fbpx
2024. március 5. kedd

Kulcsrakész metrót szállít az Alstom Kolozsvárnak

Az 1,8 milliár eurós projektből 0,4 milliárd az Alstom részesedése.

Az építési munkákon kívül szinte mindent az Alstomtól rendeltek meg a kolozsvári metróhoz a csütörtökön a városházával aláírt szerződés értelmében.

A magát az intelligens és fenntartható mobilitás vezető vállalataként meghatározó, francia gyökerű, a Bombardier Transportation közelmúltban lezárult felvásárlásával a vasútijármű-gyártásban kétségtelenül világelső Alstom felel az erdélyi városban építendő metróvonalon az alábbiakért:

- Hirdetés -
  • járművek
  • biztosítóberendezés
  • rendszerintegráció
  • távközlés
  • energiaellátás
  • pályaépítés
  • peronajtók
  • biztonsági központ
  • irányítóközpont
  • kiberbiztonsági felületet

A metróprojekt összesen 1,8 milliárd euró értékű megbízását elnyerő konzorcium vezetője a török Gülermak építőipari vállalat, és az Alstomon kívül tagja még a román, zsibói székhelyű Arcada építőcég. Az Alstom részesedése 400 millió euró (jelenleg mintegy 150 milliárd forint).

A szerelvények a budapesti 4-es metróhoz hasonlóan vezető nélkül járnak majd, az Alstom először fogja Romániában kiépíteni a legmagasabb, 4-es automatizáltsági fokozatú (GoA4), kommunikációalapú vonatbefolyásoló rendszerét, az Urbalist, mely bevált, nagy kapacitású biztosítóberendezés – derült ki a cég közleményéből.

A tervezett kolozsvári metró térképe (forrás: Polgármesteri Hivatal)
A tervezett kolozsvári metró térképe (forrás: Polgármesteri Hivatal)

Az új metró első, valamivel több mint 9 kilométeres, 9 állomást és egy felszíni kocsiszínt tartalmazó szakaszának négy év alatt kell elkészülnie. Európai uniós forrásból, a helyreállítási és ellenállóképességi eszközből (RRF) finanszírozzák. A teljes vonal hossza 21 kilométer, 19 állomás lesz rajta, a tervek szerint nyolc év alatt épül majd meg.

Nyitóképünkön az egyik állomás látványterve (forrás: Kolozsvár Polgármesteri Hivatala)

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Felújítják a MÁV-START 25 Traxx mozdonyát

A forgóvázak, a hajtóművek, a kerékpárok és a motorok is javítást kapnak. Az Alstom és a MÁV Vagon Kft. mintegy 3 millió euró értékű szerződést...

Három év múlva elkészülhet Erdély első metrója

Mivel Románia hazánkkal ellentétben hozzáfér az Európai Unió helyreállítási és ellenállóképességi eszköze (RRF) forrásaihoz, a nagyot álmodó, agglomerációval mintegy 420 ezres Kolozsvár metrója hamarosan...

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki. A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan –...

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában. A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });