fbpx
2025. április 27. vasárnap

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A vasúti fejlesztések – infrastruktúra és járműállomány – célja olyan versenyképes közlekedési mód kialakítása, amely az alapvető utazási igényeket (eljutási idő és gyakoriság, pontosság, utazási komfort, biztonság) európai színvonalon képes kiszolgálni.

Az elmúlt időszak vasúti infrastruktúra fejlesztései csak a kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztésekkel együtt tudnak igazán markáns hatást kifejteni. A komplex fejlesztési programok ennek megfelelően együtt kezelik és határozzák meg a vasúti fejlesztések irányát.

A közösségi közlekedés versenyképessége szempontjából meghatározó jelentőségű, hogy a legnagyobb piaci potenciállal rendelkező szegmensben a fejlesztések rendszerszemléletben, egységes koncepció mentén együtt haladjanak.

A MÁV-START Zrt. stratégiai célja, hogy a vasúti személyszállítás versenyképes alternatívája legyen a közúti közlekedésnek. Ennek érdekében a társaság arra törekszik, hogy az elővárosi szegmensben lehetőség szerint már csak korszerű, energiahatékony vasúti járművek közlekedjenek. A nagyobb kapacitású, modern járművekkel kényelmesebbé, gyorsabbá és környezetkímélőbbé válik az utazás. Az új motorvonatok segítségével javul az utasok tájékoztatása, lehetővé válik a mozgáskorlátozottak akadálymentes utazása, biztosított a kerékpárok szállításának lehetősége, a WIFI és az elektromoseszköz-töltési lehetőségek növelik az utazás közbeni vasúti szolgáltatások minőségét, az esztétikus belsővel javul az utaskomfort, a térfigyelő kamerák nagy mértékben hozzájárulnak az utasok biztonságérzetének erősödéséhez.

A MÁV-Volán csoport célja, hogy a személyszállításban a kidolgozott stratégiának megfelelően megvalósítsa az ütemes kínálati menetrendet.

A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz keretében részben hazai, részben európai uniós forrásból szerez be korszerű nagykapacitású villamos motorvonatokat. A járművek közlekedtetésének darabszáma és helye alapján két projektben összesen 21 db, 600 ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére került sor.

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

A beszerzéssel megvalósul a környezeti értékek és a természeti erőforrások védelme, környezetterhelés minimalizálása, mely szempontok a beszerzendő járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások meghatározásánál is fontos tényezők voltak.

A műszaki leírás szerint elvárt megoldások garantálják a fenntartható társadalom alapvető követelményeinek teljesítéséhez szükséges feltételeket.

Az erőforrások takarékos használata a villamos motorvonatokkal azáltal teljesül, hogy annak energiafogyasztása lényegesen kedvezőbb, többek között az energia-visszatáplálásra képes fékezés miatt – különösen az elővárosi, gyakran megálló, vonatok esetén – a korábbi mozdonyvontatású szerelvényekhez képest, megközelítően a felére csökkentve a vonattovábbításhoz szükséges, egy ülőhelyre vetített villamos energia fogyasztást. Ennek egyik oka az is, hogy a motorvonatok saját tömege mintegy 40%-al kisebb, mint a feladatot korábban ellátó mozdonyos szerelvényeké.

A korszerű motorvonatok zajszintje alacsonyabb a korábbi járművekénél, ezzel is segítik a környezetminőség megőrzését. A menetzaj jelentős mértékű csökkenése mellett a fékezéskor keletkező hanghatások is markánsan mérséklődnek a villamos fékezésnek köszönhetően.

Az energiahatékonyság hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok mennyiségének csökkentéséhez azáltal, hogy

  • a villamos motorvonatok további kedvező energia fogyasztása a korszerű és takarékos utasigényeket kiszolgáló berendezések (utastájékoztató monitorok, klímaberendezés stb.) megkövetelésével biztosított;
  • a jármű utastereknél, a szabványnál szigorúbb hőszigetelésű konstrukciók előnyben részesítése, a passzív és az aktív hő technikai konstrukciós kialakítás eredményeképpen a járművek kedvező fűtési- hűtési energia felvételűek.
  • a villamos fékezéssel a hálózatból felvett villamos energia közel harmada-fele visszatáplálható, újrahasznosítható.

Mivel a személyszállító vasútüzem üzemideje akár egy évre előre, napra pontosan meghatározott, energiafogyasztása is rendkívül pontosan tervezhető, így a vasúti vontatáshoz igényelt villamos energia alaperőművekben, vagy akár napelemfarmokon megtermelhető.

A vasúti villamos vontatás nagyrészt mentesíthető a környezetszennyező szén és olajtüzelésű erőművek igénybevételétől, vagyis a leginkább környezetbarát közlekedési mód.

A villamos motorvonatok alkalmazásának konkrét környezeti előnyei az energiahatékonyság valamint a légszennyezéstől, egyéb káros anyagkibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Ezek is érdekelhetik

Elstartolt az új MÁV+ app és éles üzemben zajlik a menetközbeni takarítás

Április 1-jével elérhető az új MÁV+ applikáció, és már minden IC-n jelen van az utazó takarító személyzet, indulástól érkezésig.

Forgalomba állt az első MÁV-arculatos Astride mozdony

A vasúttársaság flottájának új gépével a Mecsek IC vonatokon találkozhatnak az utasok, hamarosan további 14 is érkezhet.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Egy éves a MÁV megújult tarifarendszere – rekordok 2024-ben

A tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is - 1 milliárd utazás volt 2024-ben.

Legfrissebb híreink

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

A rovat további cikkei

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.