fbpx
2025. november 18. kedd

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A vasúti fejlesztések – infrastruktúra és járműállomány – célja olyan versenyképes közlekedési mód kialakítása, amely az alapvető utazási igényeket (eljutási idő és gyakoriság, pontosság, utazási komfort, biztonság) európai színvonalon képes kiszolgálni.

Az elmúlt időszak vasúti infrastruktúra fejlesztései csak a kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztésekkel együtt tudnak igazán markáns hatást kifejteni. A komplex fejlesztési programok ennek megfelelően együtt kezelik és határozzák meg a vasúti fejlesztések irányát.

A közösségi közlekedés versenyképessége szempontjából meghatározó jelentőségű, hogy a legnagyobb piaci potenciállal rendelkező szegmensben a fejlesztések rendszerszemléletben, egységes koncepció mentén együtt haladjanak.

A MÁV-START Zrt. stratégiai célja, hogy a vasúti személyszállítás versenyképes alternatívája legyen a közúti közlekedésnek. Ennek érdekében a társaság arra törekszik, hogy az elővárosi szegmensben lehetőség szerint már csak korszerű, energiahatékony vasúti járművek közlekedjenek. A nagyobb kapacitású, modern járművekkel kényelmesebbé, gyorsabbá és környezetkímélőbbé válik az utazás. Az új motorvonatok segítségével javul az utasok tájékoztatása, lehetővé válik a mozgáskorlátozottak akadálymentes utazása, biztosított a kerékpárok szállításának lehetősége, a WIFI és az elektromoseszköz-töltési lehetőségek növelik az utazás közbeni vasúti szolgáltatások minőségét, az esztétikus belsővel javul az utaskomfort, a térfigyelő kamerák nagy mértékben hozzájárulnak az utasok biztonságérzetének erősödéséhez.

A MÁV-Volán csoport célja, hogy a személyszállításban a kidolgozott stratégiának megfelelően megvalósítsa az ütemes kínálati menetrendet.

A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz keretében részben hazai, részben európai uniós forrásból szerez be korszerű nagykapacitású villamos motorvonatokat. A járművek közlekedtetésének darabszáma és helye alapján két projektben összesen 21 db, 600 ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére került sor.

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

A beszerzéssel megvalósul a környezeti értékek és a természeti erőforrások védelme, környezetterhelés minimalizálása, mely szempontok a beszerzendő járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások meghatározásánál is fontos tényezők voltak.

A műszaki leírás szerint elvárt megoldások garantálják a fenntartható társadalom alapvető követelményeinek teljesítéséhez szükséges feltételeket.

Az erőforrások takarékos használata a villamos motorvonatokkal azáltal teljesül, hogy annak energiafogyasztása lényegesen kedvezőbb, többek között az energia-visszatáplálásra képes fékezés miatt – különösen az elővárosi, gyakran megálló, vonatok esetén – a korábbi mozdonyvontatású szerelvényekhez képest, megközelítően a felére csökkentve a vonattovábbításhoz szükséges, egy ülőhelyre vetített villamos energia fogyasztást. Ennek egyik oka az is, hogy a motorvonatok saját tömege mintegy 40%-al kisebb, mint a feladatot korábban ellátó mozdonyos szerelvényeké.

A korszerű motorvonatok zajszintje alacsonyabb a korábbi járművekénél, ezzel is segítik a környezetminőség megőrzését. A menetzaj jelentős mértékű csökkenése mellett a fékezéskor keletkező hanghatások is markánsan mérséklődnek a villamos fékezésnek köszönhetően.

Az energiahatékonyság hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok mennyiségének csökkentéséhez azáltal, hogy

  • a villamos motorvonatok további kedvező energia fogyasztása a korszerű és takarékos utasigényeket kiszolgáló berendezések (utastájékoztató monitorok, klímaberendezés stb.) megkövetelésével biztosított;
  • a jármű utastereknél, a szabványnál szigorúbb hőszigetelésű konstrukciók előnyben részesítése, a passzív és az aktív hő technikai konstrukciós kialakítás eredményeképpen a járművek kedvező fűtési- hűtési energia felvételűek.
  • a villamos fékezéssel a hálózatból felvett villamos energia közel harmada-fele visszatáplálható, újrahasznosítható.

Mivel a személyszállító vasútüzem üzemideje akár egy évre előre, napra pontosan meghatározott, energiafogyasztása is rendkívül pontosan tervezhető, így a vasúti vontatáshoz igényelt villamos energia alaperőművekben, vagy akár napelemfarmokon megtermelhető.

A vasúti villamos vontatás nagyrészt mentesíthető a környezetszennyező szén és olajtüzelésű erőművek igénybevételétől, vagyis a leginkább környezetbarát közlekedési mód.

A villamos motorvonatok alkalmazásának konkrét környezeti előnyei az energiahatékonyság valamint a légszennyezéstől, egyéb káros anyagkibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Ezek is érdekelhetik

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

Újabb lassújeleket számol fel a MÁV – folyamatban az őszi pályakarbantartások

A vonatok menetrendszerű és biztonságos közlekedése érdekében folytatódnak a pályakarbantartási és felújítási munkák a MÁV-nál.

Új nyomvonalat kap a 106-os vasútvonal a debreceni Déli Gazdasági Övezet fejlesztése miatt

A 106-os vasútvonal teljesen új nyomvonalon épülhet újjá, hogy jobban illeszkedjen a térség fejlesztéseihez és a nemzetközi vasúti kapcsolatokhoz.

Már Kelenföldön is segíti az utasokat a MÁV új peronszektor-rendszere

Kelenföld állomáson is színes ábrák és betűjelzések mutatják a peronokon, melyik kocsi pontosan hol áll meg.

Jelentős hálózatfejlesztési és menetrendi változások lépnek életbe a magyar-ukrán határátmenetben

A MÁV, az Ukrán Vasutak és az Osztrák Szövetségi Vasutak együttműködésének eredményeként közvetlen vasúti összeköttetés indul Budapestről és Bécsből Ungvárra.

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja 2025-ben

A magyar kormány 2025-ben is biztosítja az egyeskocsi-teherfuvarozás működésének fenntartásához szükséges állami hozzájárulást.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.