fbpx
2024. április 16. kedd

Félezer milliárd forintnyi felújítás maradt el a MÁV pályahálózatán a forráshiány miatt

A vasúti pályahálózat karbantartására egy évtized után is alig jut több pénz, mint egy évtizede, miközben az üzemeltetés költségei legalább a két és félszeresére nőttek.

Az 1-es vasútvonal Biatorbágy–Szárliget szakaszán augusztus végén a MÁV Zrt. a műszaki színvonal romlása miatt 140 km/óráról százra csökkentette a pályasebességet. Mind személy-, mind áruszállításban ez az ország legforgalmasabb szakasza: a VPE Kft. adatai szerint az 1-es vonal adja a 2022/2023-as menetrendi évben a teljes áruszállítási bruttótonna-km-ben kifejezett teljesítmény 22 százalékát. A személyszállításban is hasonló az arány, 21 százalék várható erre az évre a megrendelt menetvonalak alapján.

Felújítási költségtérítés

Hiába nagyon jelentős a vasúthálózat szerepe, ha karbantartására és felújítására egyre kevesebb forrásból gazdálkodhatott a MÁV. A vasúti pálya üzemeltetőjének éves pénzügyi beszámolóit megvizsgálva az látható, hogy az elmúlt egy évtizedben alig növekedett a magyar államtól évente folyósított felújítási költségtérítés. Kétezertizenháromban 19,9 milliárd forint volt ennek az összege, 2022-ben 24 milliárd forint. A „növekedés” ráadásul csak idézőjeles lehet: a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, egyéb építményekre vonatkozó éves inflációt figyelembe véve a 2022-es árakon az egy évtizeddel korábbi költségtérítés 29,9 milliárd forintot ért. Tavaly reáláron számolva mintegy ötödével (18 százalékkal) volt alacsonyabb a vasúti pályahálózat felújítására szánt állami támogatás.
Nem egy-egy év kiugró értékeiről van szó, hanem ahogy grafikonjainkon látható, az elmúlt évtizedben jellemző volt ez a trend. Miközben a felújításra egyre kevesebb pénzügyi forrás érkezett, az üzemeltetésre nemcsak folyóáron, hanem reálértékben is egyre több: folyóáron 2,6-szeresére nőtt ennek a költsége, de az építőipari inflációval számolva itt 1,7-szeres volt a növekedés. Mivel az üzemeltetés egy alapvetően munkaerő-intenzív tevékenység, a bérek növekedése van rá elsődleges hatással. Márpedig 2013 és 2022 között a MÁV Zrt. bérköltségei 1,8-szeresére emelkedtek. Emellett az is fontos körülmény, hogy a felújított, magasabb műszaki színvonalú pályák és biztosítóberendezések üzemeltetése is költségesebb.

- Hirdetés -

Igény lenne rá

Nehéz meghatározni a vállalatok felújítási igényeit, különösen olyan összetett infrastruktúra esetében, mint a vasút. Mindenesetre a MÁV Zrt. mérlege szerint 2022 végével az összes eszközeinek értéke 2300 milliárd forint volt, aminek legjelentősebb része a vasútvonalak értéke. Azt, hogy mekkora összegű beruházásra lenne évente szükség a MÁV-nál, az értékcsökkenés éves adatai mutatják. Tavaly a vállalati eredménykimutatás szerint 102 milliárd forint volt az értékcsökkenés összege – magyarán ekkora összegű felújítással lehetett volna a vállalat eszközeinek értékét szinten tartani. Ebben azonban nem csak a vasúti sínek, de az állomások is benne vannak, ahogy a vállalat irodái, műszaki eszközei is. Azonban a felújítási alapnak erre mind fedezetet kellene nyújtania.
A felújítási költségtérítés az amortizáció egyre kisebb részét fedezte: 2013-ban még 66 százalékát, 2022-ben azonban már csak 24 százalékát. Ez azt jelzi, hogy egyre gyorsuló ütemben romlik a MÁV infrastruktúrája, hiszen egyre több felújítási, karbantartási munka hiányzik. A pályakarbantartási költségek adatai is kiolvashatók, igaz, csak azok, amelyeket a MÁV külső partnerektől rendelt meg. Tehát a saját tevékenységben végzett, alapvetően kisebb költségű felújítások összege nem derül ki. A 2013-ban 12,1 milliárd forintos pályakarbantartási költség 18,7 milliárd forintra nőtt folyóáron – mindez reáláron azonban csak stagnálást jelentett.

Mínusz 519 milliárd

Összességében a 2013 és 2022 közötti évtizedben a felújítási költségtérítés 419 milliárd forinttal maradt el az amortizáció összegétől. Ha mindezt 2022-es árszínvonalra számítjuk, akkor 519 milliárd forintos az elmaradás. A trend azonban nem 2012-ben kezdődött, ezért nem túlzás azt állítani, hogy ezermilliárdos elmaradt karbantartási tevékenységet kellene a hazai vasúthálózaton elvégezni.
A MÁV Zrt. árbevétele 2022-ben a megugró energiaköltségek miatt nagyot emelkedett, mivel az árbevétel alapvetően a pályahasználati díjakból (2022-ben 103 milliárd forint) és a vontatási energia és üzemanyag szolgáltatásából áll (2022-ben 153 milliárd forint). Ez utóbbi ugyan háromszorosára emelkedett, de ez egy elsősorban továbbszámlázott tétel. A bevételek egyre nagyobb részben egyéb állami támogatásokból származtak, és ezek nem a pályahálózat üzemeltetéséhez kapcsolódtak. A legnagyobb támogatás az, hogy elengedi az állam a kezelt vagyonnal kapcsolatban a visszapótlási kötelezettséget; 2022-ben már 95 milliárd forint egyéb bevételt jelentett a MÁV-nak az, hogy a kezelt állami vagyon szinten tartását nem kellett elvégeznie.
Ez rámutat arra, hogy milyen jelentős összegű karbantartási és felújítási tevékenység hiányzik a MÁV gazdálkodásából, ráadásul hosszú évek óta. A szolgáltatási színvonal, a pontosság megoldása pedig csakis akkor várható, ha ezek finanszírozása is megoldható lesz.

Borítókép: Tehervonat Szárligeten 2017-ben (fotó: Tevan Imre)

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

A rovat további cikkei

Fordítva sült el a puska Nagy-Britanniában – esettanulmány egy félrement fejlesztésről

Az egyik új gyorsvasúti pályán lassabban haladnak a szerelvények, mint a felújítás előtt.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést

A vasúti infrastrukturát is megtizedeli az éghajlatváltozás

Az egyre melegebb nyarak a sínpárokat, és a felsővezetékeket is megviselik.