fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

A bolíviai sósivatagba megy lítiumért a kínai CATL

Az akkumulátorok alapanyagáért hatalmas verseny folyik. A világ legnagyobb gyártója, a kínai CATL most megállapodott a bolíviai kormánnyal évi 200 tonna lítium kitermeléséről.

A CATL által vezetett, CBC kínai konzorcium 1,4 milliárd dollárért fog lítiumot bányászni Bolíviában: az egyik létesítmény a nyugati-bolíviai Coipasa városában lesz, a másik pedig

az ország dél-nyugati részén fekvő Uyuni sósivatagban. A termelési kapacitás évi 200 tonna körül alakul majd.

A CBC kétharmadát a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a Debrecenben gyárat építő CATL birtokolja, a fennmaradó részen a Guangdong Brunp Recycling Technology és a CMOC osztozik – írja a Bloomberg híre alapján a Vg.hu.

- Hirdetés -

Az akkumulátor-forradalom a szén és acél forradalmához fogható változásokat hoz a közlekedésben, iparban, energiaellátásban a következő évtizedekben. Nemcsak a villanyautókba kellenek akkuk, de

a dízelmozdonyok, kamionok és más szállító járművek kiváltására, hajók, drónok működtetéséhez, illetve a megújuló energiát használó ellátórendszerek szünetmentes tápegységeihez is.

A jelenlegi akku technológia a lítiumon alapszik, ám ez az anyag korlátosan hozzáférhető. Bolívia a legnagyobb lelőhely, nagyhatalomnak számít emellett Ausztrália és Kína is.

A bolíviai sósivatag korábban azért került be a hírekbe, mert ott található a világ egyik legnagyobb gőzmozdony temetője. A Salar de Uyuni-ból egykor hatalmas gőzmozdonyok szállították az ezüstöt, ásványokat és mindenekelőtt a sót Bolívia délnyugati részéből Chile csendes-óceáni partvidékére. Ezeket a vontatókat régen kivonták a forgalomból. Európában a 19. század gőzösök bármely vasúti múzeum ékességei lennének. De itt,

Uyuniban, egy városszéli mozdonytemetőben, 3670 méteres tengerszint feletti magasságban a gőzgépeket lassan de biztosan elpusztítja a rozsda

– tette közzé a The Star.com.

Salar de Uyuni a világ legnagyobb sós tava, amely 140 kilométer hosszú, 110 széles, és ahol a vizet méteres sókéreg  fedi. A só alatt kékeszöld sós víz található, amely a becslések szerint 5,4 millió tonna lítiumot tartalmaz. 

Ezek is érdekelhetik

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

A Stadler elkészíti a világ első akkus emeletes motorvonatát

Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst. Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is...

Visszafogja beruházásait a CATL Magyarországon

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként ismert CATL kínai cég debreceni gyárterületének csökkentését tervezi.

Flirtöket vesz Litvánia

A Stadler 15 plusz opcionálisan 33 villamos távolsági motorvonatot – részben akkusakat – ad el. A balti állam is belép a Flirtös országok közé, az...

Hazánk élen jár az akkumulátor gyártásban

Akkumulátorokra nemcsak a közlekedésben, a logisztikában, de a gyártóiparban és az energetikában is szükség lesz, méghozzá hatalmas mennyiségben. Hazánk jó pozíciókat szerzett az akkugyárakért folytatott versenyben, amelynek azonban még a kezdeti szakaszában vagyunk.

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.