fbpx
2025. február 6. csütörtök

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

A Világgazdaság számolt be arról a jövő hónapban várható vasúti forgalomkorlátozásról, amely komolya gazdasági következményekkel járhat. Az érintett hazai vasúti árufuvarozó vállalatok kritikusnak látják a helyzetet, hiszen a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része. A lapnak a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos nyilatkozott.

Mint ahogy a vg.hu arról beszámolt, augusztusban tervezetten három olyan, csak vágányzárak mellett végezhető pályafelújítás, fejlesztés lesz, amelyek miatt nehezen kezelhető helyzetbe kerülnek a hazai vasúti árufuvarozó vasútvállalatok.

A szóban forgó fejlesztések az alábbiak:

- Hirdetés -
  • a Gubacsi híd megerősítése,
  • a Feso projekt, azaz a Ferencvárosi pályaudvar és a Soroksári út közötti szakasz felújítása a Soroksári út fölötti híd felújításával,
  • és a 150-es vasútvonal rekonstrukciója.

A helyzet súlyossága kapcsán Hódosi Lajos a vg.hu-azt nyilatkozta, hogy a legfontosabb, hogy ezek a munkák a lehető legtökéletesebben legyenek koordinálva. A HUNGRAIL ügyvezetője szerint „megfelelő összhang esetén ugyanis csökkennek a vasútvállalatok kockázatai, mert így ők és ügyfeleik is jobban fel tudnak készülni a vágányzáras időszakokra. A tét nagy, hiszen az ezeken az útvonalakon elérhető terminálokon bonyolódik a magyarországi intermodális forgalom mintegy 90 százaléka. A minél tökéletesebb koordináció azért is fontos, mert a vágányzár miatt a vasútvállalatoknak még ekkor is többletkiadása keletkezik, bevételtől esnek el és esetenként tolatómozdonyokat kell igénybe venniük.” – ami szintén növeli a költségeket.

A HUNGRAIL ügyvezetője úgy tudja, hogy a hogy a vasútvállalatok nem elégedettek a köztük és a kivitelezők közötti egyeztetésekkel. Hódosi Lajos elmondta, hogy

a vasútvállalatok szeretnék, ha szempontjaikat – amelyek a munkák jobb összehangolására összpontosítanak – nagyobb mértékben vennék figyelembe. Enélkül a magyar nemzetgazdaság számára döntő jelentőségű gyárak, főként az autó- és az akkumulátorgyárak folyamatos termelése kerülne veszélybe.”

 

Helyzetkép a felújításokról

A Világgazdaság információi szerint a Gubacsi hidat négyszer 3 napra tervezik teljesen lezárni – mert így oldható meg, hogy egyelőre ne zárják ki végleg a forgalomból –, a Soroksári útit pedig 4 napra, augusztus 16–19. között. A lap információi szerint az utóbbihoz esetében az ebben közvetlenül érintett csepeli terminálok és a Rail Cargo Terminal – BILK sem járult hozzá. E híd lezárásával ugyanis az összes budapesti terminált kizárnák a forgalomból.

A vasútvállalatok szerint a két vasúti összeköttetés felújítását egyidőben kellene kezelni, a mindkét hidat érintő vágányzárak megfelelő ütemezésével biztosítható lenne a forgalom. Ha erre a 150-es vonal elemeinek elkészülte után kerülne sor, Délről érkezhetnének a vonatok.

A vasúttársaságok szakmai álláspontja szerint a vágányzárak azonos időre történő időzítése esetén előbb hatástanulmányt kell készíteni a terminálok egyidejű lezárásnak hatásairól, majd intézkedni a negatív hatások csökkentéséről, végül meg kellene tervezni a konténervonatoknak a lezárások előtti, alatti és után történő közlekedtetésének szabályait.

Fotó: Miloszerni Tamás

Ezek is érdekelhetik

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Kovács Ákos: közút helyett intermodalitás

A legtöbb közúti fuvarozó vállalat nincs tisztában azzal, hogy milyen technikai megoldásokra van szükség egy intermodális fuvarfeladat teljesítéséhez.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.