fbpx
2024. július 23. kedd
spot_img

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE.

A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV Zrt. üzemeltetésében van – írja a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) év végi összefoglalója a magyar vasúthálózatról.

A MÁV és a GYSEV hálózatára összesen – a közszolgáltatást leszámítva – 54 kereskedelmi vasútvállalatnak utaltak ki menetvonalat és szolgáltatáskapacitást. Összehasonlításul: a hasonló hálózatot üzemeltető Ausztriában összesen 63 vasútvállalat, míg Csehországban 114 operátor használja a hálózatot.

- Hirdetés -

A MÁV-START személyszállító vonatai által elszenvedett szumma késés a 2022/2023-as menetrendi időszakban 6 897 653 perc volt, ez összesen 13,1 évet jelent. Sajnos az előző évhez (6 024 056 perc), képest ez ismét emelkedést (14%) jelent. A romló tendencia nyilvánvaló, de a romlás üteme picit lelassult, hiszen 2022-ben 17%-os emelkedésről lehetett beszámolni.

A GYSEV személyszállítás tekintetében a tavalyelőtti 258 394 perc helyett tavaly 330 811 perc szumma késést mutatnak az adatszolgáltatásból származó adatok.

A hálózaton az év során összesen 17, tizenöt napot meghaladó, teljes vonali kizárás volt, ami a 2022-es 22-höz képest kevesebb.

Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)
Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)

A VPE egy kis térképen bemutatta az áruszállítás teljesítményének változását tavalyelőtthöz képest. A bordó csökkenést, a zöld növekedést mutat, mégpedig minél sötétebb az árnyalat, annál jelentősebb a változás. A térképen jól látszik a visszaesés az 1-es vonalon, ami az őszi, hetekig tartó vágányzárak következménye. A VPE szerint a lezárásnak továbbgyűrűző hatása is volt a román és ukrán viszonylatokra, bár az utóbbiakra a háború is hathatott. A 20-as, 70-es vonal növekedése alighanem a kerülőúton közlekedő tehervonatoknak köszönhető. A 150-es vonal színe annak tudható be, hogy 2022-ben részben még működött a vonal.

A VPE fölidézi, hogy a személyszállítás területén az év egyik fontos eseménye volt, hogy a kísérleti évet magunk mögött hagyva Szeged és Hódmezővásárhely között immár nagyobb kínálattal, stabil menetrendi szerkezet mellett közlekednek a vasútvillamosok. Az utasok elfogadták, megkedvelték.

A térség másik fontos változása volt az év végén, hogy több év kihagyás után ismét van személyforgalom a 136-os vonalon.

Az eltelt idő még nem volt elég a tapasztalatok összegzésére, de az előttünk álló évben igyekszünk megtalálni az egyensúlyt az amúgy is túlterhelt vonal forgalmában, hogy a teherszállítás is zökkenőmentesen tudjon bonyolódni –

írja a VPE.

2023-ban folyamatosan túlterhelt volt a 136-os vonal, ami nem kedvez a zökkenőmentes elegymozgásnak a két ország között. Az igények kezelésének új eljárásrendje immár kedvezőbb helyzetet eredményez a valóban igénybe venni kívánt menetvonalak javára. Ebben a helyzetben, sok év kihagyás után indult el itt újból a személyforgalom, aminek a jövőjére sokan várakozással tekintenek.

Nyitóképünkön egy Railjet az 1-es vonalon (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán – VIDEÓ!

Az idén 35 baleset történt vasúti átjárókban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, ez 6 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.

Megújultak a MÁV állomások két balatoni helyszínen is – GALÉRIA

A MÁV Balatonfenyvesen és Balatonszéplak megállóhelyen is megújult állomással várja az utasait.

A balatoni járatokon egyre népszerűbb az Utasellátó

Az elmúlt hónapban közel 10 ezren fogyasztottak ételt, italt a Balaton IC-ken.

Mesevonatokat indít a GYSEV

Július 6-án Sopronból Győrbe, július 20-án pedig Szombathelyről és Győrből Sopronba közlekednek majd.

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.