fbpx
2024. április 21. vasárnap

Padlón vannak a közúti fuvarozók!

Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80%-át lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés.

Ez áll a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q4) szakértői elemzésében.

- Hirdetés -

A fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek.
A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4%-os mínuszban van 2022 Q4-hez képest. Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4%-os visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom. Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.

Költségek

A fuvarozók mintegy 2,4–2,6%-kal drágábban tankoltak ugyan az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 10-15%-kal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.
Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére, a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, beleértve a gépkocsivezetői béreket, az autópályadíjakat, a járművek finanszírozását, valamint az alkatrész- és szervizköltségeket. Legjelentősebb drágító tételként a hazai autópályadíj 17,6%-os emelkedése említhető meg, ami önmagában 2,2–3,1%-os fuvardíjnövelést tett volna szükségessé 2023. 10. 01-től.
Összességében a negyedik negyedévben, a nemzetközi fuvarozásban 5,1%-os, a belföldiben pedig 5,4%-os összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,4, illetve 8,2%-os az emelkedés mértéke.

Hatékonyság, termelékenység

A tavalyi év utolsó negyedévében is romlottak a közúti alágazat hatékonysági és termelékenységi mutatói, ami főként az alacsony megrendelésállományra vezető vissza. Lecsökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, ill. termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét.

Árfolyam

A forint euróhoz viszonyított árfolyama jelentős hatással bír a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek túlnyomó része euróban, a költségek jó része viszont forintban kerül elszámolásra. A forint erősödése az előző negyedévhez képest 0,2%-kal, míg 2022 Q3-hoz képest 2,2%-kal növelte a szállítási tevékenység önköltségét.

Kereslet – kínálat – ár

Igaz ugyan, hogy 2023 Q3-hoz képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,4, míg belföldes kollégáik 8,2%-os díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, azonban a díjszintjük 2,7, ill. 3,7%-kal csökkent! Így iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 IV. negyedévében, ami alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.
A díjcsökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A fuvarozók ugyanis rövid távon nem tudták kapacitásaikat a recessziós környezet miatt lecsökkent áruforgalomhoz igazítani, ez pedig az árak esésében köszön vissza.

2024-es kilátások

Gazdaságunk technikai recesszióból való kilábalása, az infláció drasztikus csökkenése és a kiskereskedelmi forgalom lassú emelkedése nagyon ígéretes jelek a gazdasági növekedés közeledtére vonatkozóan. A német gazdaság gyengélkedése azonban, ahol hatodik hónapja esik az ipari termelés, komoly árnyékot vethet növekedési kilátásainkra.
Az alacsony infláció lelassíthatja ugyan a fuvarozás egyes költségeinek emelkedését, de brutális, akár átlagosan 50-60%-os emelkedés lépett életbe a hazai, és akár átlagosan 80-85%-os a német használatarányos útdíj esetében, itthon pedig 2024. 01. 01. óta jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója is. Az általános drágulás és az említett adóemelések idén akár további 16-21%-os költségemelkedést is okozhatnak.
Ennek áthárítása pedig nagyon komoly kihívást jelent a fuvarozóknak egy kapacitásfelesleggel küzdő közúti fuvarpiacon. A veszteséges működés elhúzódása gyorsíthatja a kamionok számának leépítését és a csődök számát, ami viszont a recesszió véget értével okozhat majd komoly kapacitáshiányt.

„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

A Közúti Fuvarozási Árindexről:

A Közúti Fuvarozási Árindexet, rövidített nevén KFX-et, a DigiLog Consulting stratégiatanácsadó cég hozta létre 2022-ben. Az árindexet és az ahhoz kapcsolódó szakértői elemzésüket negyedévente publikálják a szakmai és gazdasági médiában, valamint a www.kfx.hu weboldalon. Mára a teljes közúti iparág, beleértve a fuvarozókat, megbízókat és szállítmányozókat, szakmai iránytűként használja az indexet és az elemzéseket. A KFX célja, hogy fenntartható, magas színvonalú és hatékony közúti szolgáltatással biztosítsa a gazdaság zavartalan vérkeringését, a lakosság és az ipar ellátását, valamint támogassa a hazai és az európai gazdaság növekedési céljait. A Közúti Fuvarozási Árindex egy objektív, teljes körű iparági árindex, amely megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak a közúti áruszállítási szolgáltatások területén. Hitelességét és pontosságát a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztálya ellenőrzi. Az Árindex transzparenssé teszi a közúti fuvarozás árait befolyásoló gazdasági hatásokat és azok árhatását, ezáltal lehető téve olyan átlátható áralkuk megkötését, melyek megbízók és fuvarozók számára egyaránt win-win helyzetet eredményeznek. Ennek eredményeképpen a megbízók stabil, minőségi kiszolgálást kaphatnak, míg a fuvarozók fair profitot realizálhatnak, melyből finanszírozni tudják fenntartható működésüket, valamint hatékonyságot és karbonsemlegességet célzó fejlesztéseiket.

További információ, sajtókapcsolat:
DigiLog Consulting
Lajkó Ferenc ügyvezető
Tel:+36306608861
ferenc.lajko@digilogconsulting.com
www.digilogconsulting.com
Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el.

Borítókép:  Sander YiginUnsplash

Ezek is érdekelhetik

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll. Igen nagyot szól a...

Olaszország logisztikai kutyaszorítóba került az esőzések miatt

Magyarországnak is tanulságos, hogyan lehet elkerülni az extrém időjárási helyzetek okozta logisztikai összeomlást.

Az RCG optimalizálja a logisztikai szolgáltatásait Olaszországban

A Desióban és San Stinóban található logisztikai központokat egyetlen leányvállalatban vonják össze.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Ma van a logisztika napja

A Hungrailnél 2023-ban kiemelt téma a kombinált fuvarozás fejlesztése. Németországban 2007-től ünneplik a logisztika napját. A Német Logisztikai Társaság (BVL) kezdeményezéséhez hazánk 2012-ben csatlakozott. A logisztika...

Közlekedéslogisztikai Konferencia, tizenharmadszor

A herceghalmi rendezvény a logisztikai tisztánlátásban segített, hogy a döntéseket minél kisebb kockázattal hozhassuk meg.

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.