Akkumulátorokra nemcsak a közlekedésben, a logisztikában, de a gyártóiparban és az energetikában is szükség lesz, méghozzá hatalmas mennyiségben. Hazánk jó pozíciókat szerzett az akkugyárakért folytatott versenyben, amelynek azonban még a kezdeti szakaszában vagyunk.
A jelenleg zajló beruházások nyomán Magyarország fogja vezetni az európai ranglistát az elektromos akkumulátorok gyártásában, így nélkülözhetetlenné válik ebben a stratégiai fontosságú iparágban, ami garancia a gazdasági növekedés fenntartására – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter néhány napja. A tárcavezető a japán DENSO új kapacitásbővítő beruházásának bejelentésén beszélt erről.
– Jelenleg Kínával, Németországgal és az Egyesült Államokkal versenyzünk a minél több kapacitásért és a minél jobb teljesítményért az elektromos járműipar terén – fogalmazott, hozzátéve:
bár a lakosságszámát tekintve Magyarország csak a 95. helyen áll a világban, az elektromos akkumulátorok gyártásában a negyedik a globális rangsorban, és ha lezárulnak a jelenlegi beruházások, akkor feljön a második helyre. – Így az elektromos autóiparban az európai ranglistát mi fogjuk vezetni, mivel a kínaiak vezetik a globális ranglistát
– jelentette ki a miniszter.
Ugyanakkor hazánkban politikai töltetű vita bontakozott ki az akkumulátorok gyártás kapcsán, és bizonyok politikusok és szakértők szerint mind a környezetnek, mind a gazdaságnak súlyos károkat okoznak az akkumulátorgyárak.
Eközben világszinten öldöklő küzdelem zajlik az akkumulátorgyártó kapacitások telepítése érdekében. A járműgyártók versenyeznek, hogy megelőzzék riválisaikat, tisztább járműveket gyártsanak, nagyobb ellenőrzést biztosítanak ellátási láncaik felett, és közelebb hozzák az elektromos járművek akkumulátorait gyártó üzemeket a kínai, dél-koreai és japán cégek által uralt iparágat saját gyártóhelyeikhez – olvasható a Reuters elemezésében.
Ebben a versenyben igencsak szokatlan, unortodox eszközöket is bevetnek. Például az európai kormányok attól tartanak , hogy az Egyesült Államok 430 milliárd dolláros inflációs csökkentéséről szóló törvénye (IRA), amely nagy adótámogatásokat tartalmaz a kibocsátás csökkentésére és a hazai gyártás fellendítésére, a beruházásokat az Egyesült Államokba irányítja Európa helyett.
De Európán belül is komoly konkurencia harc zajlik. Legutóbb Franciaország jelentkezett be a versenybe: hatalmas állami támogatás mellett csábította a ProLogium tajvani akkugyártót Dunkerque-be.
Az igyekezet érthető, Franciaország jócskán le van maradva Németország mögött az akkumulátorgyártók vonzásában. A ProLogium 48 gigawattórás (GWh) erőművével együtt 169 GWh tervezett vagy meglévő telephelye van, ami messze elmarad Németország 545 GWh és Magyarországtól 215 GWh kapacitásától – derül ki a Heiner Heimes akadémikus által készített pillanatképből.
Franciaország azonban igyekszik felzárkózni, részben az állami támogatásoknak köszönhetően. A várhatóan összesen 5,2 milliárd eurós beruházást és 3000 munkahelyet teremtő ProLogium szilárdtest-akkumulátor-gyár támogatására Franciaország több mint 1 milliárd euró (1,1 milliárd dollár) értékű ösztönzőket ajánlott fel – tudta meg a Reuters.
Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz csoport vezérigazgatója a hírügynökségnek elmondta, hogy régiónkénti megközelítést alkalmaznak annak biztosítására, hogy az elektromos járművek akkumulátorait a világ autógyárai közelében gyártsák – így elkerülhetetlen, hogy Európában gigagyárak legyenek.
Bár a hírekben leginkább az autógyártók szerepelnek, az akkumulátorgyártás jelentősége sokkal szélesebb körben fejti hatását. Ma egy átlagos európai háztartásban akár tucatnyi féle akkumulátoros eszköz található a telefonoktól és társaiktól a vezeték nélküli háztartási eszközökön – fogkefe, robotporszívó – a kéziszerszámokig és ház körüli gépekig. A közlekedési eszközök a rollertól kerékpáron át scooterekig szintén tartalmaznak akkut. A világszerte található 1,4 milliárd közúti jármű felszerelése akkumulátorokkal kétségtelenül hatalmas üzlet, de
ne felejtkezzünk meg a kötöttpályás járművekről: vontatókról, motorvonatokról, tolatómozdonyokról sem. A logisztika is villanyra vált az árumozgatás, a kikötők, multimodális központok kiszolgálásában. Elektromos meghajtásra váltanak a nem hosszújáratú vízi járművek, például kompok, kisebb méretű repülőgépek.
Nem köztudott, hogy az iparban is széles körben alkalmaznak gyárkapun, telephelyen, építési területen belüli járművek hajtására akkumulátort. Van olyan gyár hazánkban, ahol a szerelőszalag mellett, kisszériás termékek összeszerelésére önmozgó szerelő platformokat alkalmaznak.
Mindezek mellett a közlekedési felhasználással hasonló nagyságrendben lesz szükség akkumulátorokra az energetikában. A korábbi, nagy erőművekre alapozott centralizált hálózatok helyett a megújuló energiák hasznosítása érdekében decentralizált hálózatok jönnek majd létre.
Ezekhez kisméretű áramtároló egységek százmillióira lesz szükség. Kis túlzással ahány napelemmel ellátott háztartás, annyi akkucsomag telepítése lesz szükséges.
Mindezekhez a fejlesztésekhez felfoghatatlan mennyiségű akkumulátort kell majd előállítani az elkövetkező évtizedekben. Csak remélhetjük, hogy olyan fejlesztések valósulnak meg, amelyek mind az akkuk működését, mind gyártását, illetve újrafelhasználását a jelenleginél kevésbé szennyező technnológiákkal valósítja meg. Ugyanakkor az is belátható, hogy ebből a technológiai átalakulásból nem érdemes és nem is szabad kimaradni.
Borítókép: Stadler Flirt Akku (Forrás: Stadler)