fbpx
2024. május 18. szombat

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE.

A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV Zrt. üzemeltetésében van – írja a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) év végi összefoglalója a magyar vasúthálózatról.

A MÁV és a GYSEV hálózatára összesen – a közszolgáltatást leszámítva – 54 kereskedelmi vasútvállalatnak utaltak ki menetvonalat és szolgáltatáskapacitást. Összehasonlításul: a hasonló hálózatot üzemeltető Ausztriában összesen 63 vasútvállalat, míg Csehországban 114 operátor használja a hálózatot.

- Hirdetés -

A MÁV-START személyszállító vonatai által elszenvedett szumma késés a 2022/2023-as menetrendi időszakban 6 897 653 perc volt, ez összesen 13,1 évet jelent. Sajnos az előző évhez (6 024 056 perc), képest ez ismét emelkedést (14%) jelent. A romló tendencia nyilvánvaló, de a romlás üteme picit lelassult, hiszen 2022-ben 17%-os emelkedésről lehetett beszámolni.

A GYSEV személyszállítás tekintetében a tavalyelőtti 258 394 perc helyett tavaly 330 811 perc szumma késést mutatnak az adatszolgáltatásból származó adatok.

A hálózaton az év során összesen 17, tizenöt napot meghaladó, teljes vonali kizárás volt, ami a 2022-es 22-höz képest kevesebb.

Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)
Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)

A VPE egy kis térképen bemutatta az áruszállítás teljesítményének változását tavalyelőtthöz képest. A bordó csökkenést, a zöld növekedést mutat, mégpedig minél sötétebb az árnyalat, annál jelentősebb a változás. A térképen jól látszik a visszaesés az 1-es vonalon, ami az őszi, hetekig tartó vágányzárak következménye. A VPE szerint a lezárásnak továbbgyűrűző hatása is volt a román és ukrán viszonylatokra, bár az utóbbiakra a háború is hathatott. A 20-as, 70-es vonal növekedése alighanem a kerülőúton közlekedő tehervonatoknak köszönhető. A 150-es vonal színe annak tudható be, hogy 2022-ben részben még működött a vonal.

A VPE fölidézi, hogy a személyszállítás területén az év egyik fontos eseménye volt, hogy a kísérleti évet magunk mögött hagyva Szeged és Hódmezővásárhely között immár nagyobb kínálattal, stabil menetrendi szerkezet mellett közlekednek a vasútvillamosok. Az utasok elfogadták, megkedvelték.

A térség másik fontos változása volt az év végén, hogy több év kihagyás után ismét van személyforgalom a 136-os vonalon.

Az eltelt idő még nem volt elég a tapasztalatok összegzésére, de az előttünk álló évben igyekszünk megtalálni az egyensúlyt az amúgy is túlterhelt vonal forgalmában, hogy a teherszállítás is zökkenőmentesen tudjon bonyolódni –

írja a VPE.

2023-ban folyamatosan túlterhelt volt a 136-os vonal, ami nem kedvez a zökkenőmentes elegymozgásnak a két ország között. Az igények kezelésének új eljárásrendje immár kedvezőbb helyzetet eredményez a valóban igénybe venni kívánt menetvonalak javára. Ebben a helyzetben, sok év kihagyás után indult el itt újból a személyforgalom, aminek a jövőjére sokan várakozással tekintenek.

Nyitóképünkön egy Railjet az 1-es vonalon (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...