fbpx
2025. július 19. szombat

A hatékonyabb vágányzárakért

A HUNGRAIL vágányzári munkacsoportja javítani kíván a vágányzárak mai gyakorlatán.

Két dolgot mindenki tud a vágányzárakról: szükség van rájuk, de károkat okoznak a vasútvállalatoknak. Nem mindegy tehát, hogy egy karbantartási, rekonstrukciós vagy fejlesztési munka miatt tervezett vagy éppen haváriaokból szükséges vágányzár milyen paraméterekkel valósul meg. Milyen hosszú, mennyivel előre lehet róla tudni, hogyan van összehangolva más vágányzárakkal ugyanazon vagy az éppen kerülésre alkalmas vonalakon? (A vágányzárak hazai szabályozásáról és gyakorlatáról – külföldi példákkal is összevetve – a Magyar Vasút márciusi kiadásában olvasható elemzés.)
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesületen belül működött már vágányzári munkacsoport, most újra nagyon aktuális volt felvenni a fonalat. A vágányzári munkák tervezése az érdekek ütközése és a szervezés összetettsége miatt is bonyolult feladat, benne érintettek a vonatokat közlekedtető személyszállító-, árufuvarozó vasútvállalatok mellett az Építési és Közlekedési Minisztérium (mint megrendelő, illetve mint beruházó), a pályahálózat-működtetők, a NIF, a különféle szakterületeket képviselő és tevékenységet ellátó, karbantartó és kivitelező vállalatok.
A pillanatnyi gyakorlat egyik legnagyobb problémája az, hogy egyes vágányzárak nem előre tervezhetők, ennek hátterében sokszor a források bizonytalan rendelkezésre állása is áll. Emiatt sem a karbantartást, kivitelezést végző vállalatok nem tudják munkagépeik és dolgozóik beosztását optimálisan tervezni, sem a vonalat igénybe vevő vasútvállalatok nem tudják a vágányzár okozta többletköltségeiket (árufuvarozás esetén például a kerülő útirány, személyszállítás esetén mondjuk a buszos pótlás költségei) kalkulálni. Szintén komoly nehézséget jelent az, hogy sok esetben a vágányzárakat nem koordinálják. Példát találni erre mind hazai, mind nemzetközi területen is, ahol előfordul, hogy a vágányzári kerülőút azért nem használható, mert ott a határ túloldalán van lezárva a vasút, vagy az, hogy az egyik ország nappal, a másik éjjel nem engedi a vonatokat. Újabb konkrét példa, hogy a Püspökladány–Kolozsvár szakasz román oldalán akkor kezdődik a rekonstrukció, amikor nálunk befejeződik. Országon belül is probléma azonban a párhuzamos útvonalak egyidejű lezárása. Erre példa a Lőkösházára és a Biharkeresztesre vezető vonalak kizárása egyszerre vagy a röszkei és kelebiai munkák összecsúszása, igaz, utóbbi esetben végül sikerült megoldást találni a szabadkai teherforgalom fenntartására.
A munkacsoport vezetője Vanya László, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgatója, aki pozíciójából adódóan mind vasútvállalati, mind kivitelezői oldalról átlátja a vágányzárak ügyét. Ő a munkabizottság fő céljainak az alábbiakat tekinti:

  • A vágányzárak forgalomra való hatásának csökkentése, optimalizálása.
  • Az üzemeltetők, beruházók, kivitelezők és vasútvállalatok közti kommunikáció javítása.
  • Javaslatok megfogalmazása a beruházók, a projekt-előkészítők és döntéshozók felé, hogy mit kell figyelembe venni egy-egy projekt kiírása előtt a vonalak kizárásánál.

Hódosi Lajos, a Hungrail ügyvezetője azt kérte, hogy a tagvállalatok segítsenek számszerűsíteni a szóban forgó anomáliák által okozott károkat, ezekkel eredményesebben lehet lobbizni az elmozdulásért a tervezhetőség irányába.
A munkabizottság tagjai máris megfogalmaztak konkrét javaslatokat. Többen is azon a véleményen vannak, hogy a kisebb munkáknál időben és költségben is hatékonyabb lenne két nap teljes szakaszkizárás, mint két héten át húzódva naponta három–négy órán át zárni a pályát. Szintén többen vetették föl állandó karbantartási sávok beillesztését a menetrendbe.
Borítókép: Hinrich Oltmanns, pexels.com

Ezek is érdekelhetik

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Legfrissebb híreink

405 km/óra sebességgel száguldott az ICE-S tesztvonat

A DB és a Siemens Mobility új sebességi rekordot állított fel, egy ICE-S tesztvonattal 405 km/h sebességet értek el.

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Célegyenesben a MÁV-GYSEV vonalátadás előkészítése

Célegyenesben a vonalátadás: 2025. július 1-től a GYSEV 752 km vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.