fbpx
2024. május 21. kedd

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az európai utakon. Ez nem csak vasúti árufuvarozási szektor versenyképességét csökkentené jelentősen, de az emberek mindennapi életére is komoly fenyegetést jelentene. A május 11-i Közlekedési Kultúra Napja alkalmából egyesületünk erre a veszélyre szeretné felhívni a figyelmet. 

A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése több okból is súlyosan negatív hatással lenne a társadalmunkra nézve. Extrém méretükből és tömegükből adódóan egyrészt növelhetik a közúti veszélyeket: nehezebben manőverezhetőségük miatt (komplikáltabb kanyarodás, nagyobb féktávolság, nem megfelelő időben történő megállás, út beláthatóságának korlátozása) fokozza a közúti balesetek kockázatát – arról nem is beszélve, hogy azok súlyossága még komolyabb, életveszélyesebb a gépjárművezetőkre nézve. Ráadásul  a gigakamionok megjelenése még jobbam fokozná a forgalmi dugók kialakulását.

Másrészt az óriáskamionok megjelenése hatványozottan negatív hatással lenne az infrastruktúrára is: A nagy tömegű járművek sokkal jobban terhelik az utakat és hidakat, elősegítve azok gyorsabb kopását és károsodását. Ez hosszú távon növelheti a karbantartási költségeket – amelynek az uniós adófizetők is kárát láthatják – és csökkentheti az infrastruktúra élettartamát. Arról nem is beszélve, hogy a méret változás miatt mi mindent kellhet átépíteni: körforgalmakat, felhajtókat, lehajtókat, parkolókat, a tömeg miatt műtárgyakat, hidakat.

- Hirdetés -

A gigakamionok komoly fenyegetést jelentenek a környezetünkre is: ahelyett, hogy csökkenne a kamionok száma az utakon, éves szinten 10,5 millióval több közúti teherfuvar kalkulálható, amellyel több mint 6 és fél millió tonna többlet CO2 kibocsátás várható az EU-ban. Ez nemcsak az EU-s klíma célokat akadályozza meg, inkább ellentétes hatást generálva hozzájárul a légszennyezéshez és az üvegházhatású gázok növekedéséhez.

Az óriás kamionok megjelenése tehát az EU társadalmára és környezetére nézve is jelentős veszteséget jelent, a teljes közlekedési szektorra, a közúti biztonságra, a közúti infrastruktúrára és az energiafelhasználásra gyakorolt negatív hatások miatt. A HUNGRAIL támogatja a közút zöldítését, de hangsúlyozzuk, hogy a fenntartható közlekedési rendszerben az intermodális szállításnak lesz kulcsszerepe. Ellenezzük, hogy a méret- és tömeg növekedést nem tervezik a zöld technológiára korlátozni, hanem minden kamionra vonatkoztatnák. És bár az Európai Parlament március közepén tartott plenáris ülésén (ugyan minimális többséggel, de) elfogadta a vonatkozó irányelv felülvizsgálatának első olvasatát, a június 18-i európai közlekedési miniszteri tanácson még lehetőség van megvétózni a döntést, átdolgozásra visszaküldeni a módosítás tervezetet.

Egy friss reprezentatív kutatás eredménye szerint a magyar és európai emberek kifejezetten ellenzik a közúti gépjárművek maximális össztömegét és méretét meghatározó (96/53/EK) irányelv-módosítási törekvéseket és igénylik, hogy a kombinált fuvarozás fejlesztése irányába tegyen lépéseket a közlekedéspolitika. Ez a közvélekedés örvendetes, így ezek és a szakmai érvek miatt is az egyesületünk mindent elkövet annak érdekében, hogy olyan döntés szülessen, ami megakadályozza környezetünkre ártalmas gigakamionok megjelenését.

Ezek is érdekelhetik

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....