fbpx
2024. május 19. vasárnap

A hidrogéné a jövő a vasúton

Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasút Clubban mozdonyokról, IC+-ról, hidrogénhajtásról is beszélt.


Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos volt a vendég a Magyar Vasút Club hétfői rendezvényén. A beszélgetés során elmondta, hogy

a hidrogénhajtásra úgy tekintenek, mint a jelenleg még dízelüzemű vonalak személyszállítását alapvetően megoldó műszaki megoldásra. A hidrogén nagy előnye, természetesen a zéró kibocsájtáson túl, hogy az ilyen motorvonat 700-800 kilométeres távolságot tehet meg egy feltöltéssel.

Persze a környezetbarát működés elérésére egyes vonalak villamosítása vagy akkumulátoros motorvonatok beszerzése is szóba jöhet. A cél, hogy 2030 után már ne használjanak dízelvonatokat a személyszállításban. Kifejtette, hogy 18 hidrogénhajtású motorvonatra szóló előzetes piaci konzultáció már folyamatban van.

- Hirdetés -

A vezérigazgató beszámolt a járműgyártási stratégiáról is. Ez része a magyar vasúti stratégiának, amely az Építési és Közlekedési Minisztérium irányításával készül. A vasúti stratégia tíz évre szól, és célja az olyan alapparaméterek meghatározása, mint például az, hogy mely vonalakon akarunk InterCity, InterRégió szolgáltatást nyújtani, hol 60, hol pedig 120 perces ütemmel, hol motorvonattal, hol ingaszerelvénnyel. Látszik, hogy ebből egyenesen vezethető le, hogy milyen járműből mekkora mennyiségre van szükség. Erről szól a járműstratégia. – Természetesen kizárólag klimatizált, akadálymentes, wifi-vel, elektromos csatlakozókkal felszerelt járműveket fogunk beszerezni – mondta Mosóczi László.

A stratégia kitér a HÉV-szerelvények beszerzésére, a háló- és fekvőhelyes, az étkező-, a bisztró-, a kerékpárszállító kocsikra is. A nemzetközi forgalomra 230 kilométer/órás sebességre alkalmas járművek (motorvonatok vagy mozdonyos vonatok) is kellenek.

Összességében 15 nappali és tíz éjszakai nemzetköz szerelvény beszerzése szerepel a tervekben.

A meglévő kapcsolatokon kívül hangsúlyos a déli irány, a bolgár vagy montenegrói tengerpartban is van potenciál. Két év múlva el kell indítani a megújult Budapest–Belgrád vonalon a kétórás ütemes közlekedést a két főváros között, persze némelyik vonat továbbmegy majd tőlünk Bécs, München felé – mondta a vezérigazgató. Szlovákia felé a cél elsősorban a helyi kapcsolatok erősítése, hiszen a szobi határátmeneten a fővonali összeköttetés ma is sűrű.

Ugyancsak szerepel a tervekben 15 olyan regionális kivitelű több áramnemű motorvonat beszerzése, amely átmehet a határokon, tehát kompatibilis a szomszédos országok áram- és felsővezetéki rendszereivel. Az új járművek csatasorba állításánál fontos iparfejlesztési cél, hogy azokban minél nagyobb legyen a magyar hozzáadott érték.

Mosóczi László szerint elsősorban a szolnoki, dunakeszi járműjavítók alkalmasak a gyártásra, de akár Dombóvár, Miskolc is bekapcsolódhat.

Egy másik út lehet, például motorvonatok előállítására, a nemzetközi multinacionális járműgyártókkal kialakított együttműködés.

De a járműstratégia fontos lába egy nagyjavítási projekt is, amely azt célozza, hogy a Desiro vagy az Uzsgyi becenevű orosz motorvonatok üzemkészségét még 15–20 évig fent tudják tartani.

A MÁV Vagon Kft. kiszervezésével egy kézbe kerül a Magyar Vagon Zrt.-vel. Ennek a cégcsoportnak kiemelkedő szerepe lesz a karbantartásban és az új kocsik készítésében is.

Mindkét területen alkalmaznák a Roscónak nevezett eljárást, amikor a vasúttársaság kilométeralapon, szolgáltatásként fizet a járművekért. Új beszerzésnél ennek a legfőbb előnye, hogy nincs nagy, egyszeri tőkeszükséglet. Ha pedig a karbantartásra kötnek ilyen alapon szerződést, az üzem eleve erősen érdekeltté válik a rendelkezésre állás magas szinten tartásában.

A stratégia szerint folytatni kell az IC+ programot is, az eddig elkészült 92 kocsin túl még 285-re lenne szükség. Ezek között új típusok, például vezérlőkocsi és kerékpárszállító is van.

A rendezvényen Bucsky Péter, a Magyar Vasút munkatársa beszélgetett Mosóczi Lászlóval. Rákérdezett a mozdonybeszerzésre is. – Mozdonyt nem fogunk gyártani, hiszen erre jelenleg nem alkalmas kellő hatékonysággal a magyar ipar. Vizsgáljuk az új mozdonyok beszerzésének legoptimálisabb módját, de mindezzel párhuzamosan zajlik a meglévő állomány felújítása is, amivel folyamatosan működőképesek tudunk maradni – hangzott a válasz.

Az eseményen szó esett még többek között az aktuális energiakérdésekről, egyeskocsi-fuvarozásról, kombinált áruszállításról, munkaerőpiaci kérdésekről. Ezekről és további részletekről a Magyar Vasút júliusban megjelenő lapszámában olvashatnak bővebb beszámolót. 

A Magyar Vasút Club rendezvény támogatója: MÁV Zrt.

Ezek is érdekelhetik

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Fokozatosan vonják össze a MÁV-START-ot és a Volánbuszt

A Magyar Vasút Clubban arról is szó esett, hogy az alkatrészellátás miatt nagyon nehéz helyzetben van a járműgazdálkodás. Február elsejétől hasonló belső felépítéssel működik a...

Előzetes a Magyar Vasút Clubból: kártyaelfogadás a Volánbuszon

Ha a közszolgáltatásban résztvevő autóbuszok utasai kártyával is fizethetnek, az gyorsítja a fölszállást. A Magyar Vasút Klub csütörtöki, január 25-i rendezvényén a MÁV–Volán-csoport négy vezetője...

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

Mosóczi László továbbra is járműgyártás-fejlesztési biztos

Lázár János miniszter 2024. június 30-ig hosszabbította meg a megbízást. Az építési és közlekedési miniszter január 18-i utasítása dr. Mosóczi Lászlót 2024. január 1. napjától...

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...