fbpx
2024. június 12. szerda

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi vagy vasúti intermodális forgalmakkal váltják ki.

Az Amazon decemberben bejelentette, hogy 50 százalékkal növeli a vasúti szállításait Európában. Az e-kereskedelmi óriásvállalat a szennyező közúti szállítás helyett igyekszik minél több forgalmat vasútra terelni. A terveik szerint 100 új vasúti összekötést nyitnak meg logisztikai központjaik között 2023-ban.

Amerikában még előrébb jár a világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata: ott saját konténerflottát vásároltak és saját intermodális ellátási láncokat működtetnek. Az Amazon Transport Services keretében bárkinek elérhetővé tették kapacitásaikat és szaktudásukat, és így az intermodális áruszállítási piacba is beszálltak tavaly.

- Hirdetés -

Az elképzelés azért igen fontos, mert eddig a dinamikusan növekvő e-kereskedelem gyakorlatilag nem használata a vasutat, a közúti áruszállításra, illetve a légi áruszállításra épült az üzleti modell. Ez alól a Kína-Európa vasúti összeköttetés jelentett kivételt, ami a 30-45 napos tengeri eljutási időket 12-15 napra rövidítette, de jóval olcsóbban mint a légi szállítás.

Hiába indult be és bizonyított a transzeurázsiai vasúti kapcsolat, Ukrajna orosz megtámadása után töredékére esett vissza a Kína és Európa közötti vasúti áruszállítási forgalom Oroszországon át.

Az Amazon terve szerint a közúti szállítás visszaszorításával 50 százalékkal tervezik csökkenteni szén-dioxid-kibocsátását.

A jövőben a teherautókra a továbbiakban az első és utolsó km-eken, a kombinál áruszállítási láncban lesz szükség – itt azonban már ma is használhatók az elektromos meghajtású járművek.

Számos európai nagyvállalat próbálja a kombinált áruszállítás előnyeit kihasználni, mert ezzel az ESG vállalásaikat könnyen és gyorsan tudják segíteni. (Az ESG az, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányítási területeket jelentő szavak rövidítése.) Az IKEA fenntarthatósági jelentése szerint 2022-ben 11 százalékkal csökkentette a közlekedési üveggázhatású gázok (ühg) kibocsátását, amit alapvetően a tengeri áruszállítás növekedés mellett a szárazföldi intermodális szállítás arányának emelésével értek el. A cégnél már igen magas, 46%-os az intermodális áruszállítás aránya. Ezt sok kis lépéssel lehet elérni: például 2023 tavasszán indult el a 2 ezer kilométeres heti egyszer Lengyelország-Spanyolország blokkkonténervonat, ami az egyik leghosszabb Európában belüli összeköttetés. Ez a példa is azt mutatja, hogy igenis ki lehet váltani a nagy távolságú közlekedésben a közúti kamionokat Európában, és ennek még egy nyomtávváltás sem lehet akadálya.

A vállalatok vasútra, a kormány közútra szavaznak

A nagyvállalatok a befektetők és a finanszírozók felé tett ESG vállalásaikat csak úgy tudják tartani, ha az európai ühg-kibocsátásnak negyedét adó közlekedésben a legszennyezőbb közúti áruszállítás visszaszorítják. A teljes közlekedési ühg-nek több mint negyedét adják a kamionok, míg a vasút még két százalékát sem.

Mindez annak fényében érdekes, hogy a Wuppertal Institute elemzése szerint az európai kormányok szisztematikusan csökkentették az elmúlt évtizedekben a vasúti hálózatot, csökkentették az elérhető forrásokat, miközben a pénzt a közúthálózat bővítésére fordították.

Dr. Giulio Mattioli, a Dortmundi Műszaki Egyetem közlekedéskutatója a Guardiannak nyilatkozva ennek kapcsán elmondta, hogy

a legtöbb európai ország valójában az autóhasználatot ösztönzi azáltal, hogy nagy összegű közpénzeket fektet be az autópálya-infrastruktúra bővítésébe.

Mattioli szerint a médiában és a közbeszédben a kerékpárutakba és a vasútba történő kisebb beruházásokat sokszor kritizálják, ezek költségeit felnagyítják, miközben a közutakba történő beruházásokat természetesnek veszik. A szakértők szerint ezért sokkal többet kellene nem csak a vállalatoknak, hanem az európai kormányoknak is azért tenni, hogy a módváltáshoz szükséges vasúti infrastruktúra rendelkezésre álljon.

Címlapkép: Amazon/YouTube.

Ezek is érdekelhetik

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.