A magyar vasúti áruszállítás jobban teljesít az uniós átlagnál, de így se sikerült még a 2019-es korábbi mennyiségeket elérni. Uniós szintű támogatási és szabályozási változás nélkül jelentős változás nem várható.
Harmadik egymást követő évben csökkenhet az európai vasúti áruszállítás teljesítménye az Eurostat harmadik negyedéves, 21 országra elérhető adatai alapján. Ezzel a koronavírus járvány előtti, 2019-es szinthez mérve még mindig 6 százalékos az elmaradás. Igaz, már „csak” egy százalék körülire várható a visszaesés. Magyarországon az első három negyedévben 0,4 százalékos volt a csökkenés a KSH adatai szerint, az Eurostat 0,3 százalékos növekedést mutatott ki. A térségünkben hasonlóan alakult az egyes országok vasúti áruszállítási teljesítményének változása az elmúlt években: Németország kivételével mindenhol a 2019-es volumenektől elmarad a teljesítmény. A magyar egy százalékos visszaesés a szlovákkal együtt a második legjobb a térségben.
Összességben azonban igen lehangoló a helyzet. Egyre távolabb kerül az Európai Unió az Európai Zöld Megállapodásban kitűzött céljától: e szerint a vasúti áruszállításnak 2030-ra az európai áruszállítás 30 százalékát kellene bonyolítani. Ehhez képest az Eurostat hivatalos adatai szerint 2022-ben is csupán a szárazföldi áruszállítás 17,1 százaléka vette igénybe a vasutat. Ez 2013-ban még 18,6 százalék volt. Mivel az elmúlt időszakban rendre a vasút volumennövekedése elmaradt a közútétól, ez az arány csak tovább csökkent. Továbbra is irreálisnak tűnik azaz elképzelés, hogy 2030-ra akár csak a közelébe kerülhet a vasút a kitűzött 30 százalékos részaránynak – melyhez azonnali változásokra volna szükség az uniós politikában.
Az EU-s és hazai vasúti árufuvarozás helyzetéről, kitörési lehetőségeiről első kézből kaphat aktuális információkat a február 27-i szakmai rendezvényen, melyre korlátozottan, de még elérhetők helyek:
II. Vasúti Árufuvarozási Konferencia: FORDULÓPONT A VASÚTI ÁRUFUVAROZÁSBAN?!
A vasúti árufuvarozás terén egyre újabb és komplexebb kihívásokkal kell szembenéznünk. A hazai újraiparosítási folyamatok, a globális kereskedelem dinamikus változása, a fenntarthatósági elvárások, a logisztikai láncok digitalizációja, és az infrastruktúra fejlesztése mind kulcsfontosságú tényezők, amelyek meghatározzák a jelen és jövő vasúti teljesítményeit.
Az 1280/2023 (VII.17.) kormányhatározat értelmében a fenti kihívásokra reagálva a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület is szerepet vállal abban a vasúti árufuvarozás versenyképességi csomag létrehozásában, melyet 2025 első negyedév végével a kormányzat elé kell felterjesztenie a szakminisztériumnak. A konferencia kiemelt fókusztémája lesz a program áttekintése, főbb pilléreinek bemutatása, melyen keresztül válaszokat adunk a szektor legaktuálisabb és jövőbeli kihívásaira.
A konferenciára már csak korlátozottan érhetők el jegyek, érdemes mielőbb biztosítani helyét!
A részletes program, előadók és további részletek az esemény oldalán érhetők eL
https://magyarvasut.hu/fordulopont-a-vasuti-arufuvarozasban/