fbpx
2024. március 5. kedd

A vasút svájci sikere a stratégiai tervezésen alapszik

Az országos ütemes menetrendi rendszer előírja a pálya-, sőt a járműfejlesztési fázisokat is.

Közhely, hogy Svájcban verhetetlen színvonalú a vasúti közlekedés, az alpesi ország polgárai előszeretettel használják is a vonatokat elővárosi és távolsági utazásra. Nem csoda: a buszokkal és hajókkal kiegészített hálózat eredménye, hogy a lakosság 95 százaléka otthonától legfeljebb öt perc sétával eléri a közösségi közlekedést.

A siker összetevőit elemzi a Magyar Vasút magazin március végén megjelenő számának egyik cikke. A kulcs a stratégiai tervezés, ami magyarul azt jelenti, hogy évtizedekre előre meghatározták a fejlesztések végcéljait, ebből levezetve egyes fázisait, és ami magyar szemmel hihetetlen: ezekhez folyamatosan tartották is magukat. A Bahn 2000 stratégia 1985-re született meg, és népszavazáson is megerősítették.

- Hirdetés -

A stratégia alapja pedig az országos ütemes menetrendi rendszer, német rövidítéssel ITF. Ez nemcsak arra jó, hogy az utas könnyen megjegeyezheti a vonatok indulási idejét, de az egész nap egyformán működő, rövid átszállásokkal lehet az utazási idő versenyképes az egyéni autózással. A vasútvállalatoknak (Svájcban a rendszernek természetes részei a normál- és keskenynyomtávú magánvasutak is) a folyamatosan pörgő erőforrások egyszerű és hatékony üzemeltetést tesznek lehetővé.

A Bahn 2000 kulcsa azonban az, hogy az igények alapján belőtt célmenetrend alapján kell meghatározni a fejlesztéseket. Ott és annyira kell emelni a pályasebességet, ahol különben nem jönne ki az ITF. Második vágányt szintén akkor kell építeni, ha a megfelelő vonatsűrűség enélkül lehetetlen lenne. Ügyeltek a költségekre is, a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer korszerűsítése (ETCS) például akár 2 percre sűrítheti a vonatközlekedést, anélkül, hogy új vágányokat kellene lefektetni.

A menetrendalapú infrastruktúra-fejlesztés nemcsak a pályára, hanem a járművekre is vonatkozik. A jól gyorsuló motorvonatokkal, amelyeknek elég nagyok az ajtajai a gyors utascseréhez, időt lehet megtakarítani. Ebből az elvből születtek meg a svájci Stadler motorvonatai, amelyek ma már Magyarországon is meghatározóak az elővárosi közlekedésben.

Borítókép: a Viaduc de la Jonctiont a Rhône fölött Genfben (Pixabay)

Ezek is érdekelhetik

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Nyolcvan új IC-szerelvénnyel tervez a MÁV-START

Háromféle kapacitásra motorvonatok, illetve ingaszerelvények szerepelnek a stratégiában. A Magyar Vasút 2023 konferencia második, járműves szekciójában hallgathattuk meg Mosóczi Lászlónak, a MÁV-START vezérigazgatójának, a magyarországi...

Akkus Flirtöket vesz az ÖBB

Legalább 16, legfeljebb 120, 160 ülőhelyes Stadler-motorvonat érkezik 2028-tól. Összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződést írt alá a svájci Stadler az osztrák államvasúttal százhúsz, 63...

Az első osztálytól a hidrogénig

A Magyar vasút konferencia második szekciójának témája a magyarországi járműhelyzet jelene és jövője volt. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt közvetítettünk. Homolya Róbert: A...

Öt év alatt 7,5%-os növekedés az angol vasúti áruszállításban

Megjelent a brit pályavasút ötéves stratégiai üzleti terve. A jövő áprilistól induló ciklusban a Network Rail (NR) 44 milliárd fontot (1 font jelenleg 429 forint)...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });