fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi vagy vasúti intermodális forgalmakkal váltják ki.

Az Amazon decemberben bejelentette, hogy 50 százalékkal növeli a vasúti szállításait Európában. Az e-kereskedelmi óriásvállalat a szennyező közúti szállítás helyett igyekszik minél több forgalmat vasútra terelni. A terveik szerint 100 új vasúti összekötést nyitnak meg logisztikai központjaik között 2023-ban.

Amerikában még előrébb jár a világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata: ott saját konténerflottát vásároltak és saját intermodális ellátási láncokat működtetnek. Az Amazon Transport Services keretében bárkinek elérhetővé tették kapacitásaikat és szaktudásukat, és így az intermodális áruszállítási piacba is beszálltak tavaly.

- Hirdetés -

Az elképzelés azért igen fontos, mert eddig a dinamikusan növekvő e-kereskedelem gyakorlatilag nem használata a vasutat, a közúti áruszállításra, illetve a légi áruszállításra épült az üzleti modell. Ez alól a Kína-Európa vasúti összeköttetés jelentett kivételt, ami a 30-45 napos tengeri eljutási időket 12-15 napra rövidítette, de jóval olcsóbban mint a légi szállítás.

Hiába indult be és bizonyított a transzeurázsiai vasúti kapcsolat, Ukrajna orosz megtámadása után töredékére esett vissza a Kína és Európa közötti vasúti áruszállítási forgalom Oroszországon át.

Az Amazon terve szerint a közúti szállítás visszaszorításával 50 százalékkal tervezik csökkenteni szén-dioxid-kibocsátását.

A jövőben a teherautókra a továbbiakban az első és utolsó km-eken, a kombinál áruszállítási láncban lesz szükség – itt azonban már ma is használhatók az elektromos meghajtású járművek.

Számos európai nagyvállalat próbálja a kombinált áruszállítás előnyeit kihasználni, mert ezzel az ESG vállalásaikat könnyen és gyorsan tudják segíteni. (Az ESG az, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányítási területeket jelentő szavak rövidítése.) Az IKEA fenntarthatósági jelentése szerint 2022-ben 11 százalékkal csökkentette a közlekedési üveggázhatású gázok (ühg) kibocsátását, amit alapvetően a tengeri áruszállítás növekedés mellett a szárazföldi intermodális szállítás arányának emelésével értek el. A cégnél már igen magas, 46%-os az intermodális áruszállítás aránya. Ezt sok kis lépéssel lehet elérni: például 2023 tavasszán indult el a 2 ezer kilométeres heti egyszer Lengyelország-Spanyolország blokkkonténervonat, ami az egyik leghosszabb Európában belüli összeköttetés. Ez a példa is azt mutatja, hogy igenis ki lehet váltani a nagy távolságú közlekedésben a közúti kamionokat Európában, és ennek még egy nyomtávváltás sem lehet akadálya.

A vállalatok vasútra, a kormány közútra szavaznak

A nagyvállalatok a befektetők és a finanszírozók felé tett ESG vállalásaikat csak úgy tudják tartani, ha az európai ühg-kibocsátásnak negyedét adó közlekedésben a legszennyezőbb közúti áruszállítás visszaszorítják. A teljes közlekedési ühg-nek több mint negyedét adják a kamionok, míg a vasút még két százalékát sem.

Mindez annak fényében érdekes, hogy a Wuppertal Institute elemzése szerint az európai kormányok szisztematikusan csökkentették az elmúlt évtizedekben a vasúti hálózatot, csökkentették az elérhető forrásokat, miközben a pénzt a közúthálózat bővítésére fordították.

Dr. Giulio Mattioli, a Dortmundi Műszaki Egyetem közlekedéskutatója a Guardiannak nyilatkozva ennek kapcsán elmondta, hogy

a legtöbb európai ország valójában az autóhasználatot ösztönzi azáltal, hogy nagy összegű közpénzeket fektet be az autópálya-infrastruktúra bővítésébe.

Mattioli szerint a médiában és a közbeszédben a kerékpárutakba és a vasútba történő kisebb beruházásokat sokszor kritizálják, ezek költségeit felnagyítják, miközben a közutakba történő beruházásokat természetesnek veszik. A szakértők szerint ezért sokkal többet kellene nem csak a vállalatoknak, hanem az európai kormányoknak is azért tenni, hogy a módváltáshoz szükséges vasúti infrastruktúra rendelkezésre álljon.

Címlapkép: Amazon/YouTube.

Ezek is érdekelhetik

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Kovács Ákos: közút helyett intermodalitás

A legtöbb közúti fuvarozó vállalat nincs tisztában azzal, hogy milyen technikai megoldásokra van szükség egy intermodális fuvarfeladat teljesítéséhez.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.