Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek. Ez az összeg közel négyszerese a rendelkezésre álló 2,5 milliárd eurós költségvetésnek – derül ki a CINEA (Európai Klíma-, Infrastruktúra- és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökség) legfrissebb közleményéből.
Szoros verseny az uniós forrásokért
A beérkezett pályázatok megfelelőségi és jogosultsági ellenőrzését a CINEA végzi, míg a végső értékelést független külső szakértők, az Európai Bizottság és a CINEA közösen végzik. A sikeres pályázók 2025 júliusában kapnak értesítést, a támogatási szerződéseket pedig várhatóan 2025 októberéig aláírják.
Kiemelt célok: fenntarthatóság és digitalizáció
A finanszírozás célja az európai közlekedési infrastruktúra fejlesztése, különös tekintettel a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) modernizálására és az új közlekedési folyosók kiépítésére. Az EU célja a mobilitás fenntarthatóbbá, intelligensebbé, interoperábilissá és klímaváltozással szemben ellenállóbbá tétele.
CEF Transport: kulcsfontosságú finanszírozási eszköz
A CEF Transport az Európai Unió egyik legfontosabb eszköze a közlekedési hálózatok fejlesztésére, különös figyelmet fordítva a kilenc európai közlekedési folyosóra, valamint olyan horizontális prioritásokra, mint az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) és az Európai Tengeri Térség. A program az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési megoldásokat és a digitalizációt is ösztönzi.
A 2021–2027-es uniós költségvetési időszakban a CEF Transport számára 25,8 milliárd euró áll rendelkezésre, amelyből a támogatások több mint 80%-a hozzájárul az EU éghajlatvédelmi céljaihoz. A program 2014 óta 1666 projektet támogatott, összesen közel 44 milliárd euró értékben.
Fotó: MÁV Zrt.