A Világgazdaság számolt be arról a jövő hónapban várható vasúti forgalomkorlátozásról, amely komolya gazdasági következményekkel járhat. Az érintett hazai vasúti árufuvarozó vállalatok kritikusnak látják a helyzetet, hiszen a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része. A lapnak a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos nyilatkozott.
Mint ahogy a vg.hu arról beszámolt, augusztusban tervezetten három olyan, csak vágányzárak mellett végezhető pályafelújítás, fejlesztés lesz, amelyek miatt nehezen kezelhető helyzetbe kerülnek a hazai vasúti árufuvarozó vasútvállalatok.
A szóban forgó fejlesztések az alábbiak:
- a Gubacsi híd megerősítése,
- a Feso projekt, azaz a Ferencvárosi pályaudvar és a Soroksári út közötti szakasz felújítása a Soroksári út fölötti híd felújításával,
- és a 150-es vasútvonal rekonstrukciója.
A helyzet súlyossága kapcsán Hódosi Lajos a vg.hu-azt nyilatkozta, hogy a legfontosabb, hogy ezek a munkák a lehető legtökéletesebben legyenek koordinálva. A HUNGRAIL ügyvezetője szerint „megfelelő összhang esetén ugyanis csökkennek a vasútvállalatok kockázatai, mert így ők és ügyfeleik is jobban fel tudnak készülni a vágányzáras időszakokra. A tét nagy, hiszen az ezeken az útvonalakon elérhető terminálokon bonyolódik a magyarországi intermodális forgalom mintegy 90 százaléka. A minél tökéletesebb koordináció azért is fontos, mert a vágányzár miatt a vasútvállalatoknak még ekkor is többletkiadása keletkezik, bevételtől esnek el és esetenként tolatómozdonyokat kell igénybe venniük.” – ami szintén növeli a költségeket.
A HUNGRAIL ügyvezetője úgy tudja, hogy a hogy a vasútvállalatok nem elégedettek a köztük és a kivitelezők közötti egyeztetésekkel. Hódosi Lajos elmondta, hogy
“a vasútvállalatok szeretnék, ha szempontjaikat – amelyek a munkák jobb összehangolására összpontosítanak – nagyobb mértékben vennék figyelembe. Enélkül a magyar nemzetgazdaság számára döntő jelentőségű gyárak, főként az autó- és az akkumulátorgyárak folyamatos termelése kerülne veszélybe.”
Helyzetkép a felújításokról
A Világgazdaság információi szerint a Gubacsi hidat négyszer 3 napra tervezik teljesen lezárni – mert így oldható meg, hogy egyelőre ne zárják ki végleg a forgalomból –, a Soroksári útit pedig 4 napra, augusztus 16–19. között. A lap információi szerint az utóbbihoz esetében az ebben közvetlenül érintett csepeli terminálok és a Rail Cargo Terminal – BILK sem járult hozzá. E híd lezárásával ugyanis az összes budapesti terminált kizárnák a forgalomból.
A vasútvállalatok szerint a két vasúti összeköttetés felújítását egyidőben kellene kezelni, a mindkét hidat érintő vágányzárak megfelelő ütemezésével biztosítható lenne a forgalom. Ha erre a 150-es vonal elemeinek elkészülte után kerülne sor, Délről érkezhetnének a vonatok.
A vasúttársaságok szakmai álláspontja szerint a vágányzárak azonos időre történő időzítése esetén előbb hatástanulmányt kell készíteni a terminálok egyidejű lezárásnak hatásairól, majd intézkedni a negatív hatások csökkentéséről, végül meg kellene tervezni a konténervonatoknak a lezárások előtti, alatti és után történő közlekedtetésének szabályait.
Fotó: Miloszerni Tamás