fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Keményedik a lengyel álláspont az ukrán gabona-export ügyében

Lengyelország akár egyoldalúan, az EU-val szembemenve megtiltja az ukrán gabona behozatalát az országba szeptember 15-e után, mondta az argárminiszter, Robert Telus.

– Szükség esetén szeptember 15. után egyoldalú tilalmat vezetünk be az ukrán gabonaimportra – jelentette ki Robert Telus mezőgazdasági miniszter a Farmer.pl lengyel hírportál tudósítása szerint. Hozzátette ugyanakkor, hogy az Ukrajnából érkező áruk Lengyelországon keresztül történő tranzitját fenntartják.

Robert Telus mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztert arról kérdezték  az egyik lengyel tévéstúdióban, hogy valóban  szakadás van-e az ukrán gabonaimportot tiltó országok koalíciójában, miközben 13-ról 20-ra nőtt azoknak a tagállamoknak a száma, amelyek ellenzik a szeptember 15. utáni tilalom meghosszabbítására vonatkozó lengyel álláspontot.

- Hirdetés -

– Most hallottam először, hogy több ország van ellene. Sok európai uniós miniszterrel beszéltem erről a kérdésről. Úgy látom, megértették, hogy koalíciót kell kötni. Ki kell alakítani egy mechanizmust. Meggyőződésem, hogy Románia benne van a koalícióban – válaszolta Telus. Szlovákiából is hívtak, hogy találkozzunk, hogy közösen egyezzünk meg az irányról, amit követni fogunk. Nincs kétségem afelől, hogy van koalíció, és egyelőre nincs kétségem afelől, hogy meg fogjuk csinálni – állította Telus.

Hozzátette, a lengyel kormány arra törekszik, hogy a kérdést békésen oldják meg az Európai Unióban, hogy ne kelljen betörni az ajtót, de ha szükséges, hogy saját egyoldalú tilalmakat vezessenek be, akkor be fogják vezetni, mert a gazdák érdekei ezt kívánják.

Európai uniós tranzittámogatással lehetne az ukrán gabonát eljuttatni a korábbi hagyományos piacaira – vélekedett a kérdésről a hónap elején Nagy István, aki Mikola Szolszkijjal, Ukrajna mezőgazdasági és élelmiszerügyi miniszterével tárgyalt.

A magyar agrárminiszter szerint így lehetne versenyképes áron eljuttatni az ukrán gabonát a korábbi célországaiba, Afrikába és a közel-keleti térségekbe.

Mint lapunk is beszámolt róla, április 28-án a Bizottság megállapodást kötött Magyarországgal, Lengyelországgal, Bulgáriával, Romániával és Szlovákiával az ukrán mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek behozatalának a tilalmáról, és május 2-án bejelentette az ideiglenes óvintézkedések elfogadását. Kezdetben június 5-ig volt érvényben az Ukrajnából a szomszédos uniós országokba irányuló búza, kukorica, repce és napraforgó behozatalára vonatkozó uniós tilalom, majd ezt követően szeptember 15-ig meghosszabbították. A gabonafélék tranzitja ezen országok területén keresztül továbbra is engedélyezett és a magyar vasúttársaságok ebben jelentős részt vállaltak. A tavaly egymillió tonna gabonát megmozgató Rail Cargo Group (RCG)

az idei első félévben összesen mintegy 840 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából

közölte lapunkkal a Rail Cargo Hungaria. Úgy számolnak, hogy a tavalyi ukrán exportgabona-dömping vélhetően nem folytatódik, de az ukrán áru exportjára továbbra is számítani lehet. Szeptember közepéig érvényben van Magyarországon az ukrán gabonaimport korlátozása. Piaci szereplők arra számítanak, hogy ezt december végéig meghosszabbítják.

Ezek is érdekelhetik

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

Környezettudatos hulladékfuvarozás vasúton

A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas.

TransFLEX: új megoldás a rugalmas vasúti teherszállításban

A Rail Cargo Group 2023-ban mintegy 2,45 millió tonna fuvart bonyolított TransFLEX összeköttetés keretében.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.