fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Hazánk élen jár az akkumulátor gyártásban

Akkumulátorokra nemcsak a közlekedésben, a logisztikában, de a gyártóiparban és az energetikában is szükség lesz, méghozzá hatalmas mennyiségben. Hazánk jó pozíciókat szerzett az akkugyárakért folytatott versenyben, amelynek azonban még a kezdeti szakaszában vagyunk.

A jelenleg zajló beruházások nyomán Magyarország fogja vezetni az európai ranglistát az elektromos akkumulátorok gyártásában, így nélkülözhetetlenné válik ebben a stratégiai fontosságú iparágban, ami garancia a gazdasági növekedés fenntartására – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter néhány napja. A tárcavezető a japán DENSO új kapacitásbővítő beruházásának bejelentésén beszélt erről.

– Jelenleg Kínával, Németországgal és az Egyesült Államokkal versenyzünk a minél több kapacitásért és a minél jobb teljesítményért az elektromos járműipar terén – fogalmazott, hozzátéve:

bár a lakosságszámát tekintve Magyarország csak a 95. helyen áll a világban, az elektromos akkumulátorok gyártásában a negyedik a globális rangsorban, és ha lezárulnak a jelenlegi beruházások, akkor feljön a második helyre. – Így az elektromos autóiparban az európai ranglistát mi fogjuk vezetni, mivel a kínaiak vezetik a globális ranglistát

- Hirdetés -

– jelentette ki a miniszter.

Ugyanakkor hazánkban politikai töltetű vita bontakozott ki az akkumulátorok gyártás kapcsán, és bizonyok politikusok és szakértők szerint mind a környezetnek, mind a gazdaságnak súlyos károkat okoznak az akkumulátorgyárak.

Eközben világszinten öldöklő küzdelem zajlik az akkumulátorgyártó kapacitások telepítése érdekében. A járműgyártók versenyeznek, hogy megelőzzék riválisaikat, tisztább járműveket gyártsanak, nagyobb ellenőrzést biztosítanak ellátási láncaik felett, és közelebb hozzák az elektromos járművek akkumulátorait gyártó üzemeket a kínai, dél-koreai és japán cégek által uralt iparágat saját gyártóhelyeikhez – olvasható a Reuters elemezésében.

Ebben a versenyben igencsak szokatlan, unortodox eszközöket is bevetnek. Például az európai kormányok attól tartanak , hogy az Egyesült Államok 430 milliárd dolláros inflációs csökkentéséről szóló törvénye (IRA), amely nagy adótámogatásokat tartalmaz a kibocsátás csökkentésére és a hazai gyártás fellendítésére, a beruházásokat az Egyesült Államokba irányítja Európa helyett.

De Európán belül is komoly konkurencia harc zajlik. Legutóbb Franciaország jelentkezett be a versenybe: hatalmas állami támogatás mellett csábította a ProLogium tajvani akkugyártót Dunkerque-be.

Az igyekezet érthető, Franciaország jócskán le van maradva Németország mögött az akkumulátorgyártók vonzásában. A ProLogium 48 gigawattórás (GWh) erőművével együtt 169 GWh tervezett vagy meglévő telephelye van, ami messze elmarad Németország 545 GWh és Magyarországtól 215 GWh kapacitásától – derül ki a Heiner Heimes akadémikus által készített pillanatképből. 

Franciaország azonban igyekszik felzárkózni, részben az állami támogatásoknak köszönhetően. A várhatóan összesen 5,2 milliárd eurós beruházást és 3000 munkahelyet teremtő ProLogium szilárdtest-akkumulátor-gyár támogatására Franciaország több mint 1 milliárd euró (1,1 milliárd dollár) értékű ösztönzőket ajánlott fel – tudta meg a Reuters.

Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz csoport vezérigazgatója a hírügynökségnek elmondta, hogy régiónkénti megközelítést alkalmaznak annak biztosítására, hogy az elektromos járművek akkumulátorait a világ autógyárai közelében gyártsák – így elkerülhetetlen, hogy Európában gigagyárak legyenek.

Bár a hírekben leginkább az autógyártók szerepelnek, az akkumulátorgyártás jelentősége sokkal szélesebb körben fejti hatását. Ma egy átlagos európai háztartásban akár tucatnyi féle akkumulátoros eszköz található a telefonoktól és társaiktól a vezeték nélküli háztartási eszközökön – fogkefe, robotporszívó – a kéziszerszámokig és ház körüli gépekig. A közlekedési eszközök a rollertól kerékpáron át scooterekig szintén tartalmaznak akkut. A világszerte található 1,4 milliárd közúti jármű felszerelése akkumulátorokkal kétségtelenül hatalmas üzlet, de

ne felejtkezzünk meg a kötöttpályás járművekről: vontatókról, motorvonatokról, tolatómozdonyokról sem. A logisztika is villanyra vált az árumozgatás, a kikötők, multimodális központok kiszolgálásában. Elektromos meghajtásra váltanak a nem hosszújáratú vízi járművek, például kompok, kisebb méretű repülőgépek. 

Nem köztudott, hogy az iparban is széles körben alkalmaznak gyárkapun, telephelyen, építési területen belüli járművek hajtására akkumulátort. Van olyan gyár hazánkban, ahol a szerelőszalag mellett, kisszériás termékek összeszerelésére önmozgó szerelő platformokat alkalmaznak.

Mindezek mellett a közlekedési felhasználással hasonló nagyságrendben lesz szükség akkumulátorokra az energetikában. A korábbi, nagy erőművekre alapozott centralizált hálózatok helyett a megújuló energiák hasznosítása érdekében decentralizált hálózatok jönnek majd létre.

Ezekhez kisméretű áramtároló egységek százmillióira lesz szükség. Kis túlzással ahány napelemmel ellátott háztartás, annyi akkucsomag telepítése lesz szükséges.

Mindezekhez a fejlesztésekhez felfoghatatlan mennyiségű akkumulátort kell majd előállítani az elkövetkező évtizedekben. Csak remélhetjük, hogy olyan fejlesztések valósulnak meg, amelyek mind az akkuk működését, mind gyártását, illetve újrafelhasználását a jelenleginél kevésbé szennyező technnológiákkal valósítja meg. Ugyanakkor az is belátható, hogy ebből a technológiai átalakulásból nem érdemes és nem is szabad kimaradni.

Borítókép: Stadler Flirt Akku (Forrás: Stadler)

Ezek is érdekelhetik

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

A Stadler elkészíti a világ első akkus emeletes motorvonatát

Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst. Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is...

Visszafogja beruházásait a CATL Magyarországon

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként ismert CATL kínai cég debreceni gyárterületének csökkentését tervezi.

Flirtöket vesz Litvánia

A Stadler 15 plusz opcionálisan 33 villamos távolsági motorvonatot – részben akkusakat – ad el. A balti állam is belép a Flirtös országok közé, az...

A bolíviai sósivatagba megy lítiumért a kínai CATL

Az akkumulátorok alapanyagáért hatalmas verseny folyik. A világ legnagyobb gyártója, a kínai CATL most megállapodott a bolíviai kormánnyal évi 200 tonna lítium kitermeléséről.

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.