fbpx
2025. február 6. csütörtök

Félezer milliárd forintnyi felújítás maradt el a MÁV pályahálózatán a forráshiány miatt

A vasúti pályahálózat karbantartására egy évtized után is alig jut több pénz, mint egy évtizede, miközben az üzemeltetés költségei legalább a két és félszeresére nőttek.

Az 1-es vasútvonal Biatorbágy–Szárliget szakaszán augusztus végén a MÁV Zrt. a műszaki színvonal romlása miatt 140 km/óráról százra csökkentette a pályasebességet. Mind személy-, mind áruszállításban ez az ország legforgalmasabb szakasza: a VPE Kft. adatai szerint az 1-es vonal adja a 2022/2023-as menetrendi évben a teljes áruszállítási bruttótonna-km-ben kifejezett teljesítmény 22 százalékát. A személyszállításban is hasonló az arány, 21 százalék várható erre az évre a megrendelt menetvonalak alapján.

Felújítási költségtérítés

Hiába nagyon jelentős a vasúthálózat szerepe, ha karbantartására és felújítására egyre kevesebb forrásból gazdálkodhatott a MÁV. A vasúti pálya üzemeltetőjének éves pénzügyi beszámolóit megvizsgálva az látható, hogy az elmúlt egy évtizedben alig növekedett a magyar államtól évente folyósított felújítási költségtérítés. Kétezertizenháromban 19,9 milliárd forint volt ennek az összege, 2022-ben 24 milliárd forint. A „növekedés” ráadásul csak idézőjeles lehet: a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, egyéb építményekre vonatkozó éves inflációt figyelembe véve a 2022-es árakon az egy évtizeddel korábbi költségtérítés 29,9 milliárd forintot ért. Tavaly reáláron számolva mintegy ötödével (18 százalékkal) volt alacsonyabb a vasúti pályahálózat felújítására szánt állami támogatás.
Nem egy-egy év kiugró értékeiről van szó, hanem ahogy grafikonjainkon látható, az elmúlt évtizedben jellemző volt ez a trend. Miközben a felújításra egyre kevesebb pénzügyi forrás érkezett, az üzemeltetésre nemcsak folyóáron, hanem reálértékben is egyre több: folyóáron 2,6-szeresére nőtt ennek a költsége, de az építőipari inflációval számolva itt 1,7-szeres volt a növekedés. Mivel az üzemeltetés egy alapvetően munkaerő-intenzív tevékenység, a bérek növekedése van rá elsődleges hatással. Márpedig 2013 és 2022 között a MÁV Zrt. bérköltségei 1,8-szeresére emelkedtek. Emellett az is fontos körülmény, hogy a felújított, magasabb műszaki színvonalú pályák és biztosítóberendezések üzemeltetése is költségesebb.

- Hirdetés -

Igény lenne rá

Nehéz meghatározni a vállalatok felújítási igényeit, különösen olyan összetett infrastruktúra esetében, mint a vasút. Mindenesetre a MÁV Zrt. mérlege szerint 2022 végével az összes eszközeinek értéke 2300 milliárd forint volt, aminek legjelentősebb része a vasútvonalak értéke. Azt, hogy mekkora összegű beruházásra lenne évente szükség a MÁV-nál, az értékcsökkenés éves adatai mutatják. Tavaly a vállalati eredménykimutatás szerint 102 milliárd forint volt az értékcsökkenés összege – magyarán ekkora összegű felújítással lehetett volna a vállalat eszközeinek értékét szinten tartani. Ebben azonban nem csak a vasúti sínek, de az állomások is benne vannak, ahogy a vállalat irodái, műszaki eszközei is. Azonban a felújítási alapnak erre mind fedezetet kellene nyújtania.
A felújítási költségtérítés az amortizáció egyre kisebb részét fedezte: 2013-ban még 66 százalékát, 2022-ben azonban már csak 24 százalékát. Ez azt jelzi, hogy egyre gyorsuló ütemben romlik a MÁV infrastruktúrája, hiszen egyre több felújítási, karbantartási munka hiányzik. A pályakarbantartási költségek adatai is kiolvashatók, igaz, csak azok, amelyeket a MÁV külső partnerektől rendelt meg. Tehát a saját tevékenységben végzett, alapvetően kisebb költségű felújítások összege nem derül ki. A 2013-ban 12,1 milliárd forintos pályakarbantartási költség 18,7 milliárd forintra nőtt folyóáron – mindez reáláron azonban csak stagnálást jelentett.

Mínusz 519 milliárd

Összességében a 2013 és 2022 közötti évtizedben a felújítási költségtérítés 419 milliárd forinttal maradt el az amortizáció összegétől. Ha mindezt 2022-es árszínvonalra számítjuk, akkor 519 milliárd forintos az elmaradás. A trend azonban nem 2012-ben kezdődött, ezért nem túlzás azt állítani, hogy ezermilliárdos elmaradt karbantartási tevékenységet kellene a hazai vasúthálózaton elvégezni.
A MÁV Zrt. árbevétele 2022-ben a megugró energiaköltségek miatt nagyot emelkedett, mivel az árbevétel alapvetően a pályahasználati díjakból (2022-ben 103 milliárd forint) és a vontatási energia és üzemanyag szolgáltatásából áll (2022-ben 153 milliárd forint). Ez utóbbi ugyan háromszorosára emelkedett, de ez egy elsősorban továbbszámlázott tétel. A bevételek egyre nagyobb részben egyéb állami támogatásokból származtak, és ezek nem a pályahálózat üzemeltetéséhez kapcsolódtak. A legnagyobb támogatás az, hogy elengedi az állam a kezelt vagyonnal kapcsolatban a visszapótlási kötelezettséget; 2022-ben már 95 milliárd forint egyéb bevételt jelentett a MÁV-nak az, hogy a kezelt állami vagyon szinten tartását nem kellett elvégeznie.
Ez rámutat arra, hogy milyen jelentős összegű karbantartási és felújítási tevékenység hiányzik a MÁV gazdálkodásából, ráadásul hosszú évek óta. A szolgáltatási színvonal, a pontosság megoldása pedig csakis akkor várható, ha ezek finanszírozása is megoldható lesz.

Borítókép: Tehervonat Szárligeten 2017-ben (fotó: Tevan Imre)

Ezek is érdekelhetik

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Újabb három Vectron-mozdony érkezett a MÁV-hoz

Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését hajtja végre a MÁV, ennek részeként a három Vectron jármű már februárban közlekedhet.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

Mesterséges intelligenciát is bevet a V-Híd a pályadiagnosztikai mérések során

A V-Híd mérnökei a legkorszerűbb technológiát alkalmazva hajtottak végre digitális pályadiagnosztikai méréseket.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

600 milliárd forintból fejlődhet az alföldi térség vasútja

Magyarország kormánya az elmúlt száz esztendő legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő években.