Az országos ütemes menetrendi rendszer előírja a pálya-, sőt a járműfejlesztési fázisokat is.
Közhely, hogy Svájcban verhetetlen színvonalú a vasúti közlekedés, az alpesi ország polgárai előszeretettel használják is a vonatokat elővárosi és távolsági utazásra. Nem csoda: a buszokkal és hajókkal kiegészített hálózat eredménye, hogy a lakosság 95 százaléka otthonától legfeljebb öt perc sétával eléri a közösségi közlekedést.
A siker összetevőit elemzi a Magyar Vasút magazin március végén megjelenő számának egyik cikke. A kulcs a stratégiai tervezés, ami magyarul azt jelenti, hogy évtizedekre előre meghatározták a fejlesztések végcéljait, ebből levezetve egyes fázisait, és ami magyar szemmel hihetetlen: ezekhez folyamatosan tartották is magukat. A Bahn 2000 stratégia 1985-re született meg, és népszavazáson is megerősítették.
A stratégia alapja pedig az országos ütemes menetrendi rendszer, német rövidítéssel ITF. Ez nemcsak arra jó, hogy az utas könnyen megjegeyezheti a vonatok indulási idejét, de az egész nap egyformán működő, rövid átszállásokkal lehet az utazási idő versenyképes az egyéni autózással. A vasútvállalatoknak (Svájcban a rendszernek természetes részei a normál- és keskenynyomtávú magánvasutak is) a folyamatosan pörgő erőforrások egyszerű és hatékony üzemeltetést tesznek lehetővé.
A Bahn 2000 kulcsa azonban az, hogy az igények alapján belőtt célmenetrend alapján kell meghatározni a fejlesztéseket. Ott és annyira kell emelni a pályasebességet, ahol különben nem jönne ki az ITF. Második vágányt szintén akkor kell építeni, ha a megfelelő vonatsűrűség enélkül lehetetlen lenne. Ügyeltek a költségekre is, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer korszerűsítése (ETCS) például akár 2 percre sűrítheti a vonatközlekedést, anélkül, hogy új vágányokat kellene lefektetni.
A menetrendalapú infrastruktúra-fejlesztés nemcsak a pályára, hanem a járművekre is vonatkozik. A jól gyorsuló motorvonatokkal, amelyeknek elég nagyok az ajtajai a gyors utascseréhez, időt lehet megtakarítani. Ebből az elvből születtek meg a svájci Stadler motorvonatai, amelyek ma már Magyarországon is meghatározóak az elővárosi közlekedésben.
Borítókép: a Viaduc de la Jonctiont a Rhône fölött Genfben (Pixabay)