fbpx
2025. június 13. péntek
spot_img

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE.

A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV Zrt. üzemeltetésében van – írja a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) év végi összefoglalója a magyar vasúthálózatról.

A MÁV és a GYSEV hálózatára összesen – a közszolgáltatást leszámítva – 54 kereskedelmi vasútvállalatnak utaltak ki menetvonalat és szolgáltatáskapacitást. Összehasonlításul: a hasonló hálózatot üzemeltető Ausztriában összesen 63 vasútvállalat, míg Csehországban 114 operátor használja a hálózatot.

A MÁV-START személyszállító vonatai által elszenvedett szumma késés a 2022/2023-as menetrendi időszakban 6 897 653 perc volt, ez összesen 13,1 évet jelent. Sajnos az előző évhez (6 024 056 perc), képest ez ismét emelkedést (14%) jelent. A romló tendencia nyilvánvaló, de a romlás üteme picit lelassult, hiszen 2022-ben 17%-os emelkedésről lehetett beszámolni.

A GYSEV személyszállítás tekintetében a tavalyelőtti 258 394 perc helyett tavaly 330 811 perc szumma késést mutatnak az adatszolgáltatásból származó adatok.

A hálózaton az év során összesen 17, tizenöt napot meghaladó, teljes vonali kizárás volt, ami a 2022-es 22-höz képest kevesebb.

Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)
Teherszállítási volumenek változása 2023/2022 (forrás: VPE)

A VPE egy kis térképen bemutatta az áruszállítás teljesítményének változását tavalyelőtthöz képest. A bordó csökkenést, a zöld növekedést mutat, mégpedig minél sötétebb az árnyalat, annál jelentősebb a változás. A térképen jól látszik a visszaesés az 1-es vonalon, ami az őszi, hetekig tartó vágányzárak következménye. A VPE szerint a lezárásnak továbbgyűrűző hatása is volt a román és ukrán viszonylatokra, bár az utóbbiakra a háború is hathatott. A 20-as, 70-es vonal növekedése alighanem a kerülőúton közlekedő tehervonatoknak köszönhető. A 150-es vonal színe annak tudható be, hogy 2022-ben részben még működött a vonal.

A VPE fölidézi, hogy a személyszállítás területén az év egyik fontos eseménye volt, hogy a kísérleti évet magunk mögött hagyva Szeged és Hódmezővásárhely között immár nagyobb kínálattal, stabil menetrendi szerkezet mellett közlekednek a vasútvillamosok. Az utasok elfogadták, megkedvelték.

A térség másik fontos változása volt az év végén, hogy több év kihagyás után ismét van személyforgalom a 136-os vonalon.

Az eltelt idő még nem volt elég a tapasztalatok összegzésére, de az előttünk álló évben igyekszünk megtalálni az egyensúlyt az amúgy is túlterhelt vonal forgalmában, hogy a teherszállítás is zökkenőmentesen tudjon bonyolódni –

írja a VPE.

2023-ban folyamatosan túlterhelt volt a 136-os vonal, ami nem kedvez a zökkenőmentes elegymozgásnak a két ország között. Az igények kezelésének új eljárásrendje immár kedvezőbb helyzetet eredményez a valóban igénybe venni kívánt menetvonalak javára. Ebben a helyzetben, sok év kihagyás után indult el itt újból a személyforgalom, aminek a jövőjére sokan várakozással tekintenek.

Nyitóképünkön egy Railjet az 1-es vonalon (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Célegyenesben a MÁV-GYSEV vonalátadás előkészítése

Célegyenesben a vonalátadás: 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

Már élesben működik a MÁV késési biztosítása

Életbe lépett a késési biztosítás a MÁV-csoport járatain: az adott járat 20 percet elérő késése esetén a menetjegy árának fele visszajár.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

Lázár János: jövőre már 100 bérelt mozdonya lehet a MÁV-nak

A nyári szezon kihívás lesz a közösségi közlekedésben, de kiemelten készülnek. Hamarosan élesben is indul késésbiztosítás.

MÁV: rekord utasforgalom és rendkívüli mentesítő járatok a májusi hosszú hétvégén

A MÁV rekordforgalmat bonyolított és rendkívüli, eddig nem alkalmazott megoldásokat is eszközölt a hatékony utasszállítás érdekében.

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Legfrissebb híreink

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

„A vasúti pálya a vonatoké!”

A Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap a járművekkel, vagy gyalogosan közlekedők figyelmét hívja fel a biztonságos és figyelmes közlekedésre. 

A rovat további cikkei

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.