fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Ötödik negyedéve csökken az áruszállítás hazai teljesítménye

A harmadik negyedévben 12 százalékkal kevesebbet árut szállítottak hazánkban, mint egy éve. A visszaesés leginkább a közúti áruszállítást sújtja, a vasút jobban ellenáll a csökkenésnek.

Négy évvel ezelőtt, 2019 harmadik negyedévében 15 százalékkal nagyobb volt a magyarországi szárazföldi áruszállítási teljesítmény árutonna-kilométerben kifejezve. 2019 és 2023 között csak a vasút tudta megtartani korábbi teljesítményét, a közúti áruszállítás 13, a belvízi hajózás teljesítménye 28 százalékkal csökkent.

Az elmúlt évek adatait vizsgálva látható, hogy a 2022 óta leálló gazdasági növekedés sokkal nagyobb hatással volt az áruszállítási piacra, mint a 2020-2021-es koronavírus-járvány. Különösen a belvízi szállítás esett vissza az elmúlt fél évtizedben, 2022-ben a korábbi évek teljesítményének felére. Az utóbbi negyedévben ez növekedésnek indult, de még mindig jóval elmarad a korábbi csúcsoktól.

- Hirdetés -

A recessziókat, úgy néz ki, jobban megérzi a közúti áruszállítási ágazat, míg a vasút stabilabban teljesít.

A koronavírus-járvány Magyarországon nem hogy csökkenést, de növekedést jelentett a vasúti áruszállítás számára, az elmúlt évek csúcsát 2021. IV. negyedévében érte el az ágazat. Ugyan kisebb a visszaesés a vasúti áruforgalomban, mint közúton, de 2023 III. negyedévében így is 11,9 százalékkal maradt el az egy évvel megelőző azonos időszak eredményeitől. A közúti áruszállításnál ennél is nagyobb, 13,4 százalékos volt a visszaesés.

A szállított áruk volumenében azonban vasúton nagyobb a visszaesés: 14,5 százalékkal maradt el a 2022-es III. negyedévestől, míg a közúti áruszállításban 7,3 százalékkal. Mindez arra utal, hogy a vasúti áruszállításban növekedett az átlagos szállítási távolság, míg a közúti áruszállításban csökkent. Ennek lehetséges oka, hogy a vasúton a nemzetközi fuvarok nyertek nagyobb teret, míg a közúti forgalomban a tranzit szerepe csökkenhetett.

A belföldi áruforgalomban a vasúti teljesítmény csökkent jobban árutonnakilomméter-alapon: 2019. III. negyedévéhez képest 10, az előző évi azonos időszakhoz képest 26 százalékos volt a visszaesés árutonnakilomméter-alapon. Eközben az országhatáron belüli közúti áruszállítási teljesítmény a négy évvel korábbi időszakhoz képest 4, a megelőző időszakhoz képest 1 százalékkal csökkent.

Míg a teljes áruszállítási teljesítmény alapján a szárazföldi áruszállítási módokon belül 23 százalék volt a vasút részaránya, belföldön csupán 8 százalék.

A részletes adatok azt is megmutatják, hogy valóban a nemzetközi forgalom jelentett a vasút számára jobb eredményt: 2019. III. negyedévéhez kepést 8 százalékkal nőtt az árutonna-kilomméterben kifejezett forgalom, a tavalyi azonos időszakhoz képest viszont 9 százalék volt a csökkenés.

Mindezek hatására a hazai vasúti áruszállítási piac egyre inkább a tranzit irányába mozdult el: 2019 elején még 31 százalék volt a nemzetközi átmenő forgalom aránya, a legutóbbi negyedévben már 41 százalék.

Eközben a belföldi forgalom szerepe 17-ről 12 százalékra csökkent. Amíg az export szerepe érdemben nem változott, az importban jelentősen csökkent a vasúti áruszállítás szerepe.

Címlapkép: Flickr (CC BY-ND 2.0)

Ezek is érdekelhetik

Duplázott a Kaszpi-tengeren a vasúti forgalom

Azonban fejlesztésekre van szükség, ami Magyarország számára is fontos lehetőség.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll. Igen nagyot szól a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.