A Rail Cargo Hungaria és a szlovén SŽ-Tovorni promet vasútvállalat (Szlovén Vasutak) az egyeskocsi-fuvarozás területén megvalósuló együttműködési megállapodást írt alá. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Logistics – Hungaria ügyvezető igazgatója és Ernest Gortan, a SŽ-Tovorni promet Igazgatótanácsának elnöke írták alá az együttműködést, ezzel tovább erősítve a vállalatok közti kapcsolatot. – adta hírül a Rail Cargo Hungaria.
Hazánkban és Szlovéniában is állami támogatás segíti a szórt és kocsicsoportos küldemények vasúti továbbításának, azaz egyes kocsi áruszállítási technológia fenntartását. Ezek a forgalmak a leginkább munkaerő-igényesek, a legkevésbé rentábilisak a rövid szállítási távolságok és a kapcsolt szolgáltatási paletta szükségessége miatt.
A Rail Cargo Logistics Hungaria és a Szlovén Vasutak által aláírt megállapodás célja, hogy a két társaság felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban. Az RCH közleménye szerint az erre kidolgozott mátrix-rendszer alkalmazásával elsősorban a jelenleg közúton bonyolított forgalmakat igyekeznek környezetkímélő alternatívára, vasútra terelni. Kiemelik, hogy az egyeskocsi-fuvarozás támogatásának fontosságát fokozza az a körülmény is, hogy a vasút versenyképessége még azokban a vasúton általában előnyösebben szállítható áruszegmensekben sem elég erős, mint az ásványi, mezőgazdasági termékek, vagy a faipari áruk.
Kulcsfontosságú az egyes-kocsi fuvarozás fenntartása
Magyarországon 2021 óta állami támogatás segíti az egyeskocsi-forgalom fennmaradását, a vasútvállalatok évente 6,4 milliárd forint támogatásra pályázhatnak. Jelenleg összesen 9 vasútvállalat kínál ilyen szolgáltatást. A támogatásra nagy az igény, a társaságok a 2024. évi keretet már az év vége előtt kimerítették. Ezzel a szállítási technológiával országos lefedettséget csak az RCH biztosít, egyúttal a forgalom legnagyobb részét is a társaság bonyolítja.
Magyarországon ez az összetett vasúttechnológia teszi lehetővé, hogy 700 nemzetgazdasági szempontból is fontos üzem hozzájusson nyersanyagaikhoz és piacra juttathassa áruit. Részükre ez a fuvarozási megoldás jelenti a logisztikai ellátásuk biztonságát. A támogatás futamideje hamarosan lejár, így a szubvenció fenntartása és folyósítása a 2026. évvel kezdődő újabb ötéves periódusra meghatározó jelentőségű.
Ennek kapcsán az RCH is közreműködött annak a vasúti áruszállítási versenyképességet növelő program kidolgozásában, amelyből az egyeskocsi-fuvarozás további támogatásának fenntartása sem maradhatott ki. Ezt a javaslatcsomagot adták át hivatalosan Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkárnak a Magyar Vasút – II. Vasúti Árufuvarozási Konferencián február végén, az átadók között volt többek között Kovács Imre is – aki egyben a VÁGTA-programot koordináló HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnökségének is tagja. Erről részletesebben ebben a cikkünkben írtunk.
Nyitókép: Szalados István / Rail Cargo Hungaria