fbpx
2024. április 16. kedd

Hogyan érinti a vasúti ágazatot a belsőégésű motoros gépjárművek forgalmazásának a tiltása?

A belsőégésű motorok 2035-re tervezett tilalma lehetőséget ad a személyszállító vasutaknak a távolsági viszonylatokon. Az áruszállítás hasonló szabályozása 2040-től várható.

- Hirdetés -

Az EU Parlament (EP) a közelmúltban megszavazta a Fit for 55 csomag részeként előterjesztett javaslatot, miszerint 2035-től csak zéró helyi károsanyag-kibocsátású személy- és kishaszon gépjárművek forgalomba helyezését engedélyezik – akkumulátoros-elektromos vagy tüzelőanyagcellás-elektromos technológiával –, kivételt csak az évi 1000 autónál kevesebbet gyártók élveznek. Még nem tisztázott, hogy a klímasemleges üzemanyagok segítségével meddig lesz folytatható a belső égésű motorok használata. Miután az EU Parlament megszavazta a törvényjavaslatot, még a nemzeti parlamenteknek is el kell fogadniuk azt.

KOMMENTÁRUNK

Bár kétségkívül izgalmas kérdés, hogy érinti mindez az európai autógyártókat, ezek beszállítóit, alkalmazottait, valamint a személygépkocsik és könnyű tehergépjárművek használóit, bennünket most az érdekel, milyen hatása lehet az EP döntésének a vasúti ágazatra. Első közelítésben azt valószínűsíthetjük, hogy a személygépkocsival hosszú távon: nagyvárosok illetve országok között közlekedők egy része az akkumulátoros áramtárolás korlátai miatt közösségi közlekedésre vált majd. 

Ez a többlet utasszám eloszlik majd a repülő-, gyorsbusz- valamint a távolsági vasúti járatok között. Ha a vasút magas színvonalú szolgáltatást kínál - például nagysebességű járatok formájában - akkor van rá esélye, hogy a fent említett többlet utasforgalomból részesedjen. De mi a helyzet az áruforgalommal? Az EP idézett döntése nem foglalkozik a nehéz teherautókkal. Sajtóhírek szerint a távolsági közúti áruszállításban használt járművek, azaz a kamionok dízelmotorjai 2040-ig kapnak amnesztiát. Azután a távolsági áruszállítás területén a vasút kedvezőbb pozícióba kerülhet. 

Arról egyelőre nincs szó, hogy a vasúti járművek esetében megtiltanák a dízelmotorok használatát, ugyanakkor tény, hogy az EU hosszú évek óta nem támogatja a tagállamok vasúttársaságait ilyen vontatók, motorvonatok beszerzésében. A belsőégésű motorok tiltása, ha ez tartós tendencia marad a közösségen belül, bár okoz nehézséget a vasúti ágazatnak is, végső soron kedvezőbb pozíciót biztosít a kötöttpályának a közúttal folytatott versenyben.

Borítókép: A DB ICE3 nagysebességű vonata

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Zöldebb árufuvarozás nagyobb gazdasági haszonnal, kisebb környezeti hatással

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az áruszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tétele érdekében: javítani kell a vasúti infrastruktúra kezelését, jobban kell ösztönözni az alacsony kibocsátású teherautók használatát, az árufuvarozási szektort pedig még szélesebb körben indokolt tájékoztatni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásáról.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.