A belsőégésű motorok 2035-re tervezett tilalma lehetőséget ad a személyszállító vasutaknak a távolsági viszonylatokon. Az áruszállítás hasonló szabályozása 2040-től várható.
Az EU Parlament (EP) a közelmúltban megszavazta a Fit for 55 csomag részeként előterjesztett javaslatot, miszerint 2035-től csak zéró helyi károsanyag-kibocsátású személy- és kishaszon gépjárművek forgalomba helyezését engedélyezik – akkumulátoros-elektromos vagy tüzelőanyagcellás-elektromos technológiával –, kivételt csak az évi 1000 autónál kevesebbet gyártók élveznek. Még nem tisztázott, hogy a klímasemleges üzemanyagok segítségével meddig lesz folytatható a belső égésű motorok használata. Miután az EU Parlament megszavazta a törvényjavaslatot, még a nemzeti parlamenteknek is el kell fogadniuk azt.
KOMMENTÁRUNK Bár kétségkívül izgalmas kérdés, hogy érinti mindez az európai autógyártókat, ezek beszállítóit, alkalmazottait, valamint a személygépkocsik és könnyű tehergépjárművek használóit, bennünket most az érdekel, milyen hatása lehet az EP döntésének a vasúti ágazatra. Első közelítésben azt valószínűsíthetjük, hogy a személygépkocsival hosszú távon: nagyvárosok illetve országok között közlekedők egy része az akkumulátoros áramtárolás korlátai miatt közösségi közlekedésre vált majd. Ez a többlet utasszám eloszlik majd a repülő-, gyorsbusz- valamint a távolsági vasúti járatok között. Ha a vasút magas színvonalú szolgáltatást kínál - például nagysebességű járatok formájában - akkor van rá esélye, hogy a fent említett többlet utasforgalomból részesedjen. De mi a helyzet az áruforgalommal? Az EP idézett döntése nem foglalkozik a nehéz teherautókkal. Sajtóhírek szerint a távolsági közúti áruszállításban használt járművek, azaz a kamionok dízelmotorjai 2040-ig kapnak amnesztiát. Azután a távolsági áruszállítás területén a vasút kedvezőbb pozícióba kerülhet. Arról egyelőre nincs szó, hogy a vasúti járművek esetében megtiltanák a dízelmotorok használatát, ugyanakkor tény, hogy az EU hosszú évek óta nem támogatja a tagállamok vasúttársaságait ilyen vontatók, motorvonatok beszerzésében. A belsőégésű motorok tiltása, ha ez tartós tendencia marad a közösségen belül, bár okoz nehézséget a vasúti ágazatnak is, végső soron kedvezőbb pozíciót biztosít a kötöttpályának a közúttal folytatott versenyben.
Borítókép: A DB ICE3 nagysebességű vonata