fbpx
2025. november 17. hétfő

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE.

A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV Zrt. üzemeltetésében van – írja a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) év végi összefoglalója a magyar vasúthálózatról.

A MÁV és a GYSEV hálózatára összesen – a közszolgáltatást leszámítva – 54 kereskedelmi vasútvállalatnak utaltak ki menetvonalat és szolgáltatáskapacitást. Összehasonlításul: a hasonló hálózatot üzemeltető Ausztriában összesen 63 vasútvállalat, míg Csehországban 114 operátor használja a hálózatot.

A MÁV-START személyszállító vonatai által elszenvedett szumma késés a 2022/2023-as menetrendi időszakban 6 897 653 perc volt, ez összesen 13,1 évet jelent. Sajnos az előző évhez (6 024 056 perc), képest ez ismét emelkedést (14%) jelent. A romló tendencia nyilvánvaló, de a romlás üteme picit lelassult, hiszen 2022-ben 17%-os emelkedésről lehetett beszámolni.

A GYSEV személyszállítás tekintetében a tavalyelőtti 258 394 perc helyett tavaly 330 811 perc szumma késést mutatnak az adatszolgáltatásból származó adatok.

A hálózaton az év során összesen 17, tizenöt napot meghaladó, teljes vonali kizárás volt, ami a 2022-es 22-höz képest kevesebb.

Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)
Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)

A VPE egy kis térképen bemutatta az áruszállítás teljesítményének változását tavalyelőtthöz képest. A bordó csökkenést, a zöld növekedést mutat, mégpedig minél sötétebb az árnyalat, annál jelentősebb a változás. A térképen jól látszik a visszaesés az 1-es vonalon, ami az őszi, hetekig tartó vágányzárak következménye. A VPE szerint a lezárásnak továbbgyűrűző hatása is volt a román és ukrán viszonylatokra, bár az utóbbiakra a háború is hathatott. A 20-as, 70-es vonal növekedése alighanem a kerülőúton közlekedő tehervonatoknak köszönhető. A 150-es vonal színe annak tudható be, hogy 2022-ben részben még működött a vonal.

A VPE fölidézi, hogy a személyszállítás területén az év egyik fontos eseménye volt, hogy a kísérleti évet magunk mögött hagyva Szeged és Hódmezővásárhely között immár nagyobb kínálattal, stabil menetrendi szerkezet mellett közlekednek a vasútvillamosok. Az utasok elfogadták, megkedvelték.

A térség másik fontos változása volt az év végén, hogy több év kihagyás után ismét van személyforgalom a 136-os vonalon.

Az eltelt idő még nem volt elég a tapasztalatok összegzésére, de az előttünk álló évben igyekszünk megtalálni az egyensúlyt az amúgy is túlterhelt vonal forgalmában, hogy a teherszállítás is zökkenőmentesen tudjon bonyolódni –

írja a VPE.

2023-ban folyamatosan túlterhelt volt a 136-os vonal, ami nem kedvez a zökkenőmentes elegymozgásnak a két ország között. Az igények kezelésének új eljárásrendje immár kedvezőbb helyzetet eredményez a valóban igénybe venni kívánt menetvonalak javára. Ebben a helyzetben, sok év kihagyás után indult el itt újból a személyforgalom, aminek a jövőjére sokan várakozással tekintenek.

Nyitóképünkön egy Railjet az 1-es vonalon (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

Újabb lassújeleket számol fel a MÁV – folyamatban az őszi pályakarbantartások

A vonatok menetrendszerű és biztonságos közlekedése érdekében folytatódnak a pályakarbantartási és felújítási munkák a MÁV-nál.

Új szigetperon és átépített vágányhálózat Kapuváron – befejeződött a GYSEV fejlesztése

Befejeződött a kapuvári vasútállomás teljes körű átépítése, amelynek eredményeként kényelmesebbé és akadálymentesebbé vált az utasforgalom.

6,2 milliárdos beruházással bővíti budapesti K+F központját a Siemens Mobility

A fejlesztés új mérnöki munkahelyeket teremt, és tovább növeli Magyarország szerepét a nemzetközi vasúti innovációban.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Új nyomvonalat kap a 106-os vasútvonal a debreceni Déli Gazdasági Övezet fejlesztése miatt

A 106-os vasútvonal teljesen új nyomvonalon épülhet újjá, hogy jobban illeszkedjen a térség fejlesztéseihez és a nemzetközi vasúti kapcsolatokhoz.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.