fbpx
2024. október 12. szombat

Véglegesítették az Oxford és Cambridge közötti nyomvonalat

Az angol fővonalakat összekötő régi-új vasút villamosításáról nincs döntés.

East West Rail néven új vasútvonal létesül a két patinás angol egyetemi város közé. Oxford és Bedford között már javában zajlanak a munkálatok, 2025-ben föl kívánják venni a forgalmat, a Bedford–Cambridge szakaszon azonban még csak a tervezés folyik, az ígéretek szerint „a 2020-as évek közepére” kell elkészülnie.

Motorkocsi az utolsó napokban Pottonban (fotó: Wikipédia)
Motorkocsi az utolsó napokban Pottonban (fotó: Wikipédia)

A vasút őshazájában vagyunk, természetesen a 19. században épült vasút a szóban forgó irányban, bár – a legkorábbi elképzelésekkel ellentétben – nem a két várost célozva, hanem kisebb, „helyi érdekű” fejlesztésekből összeállva. A Varsity Line elnevezésű vasút legkorábbi szakasza 1846-ban, az utolsó 1862-ben nyílt meg. A második világháború idején még stratégiai jelentőséget tulajdonítottak a bombázott Londont elkerülő vasútnak, de a 60-as években az egyetemvasutat is elérte a végzet, 1967 végén a legtöbb szakaszon megszűnt a személyszállítás, csupán Bletchley és Bedford között maradt meg.

- Hirdetés -

Ahogy a Boris Chomenko Drawing térképének részletén jól látszik, Közép-Angliában a fő vonalak mind Londonba igyekeznek, keresztirányban viszont nagyon hiányoznak az összeköttetések (szürke a tervezett vonal, kék és rózsaszín a villamosított, zöld a nem villamosított).

Közép-Anglia vasútjai (forrás: personal.umich.edu)
Közép-Anglia vasútjai (forrás: personal.umich.edu)

A vonal visszaépítéséért indított lobbizás akkor vett nagyobb lendületet, amikor a regionális kormányzat 1995-ben külön szervezetet alapított erre. Kormányjóváhagyás 2011-ben született a vonal nyugati feléről.

A legtöbb szakaszon a korábban meglévő nyomvonal épül vissza, de nem mindenhol. Bedfordtól keletre környezetvédelmi aggályok és az árvízveszély miatt teljesen új nyomvonalat kerestek. A pontos vonalvezetésről 2021-ben nyilvános egyeztetések zajlottak, ezek eredményeit figyelembe véve hozták meg a döntéseket – írja a Railway Gazette. A kiválasztott verziót május végén hozták nyilvánosságra, ezzel együtt pedig azt is, hogy melyik szakaszon hány és milyen vonat indítását tervezik.

Szolgáltatási koncepció az East West Railre (forrás: eastwestrail.co.uk)
Szolgáltatási koncepció (forrás: eastwestrail.co.uk)

Az egyik legfontosabb kérdés az volt, hogy Cambridge-be északról vagy délről fusson-e be a vasút. A tervezők az utóbbit javasolják, amely ugyan drágább, de az új Cambridge déli állomás révén egy egyetem és egy kórház közvetlen kiszolgálását teszi lehetővé. Bedfordban az állomás délebbre tolását ajánllják, szintén egy kórház miatt. St. Neots pályaudvarát viszont kikerüli majd a vasút, ha a választott verzió valósul meg, és helyette Tempsfordon lesz kapcsolata a londoni vonallal.

Az East West Rail kiválasztott nyomvonala (forrás: eastwestrail.co.uk)
Az East West Rail kiválasztott nyomvonala (forrás: eastwestrail.co.uk)

Érdekes, hogy a már kivitelezésnél tartó új vasút trakcionálásáról még nem született döntés. A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy elképzelhető, az akkus motorvonatokban találják majd meg a zöld megoldást, de az is lehet, hogy hagyományosan villamosítják a vonalat. Alapvetően a személyszállítás áll a koncepció fókuszában, de némi helyet tehervonatoknak is hagynak, a meglévő szakaszokon ma is van csekély áruszállítás.

Nyitóképünkön az East West Rail építése a nyugati szakaszon, Winslownál (fotó: eastwestrail.co.uk)

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Fordítva sült el a puska Nagy-Britanniában – esettanulmány egy félrement fejlesztésről

Az egyik új gyorsvasúti pályán lassabban haladnak a szerelvények, mint a felújítás előtt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Tizenötmilliárd eurós vasúti fejlesztés indul

Csepreghy Nándor arról beszélt Nagykanizsán, hogy a magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás. A magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás, ami szükséges a munkaerőigény biztosításához...

Legfrissebb híreink

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.