fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll.

Igen nagyot szól a jemeni húszik akciója. Azzal, hogy kifejezik szolidaritásukat a Hamász felé, és lezárják a Vörös-tenger déli végén lévő Bab-Al-mandab szorost, a világkereskedelem 12 százalékát „iktatták ki”, ugyanis ennyi áru nem jut el az Európába vezető létfontosságú kapuhoz, a Szuezi-csatornába. A sorozatos drón- és hajós támadások következtében a legtöbb kereskedelmi hajó már elkerüli a területet, és biztonságos vizeken, a Jóreménység-fok és szinte teljes Afrika megkerülésével jutnak el Európába, az öreg kontinens északnyugati végébe.

Aki rápillant a térképre, annak azonnal egyértelmű lesz – itt bizony mindent teljesen újra kell gondolni, a távolság olyan mértékben nő meg.

A konténerszállítók által megtett út hossza valóban nagyságrendet nő, a költségeik 10-30 százalékos mértékben emelkednek. Ez a szám persze egyáltalán nem kicsi, de annál, mint ami csak az út hosszából adódna, szerényebb. Keveset lehet hallani róla, de a Szuezi-csatorna használatáért brutális összeget kérnek el az egyiptomiak – persze békeidőben ezt minden félnek megéri megfizetni. Sokan a térség bevételeinek csökkenésével már államcsődről beszélnek, ami tovább destabilizálná a régiót.
Afrika megkerülését tovább bonyolítja, hogy a nyugati partvonala mentén lévő kikötők egyáltalán nincsenek felkészülve ekkora hajók fogadására. Emellett kevés helyen tudnak a kereskedelmi hajók tankolni, és ahol igen, ott is igen magas áron, megfizetve a kényszerhelyzetből adódó felárat. Az már csak hab a tortán, hogy a hosszabb utakért a hajók legénységének is nagyobb fizetést kell adni.

- Hirdetés -

A konténerek ára is megnégyszereződött a válság kezdete óta, ugyanis kevés van belőlük. Pontosabban a már meglévő mennyiséget egy-egy fuvarra hosszabb ideig használják, így hiánycikk lett a hajóztatható konténer.

A vesztesek

Sok szakértő szerint azért az ellátási láncok olyan mértékű összeomlásától, mint amit a Covid okozott, nem kell tartani. Ezt azzal az egyébként logikusan hangzó érveléssel támasztják alá, hogy most egy jelentős, de helyi fennakadásról van szó, ellentétben a vírussal, ami globális probléma volt.

Pekár János, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének főtitkára például ezt mondta a Pénzcentrumnak:

A kialakult helyzet kihívásokkal teli, azonban egyáltalán nem kritikus, meg sem közelíti a pandémia idején tapasztalt állapotokat. Egyelőre nem alakult ki kapacitáshiány, a vasúti és a légi szállítmányozás is át tudott venni a tengeri áruszállítási volumenekből. Emellett jelenleg keresleti oldalon sincs túlzottan nagy nyomás.

Mindazonáltal a „just in time” rendszerre, azaz beszállítók percpontos érkezésére épülő autóipar volt az első, ahol problémák akadtak. Az esztergomi Suzuki is felfüggesztette a gyártást egy hétre januárban, de a legnagyobb európai összeszerelő üzemben, a Berlin melletti Tesla gyárban is kényszerszünetet rendeltek el.

A szállítmányozás ugrásszerűen megnövekvő költségeit ugyan egy ideig a már korábban megkötött biztosítások fedezik, de egyértelmű, hogy hamarosan az európai fogyasztók fizetik majd meg a különbséget. Ez az éppen csökkenőben lévő inflációt ismét megemelheti, és a megdráguló termékek fogyasztáscsökkenést is hozhatnak.

De az európai export is megnehezül. A mediterrán országok gyümölcsöt, egyéb élelmiszertermékeket terítettek Ázsiában, a megnövekedő szállítási idő azonban ellehetetleníti az exportot.

Nem tesz jót a helyzet az amúgy sem rózsás helyzetben lévő Kínának sem. Ha a nagy ázsiai exportőr csak nehezebben és drágábban tudja eljuttatni termékeit a fogyasztókhoz, akkor minden bizonnyal rendelésállománya tovább csökkenhet, ami a gazdaság növekedési ütemét fogja majd vissza.

Azért haszonélvezők is vannak

Persze vannak, akik megpróbálhatnak profitálni a helyzetből. A Szuezi-csatornát kiváltani bizonyosan nem lehet, de már vannak próbálkozások a vasúti szállításra. Keletről nyugati irányba, Ázsia felől az orosz vasút számíthat elvben nagyobb megrendelésekre.

Afrika megkerülése után a teherhajók általában a nyugati kikötőkbe, például Rotterdamba érkeznek. Innen az eredetileg Közép-, és Kelet-Európába szánt áruk szállítására egy lehetőség lehet a vasúti teherfuvarozás.

Jelen pillanatban egy dolgot biztosan ki lehet jelenteni: a költségek emelkednek, amit valakinek – valószínűleg a fogyasztóknak – ki kell fizetni. Az új útvonalakat azonban ki kell építeni, mert egyelőre egyáltalán nem látszik a konfliktus megoldása.

Nyitóképünkön egy Ázsia irányából Koperbe kontéreket szállító hajó (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Padlón vannak a közúti fuvarozók!

Továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80%-át lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés.

Létrejött az intermodális kerekasztal

Összefogtak a közúti és a vasúti árufuvarozás képviselői. Az új érdekérvényesítési és konzultációs fórumban ágazati civilszervezetek vesznek részt, az intermodális fuvarozás térnyerése érdekében a kerekasztal...

Ötödik negyedéve csökken az áruszállítás hazai teljesítménye

A harmadik negyedévben 12 százalékkal kevesebbet árut szállítottak hazánkban, mint egy éve. A visszaesés leginkább a közúti áruszállítást sújtja, a vasút jobban ellenáll a...

Fontos EU-s bírósági ítélet támogatja a kombinált fuvarozást

Az üres konténer szállítása a terminálról a rakodóhelyig kombinált fuvarozásnak számít. Egy román közúti fuvarozót 8625 euró közigazgatási bírsággal sújtották Németországban arra hivatkozva, hogy megszegte...

Olaszország logisztikai kutyaszorítóba került az esőzések miatt

Magyarországnak is tanulságos, hogyan lehet elkerülni az extrém időjárási helyzetek okozta logisztikai összeomlást.

Az RCG optimalizálja a logisztikai szolgáltatásait Olaszországban

A Desióban és San Stinóban található logisztikai központokat egyetlen leányvállalatban vonják össze.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.