fbpx
2024. május 20. hétfő

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

Még az év utolsó negyedévében is öt százalékos volt az árutonnakm-ben kifejezett vasúti áruszállítás teljesítményében a visszaesés a megelőző év azonos időszakához képest.

A koronavírus járványhoz hasonlóan nehéz évet zárt a hazai áruszállítási piac. 2023-ban a teljes hazai áruszállítás teljesítménye: míg 2020-ban 10,3 százalékos volt az előző évi árutonnakm teljesítményhez mérten a visszaesés, 2023-ban 9,6 százalék.

Vasúti szempontból azonban rosszabb a helyzet: míg 2020-ban 9,1 százalékot nőtt az éves teljesítmény, 2023-ban 6,4 százalékkal csökkent. 2019-hez viszonyítva a vasúti áruszállítás teljesítménye változatlan szinten állt.

- Hirdetés -

A vasút teljesítménye még így is a legjobbnak mondható a többi áruszállítási módhoz képest.

A közúti áruszállítás 2023-ban közel kétszer nagyobb mértékben 11,4 százalékban süllyedt. A közúti áruszállítás teljesítménye tavaly így 10 százalékkal marad el a 2019-es szintjétől. A belvízi áruszállítás letjmenete sem állt meg, a tavalyi 13 százalékos süllyedés után már 38 százalékkal marad el a 2019-es szinttől. A csővezetékes szállítás 2021-re süllyedt nagyot, azóta már csak kisebb mértékű volt az éves csökkenés.

Az adatokat negyedéves szinten vizsgálva az látható, hogy még mindig jelentős volt a visszaesés mértéke a 2023-as utolsó három hónapban is. Azonban a közútnál a 2023. IV. negyedév gyorsuló visszaesést hozott, a vasútnál már az előző negyedévhez képest enyhe emelkedést lehetett látni.

Az áruszállítási teljesítmények visszaesése és az elmúlt évek átalakulásai az áruszállítási modal splitben is érezhető hatással jártak:

21,3 százalékra nőtt a 2019-es 18 százalékról a vasúti áruszállítás részesedése a közlekedési munkamegosztásban.

Mindez azonban nem járt együtt a messze legszennyezőbb közúti áruszállítás visszaszorulásával, hiszen annak mértéke a 2019-es 62,3 százalékról 66,4 százalékra emelkedett. Így leginkább a csővezetékes és a belvízi áruszállítás visszaszorulása okozott átalakulást a piacon. Igaz, ez utóbbi két közlekedési mód igen eltérő a közúti és a vasúti áruszállítás piacától. Csővezetéken földgáz és kőolaj szállítását végzik alapvetően. A dunai hajózásban az acélgyártási alapanyagok, így a kőszén és a vasérc szállítása mellett a mezőgazdasági termékek jellemzőek. Mivel a belvízi áruszállítás alapvetően tranzitot és nemzetközi forgalmat jelent, ez sokkal inkább külső körülmények miatt változik hazánkban.

A belföldi áruszállítás teljesítménye 4 százalékkal csökkent tavaly egész évben árutonnakm-ben, de a vasút esetében 11,6 százalékos visszaesés volt, míg a közútnál 0,7 százalékos csökkenés. 2019-hez viszonyítva a vasúti belföldi áruszállítás 20 százalékkal csökkent, míg a közúti áruszállítás 3 százalékkal nőtt.

A nemzetközi viszonylatban fordított a helyzet: a megelőző évihez képest a vasúti teljesítmény 5,3 százalékos értékénél jóval nagyobb, 17,9 százalékos visszaesést volt kénytelen a közúti áruszállítás elszenvedni. 2019-hez hasonlítva a vasút 4 százalékkal többet szállított tavaly, míg a közúti járművek 18 százalékkal kevesebbet.

Az adatok alapján leginkább a nemzetközi áruszállítási igények csökkenése okozta a legnagyobb változást a hazai áruszállítási piacon 2023-ban. A trendek alapján nemzetközi forgalomban érzékelhető, hogy a kamionokról a vonatokra terelődik a forgalom, ám belföldön ellentétes folyamatokat lehetett látni.

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

A Flirt a legmegbízhatóbb vonat az Egyesült Királyságban és Magyarországon is

A Stadler részben Szolnokon készült motorvonatai szigorú, objektív mutatók alapján érdemelték ki a kitüntető címet. Tavaly már harmadszor nyerték el a Greater Anglia hibrid Flirt...

A teherszállítás automatizációja: ilyen a jövő digitális tehervonata

Az Európai Unió az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését szolgáló Green Deal programjában nagy hangsúlyt helyez a vasúti közlekedés térnyerésére. Az árufuvarozás tekintetében a vasúti teherszállítás jelenti messze a leginkább környezetbarát módot, ezért célul tűzték ki, hogy 2030-ra a jelenlegi 18-ról 30 százalékosra növeljék a részarányát.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...