fbpx
2024. július 23. kedd
spot_img

A hatékonyabb vágányzárakért

A HUNGRAIL vágányzári munkacsoportja javítani kíván a vágányzárak mai gyakorlatán.

Két dolgot mindenki tud a vágányzárakról: szükség van rájuk, de károkat okoznak a vasútvállalatoknak. Nem mindegy tehát, hogy egy karbantartási, rekonstrukciós vagy fejlesztési munka miatt tervezett vagy éppen haváriaokból szükséges vágányzár milyen paraméterekkel valósul meg. Milyen hosszú, mennyivel előre lehet róla tudni, hogyan van összehangolva más vágányzárakkal ugyanazon vagy az éppen kerülésre alkalmas vonalakon? (A vágányzárak hazai szabályozásáról és gyakorlatáról – külföldi példákkal is összevetve – a Magyar Vasút márciusi kiadásában olvasható elemzés.)
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesületen belül működött már vágányzári munkacsoport, most újra nagyon aktuális volt felvenni a fonalat. A vágányzári munkák tervezése az érdekek ütközése és a szervezés összetettsége miatt is bonyolult feladat, benne érintettek a vonatokat közlekedtető személyszállító-, árufuvarozó vasútvállalatok mellett az Építési és Közlekedési Minisztérium (mint megrendelő, illetve mint beruházó), a pályahálózat-működtetők, a NIF, a különféle szakterületeket képviselő és tevékenységet ellátó, karbantartó és kivitelező vállalatok.
A pillanatnyi gyakorlat egyik legnagyobb problémája az, hogy egyes vágányzárak nem előre tervezhetők, ennek hátterében sokszor a források bizonytalan rendelkezésre állása is áll. Emiatt sem a karbantartást, kivitelezést végző vállalatok nem tudják munkagépeik és dolgozóik beosztását optimálisan tervezni, sem a vonalat igénybe vevő vasútvállalatok nem tudják a vágányzár okozta többletköltségeiket (árufuvarozás esetén például a kerülő útirány, személyszállítás esetén mondjuk a buszos pótlás költségei) kalkulálni. Szintén komoly nehézséget jelent az, hogy sok esetben a vágányzárakat nem koordinálják. Példát találni erre mind hazai, mind nemzetközi területen is, ahol előfordul, hogy a vágányzári kerülőút azért nem használható, mert ott a határ túloldalán van lezárva a vasút, vagy az, hogy az egyik ország nappal, a másik éjjel nem engedi a vonatokat. Újabb konkrét példa, hogy a Püspökladány–Kolozsvár szakasz román oldalán akkor kezdődik a rekonstrukció, amikor nálunk befejeződik. Országon belül is probléma azonban a párhuzamos útvonalak egyidejű lezárása. Erre példa a Lőkösházára és a Biharkeresztesre vezető vonalak kizárása egyszerre vagy a röszkei és kelebiai munkák összecsúszása, igaz, utóbbi esetben végül sikerült megoldást találni a szabadkai teherforgalom fenntartására.
A munkacsoport vezetője Vanya László, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgatója, aki pozíciójából adódóan mind vasútvállalati, mind kivitelezői oldalról átlátja a vágányzárak ügyét. Ő a munkabizottság fő céljainak az alábbiakat tekinti:

  • A vágányzárak forgalomra való hatásának csökkentése, optimalizálása.
  • Az üzemeltetők, beruházók, kivitelezők és vasútvállalatok közti kommunikáció javítása.
  • Javaslatok megfogalmazása a beruházók, a projekt-előkészítők és döntéshozók felé, hogy mit kell figyelembe venni egy-egy projekt kiírása előtt a vonalak kizárásánál.

Hódosi Lajos, a Hungrail ügyvezetője azt kérte, hogy a tagvállalatok segítsenek számszerűsíteni a szóban forgó anomáliák által okozott károkat, ezekkel eredményesebben lehet lobbizni az elmozdulásért a tervezhetőség irányába.
A munkabizottság tagjai máris megfogalmaztak konkrét javaslatokat. Többen is azon a véleményen vannak, hogy a kisebb munkáknál időben és költségben is hatékonyabb lenne két nap teljes szakaszkizárás, mint két héten át húzódva naponta három–négy órán át zárni a pályát. Szintén többen vetették föl állandó karbantartási sávok beillesztését a menetrendbe.
Borítókép: Hinrich Oltmanns, pexels.com

Ezek is érdekelhetik

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Megújultak a MÁV állomások két balatoni helyszínen is – GALÉRIA

A MÁV Balatonfenyvesen és Balatonszéplak megállóhelyen is megújult állomással várja az utasait.

Lázár: megállapodtunk a kínaiakkal a V0 megépítéséről

Meg fogjuk építeni az M8-as autópályát és a V0-ás vasúti körgyűrűt, amely generációkra meg fogja oldani a dunaújvárosiak életét! – jelentette be Lázár János...

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...