fbpx
2024. március 1. péntek

Csak a Covid idején zuhant akkorát a hazai áruszállítás teljesítménye, mint az idei első negyedévben

A vasút háromszor válságállóbb volt, mint a közúti áruszállítás. Az egyeskocsi-támogatás hatására a belföldi vasúti áruszállítás jelentős növekedést ért el a KSH friss statisztikái tükrében. 

Jelentős hatása volt a gazdaság lassulásának az áruszállítási teljesítményekre. Ugyan a magyar GDP értéke negyedéves alapon 0,2 százalékot csökkent, az áruszállítási piac árutonnakm-ben kifejezett teljesítménye 2,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2022. utolsó negyedévében.

Mindez azonban még az egyik legjobb mutató: a szezonalitásnak fontos szerepe van az áruszállításban, ezért ha az előző év azonos időszakához mérjük, az pontosabb képet mutathat. Márpedig így számolva 15,2 százalékos volt a csökkenés.

Ez olyan magas szám, hogy még a koronavírus járvány okozta legnagyobb gazdasági visszaesés, a legszigorúbb lezárások és korlátozások idején 2020. második negyedévében is 0,1 százalékponttal kisebb volt a visszaesés az áruszállítás teljesítményében.

- Hirdetés -

A magyar gazdaság fékezése most azonban eltér az európai trendektől, immár harmadik negyedéve van technikai recesszió. A magyar gazdasági dinamika a harmadik leglassabb volt az egész EU-ban. A hazai gazdasági zsugorodás ráadásul az EU-ban legmagasabb inflációval párosul. Olyan, jelentős szállítási igényű ágazatokban, mint az építőiparban 27,9 százalék volt a visszaesés.

Forrás: KSH

Az elszállított áruk tömegében mért visszaesés még nagyobb volt, mint az árutonnakm-ben mért: éves alapon 19,2 százalék, de ez előző negyedévhez mérten is 6,1 százalékkal. Magyarországon a csővezetékes áruszállítási igen szerepe igen jelentős, a teljes szállítási mennyiség 12, illetve 10 százaléka tonna, illetve árutonnakm alapon. Ez azonban viszonylag stabil, kevésbé volatilis.  

Leginkább a közút, a vasút és a belvízi áruszállítás versenyez egymással, ezek teljesítménye most igen eltérő mértékben módosult. Éves összehasonlításban a belvízi áruszállítás csökkent a leginkább (-27%), ezt követte a közút (-17%), a vasút -4 százalékos teljesítménnyel a legjobbnak tekinthető.

Az előző negyedévhez viszonyítva ellenben a vasút 10 százalékos csökkenése volt a legnagyobb, a közúton 2 százalékos volt a csökkenés, a belvízi áruszállítás pedig növekedési pályára állt 6 százalékos plusszal. A vasút esetében 2019 óta most mérték a legnagyobb átlagos szállítási távolságot 227 km-rel, a közútnál is jelentős növekedés volt. Mindez arra engedhet következtetni, hogy a belföldi helyett a nemzetközi, főként tranzit forgalom aránya nőhetett meg. Ez már csak azért is érthető lenne, mert a magyar gazdasági növekedés elmarad a régió más országaitól, ilyenkor a belföldi forgalmak növekedése érhető módon kisebb, mint a tranzité.

A vasútnál azonban nem ez történt: a belföldi forgalmak nőttek a leginkább éves szinten.

A hazai vasúti áruforgalom árutonnakm-ben kifejezve 22 százalékkal nőtt a tavalyi első negyedéves értékéhez képest, ami azt mutatja, hogy az egyes kocsi támogatási rendszer hatékonyan működik.

A támogatás jelentős hatását támasztja alá az is, hogy 2022-ben 153 km-re nőtt az elmúlt években átlagosan 120 km-es belföldi átlagos áruszállítási távolság.

A tranzit forgalmak viszont alig 2 százalékkal nőttek, amiben fontos szerepe lehet abban, hogy Magyarországon drágább a vontatási energia, mint a környező országokban, így több esetben megéri hazánkat elkerülve szervezni fuvarokat.

Forrás: KSH

Az import és az export mértéke is hasonló, 15, illetve 13 százalékkal mérséklődött a 2022. első negyedévhez mérten. 2022. utolsó negyedévéhez mérten azonban eltérő az összkép: a belföldi áruszállítás csökkent leginkább 17 százalékkal – a nagy megugrás a támogatás bevezetése volt 2022 elején, az ekkori 53 százalékos emelkedés nagyban emelte a bázist. A kivitel negyedéves alapon 2 százalékkal csökkent, míg a behozatal 14 százalékkal, a tranzit 10 százalékkal csökkent – így ez nem hogy nem segítette, még rontotta is az idei első negyedévben a vasúti áruszállítási teljesítményi mutatókat.

Címlapkép: Likovszki Róbert / Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

Évi 65 milliárd forintnak megfelelő összeggel támogatják az osztrák vasúti áruszállítást

A magyar állami támogatás tízszeresét fordítja a vasúti áruszállítás támogatására Ausztria. Jó hír: a rendszer sajátosságai révén a támogatásokból magyar vasútvállalatok is részesülhetnek.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });