fbpx
2025. január 20. hétfő

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE.

A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV Zrt. üzemeltetésében van – írja a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) év végi összefoglalója a magyar vasúthálózatról.

A MÁV és a GYSEV hálózatára összesen – a közszolgáltatást leszámítva – 54 kereskedelmi vasútvállalatnak utaltak ki menetvonalat és szolgáltatáskapacitást. Összehasonlításul: a hasonló hálózatot üzemeltető Ausztriában összesen 63 vasútvállalat, míg Csehországban 114 operátor használja a hálózatot.

- Hirdetés -

A MÁV-START személyszállító vonatai által elszenvedett szumma késés a 2022/2023-as menetrendi időszakban 6 897 653 perc volt, ez összesen 13,1 évet jelent. Sajnos az előző évhez (6 024 056 perc), képest ez ismét emelkedést (14%) jelent. A romló tendencia nyilvánvaló, de a romlás üteme picit lelassult, hiszen 2022-ben 17%-os emelkedésről lehetett beszámolni.

A GYSEV személyszállítás tekintetében a tavalyelőtti 258 394 perc helyett tavaly 330 811 perc szumma késést mutatnak az adatszolgáltatásból származó adatok.

A hálózaton az év során összesen 17, tizenöt napot meghaladó, teljes vonali kizárás volt, ami a 2022-es 22-höz képest kevesebb.

Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)
Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)

A VPE egy kis térképen bemutatta az áruszállítás teljesítményének változását tavalyelőtthöz képest. A bordó csökkenést, a zöld növekedést mutat, mégpedig minél sötétebb az árnyalat, annál jelentősebb a változás. A térképen jól látszik a visszaesés az 1-es vonalon, ami az őszi, hetekig tartó vágányzárak következménye. A VPE szerint a lezárásnak továbbgyűrűző hatása is volt a román és ukrán viszonylatokra, bár az utóbbiakra a háború is hathatott. A 20-as, 70-es vonal növekedése alighanem a kerülőúton közlekedő tehervonatoknak köszönhető. A 150-es vonal színe annak tudható be, hogy 2022-ben részben még működött a vonal.

A VPE fölidézi, hogy a személyszállítás területén az év egyik fontos eseménye volt, hogy a kísérleti évet magunk mögött hagyva Szeged és Hódmezővásárhely között immár nagyobb kínálattal, stabil menetrendi szerkezet mellett közlekednek a vasútvillamosok. Az utasok elfogadták, megkedvelték.

A térség másik fontos változása volt az év végén, hogy több év kihagyás után ismét van személyforgalom a 136-os vonalon.

Az eltelt idő még nem volt elég a tapasztalatok összegzésére, de az előttünk álló évben igyekszünk megtalálni az egyensúlyt az amúgy is túlterhelt vonal forgalmában, hogy a teherszállítás is zökkenőmentesen tudjon bonyolódni –

írja a VPE.

2023-ban folyamatosan túlterhelt volt a 136-os vonal, ami nem kedvez a zökkenőmentes elegymozgásnak a két ország között. Az igények kezelésének új eljárásrendje immár kedvezőbb helyzetet eredményez a valóban igénybe venni kívánt menetvonalak javára. Ebben a helyzetben, sok év kihagyás után indult el itt újból a személyforgalom, aminek a jövőjére sokan várakozással tekintenek.

Nyitóképünkön egy Railjet az 1-es vonalon (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.