint mindegyik műszaki megoldás megfelelő, az optimális konfiguráció kiválasztása attól függ, hogy milyen menetciklussal számolnak, milyen a tervezett menetrend, de még a vonalak meredekségének is szerepe lehet. Az eredményre az is jelentős hatással van, hogy az útvonal mentén található-e hidrogéntöltő állomás.

Az optimális megoldás választásánál el kell dönteni, hogy mi a fő cél: pénzügyileg a legolcsóbb megoldást megtalálni a teljes élettartam alatt, vagy a szén-dioxid-kibocsátás lehető legnagyobb megtakarítása, esetleg ezek vegyesen.
Marko Kapetanović és szerzőtársainak a Journal of Rail Transport Planning & Management tudományos lapban megjelent tanulmánya szerint a dízel-villamos mellékvonali vasúti járművek kiváltására az üzemanyag-felhasználás csökkentése szempontjából a legjobb megoldást a lítiumion akkumulátorral kiegészített hidrogén hibrid hajtáslánc hozta.

A személyvonatok akkus és hidrogénes cseréje már folyamatban van, és a folyamat várhatóan gyorsulni fog Európában. Csakhogy a vasúti áruszállítás dekarbonizációját is meg kell oldani – és a két területnek egymásra is hatással kellene lennie. Ha van már valahol hidrogénkút, zöld hidrogéntermelés, jobban megérheti ennek választása. Egy ausztrál tanulmány az ottani, hosszú távú és dedikáltan áruszállításra használt vasútvonalak valós adatai alapján arra a következtetésre jutott, hogy a dízelvontatás kiváltása mára csak azért is előnyös, mert a teljes energiafelhasználás 21–55 százalékkal csökkenthető útvonaltól függően a fékezési energia visszanyerésével. Az ottani vonalakra a lítium-vas-foszfát alapú hibrid akkumulátoros megoldást találták a legjobbnak, de Magyarországon könnyen lehet, hogy más technológia lenne a befutó. A leghatékonyabb megoldás kiválasztása biztosan jelentős tervezést, környezeti, gazdasági, műszaki és vasúti szakemberek koordinált együttműködését kívánja meg.

Ezek is érdekelhetik

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

A hidrogéné a jövő a vasúton

Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasút Clubban mozdonyokról, IC+-ról, hidrogénhajtásról is beszélt.

Kaliforniában nem lesz több új dízelmozdony – itthon is félezer vontató cseréje aktuális

Nehéz feladat a vasúti gördülőállomány beszerzése manapság, amikor gyorsan változnak a környezetvédelmi előírások. Nehéz kiszámítani, milyen technológia lesz a befutó, de a dízel meghajtást egyre több korlátozás éri.

Még várat magára a hidrogén-technológiai áttörés

Sikerrel teljesítette tesztjét nyilvános vasúti pályán a spanyol hidrogénvonat. A járműgyártásban egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén-technológia. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a zöldenergia termelés megsokszorozása nélkül nincs esély a technológia áttörésére.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.