Az angol fővonalakat összekötő régi-új vasút villamosításáról nincs döntés.
East West Rail néven új vasútvonal létesül a két patinás angol egyetemi város közé. Oxford és Bedford között már javában zajlanak a munkálatok, 2025-ben föl kívánják venni a forgalmat, a Bedford–Cambridge szakaszon azonban még csak a tervezés folyik, az ígéretek szerint „a 2020-as évek közepére” kell elkészülnie.
A vasút őshazájában vagyunk, természetesen a 19. században épült vasút a szóban forgó irányban, bár – a legkorábbi elképzelésekkel ellentétben – nem a két várost célozva, hanem kisebb, „helyi érdekű” fejlesztésekből összeállva. A Varsity Line elnevezésű vasút legkorábbi szakasza 1846-ban, az utolsó 1862-ben nyílt meg. A második világháború idején még stratégiai jelentőséget tulajdonítottak a bombázott Londont elkerülő vasútnak, de a 60-as években az egyetemvasutat is elérte a végzet, 1967 végén a legtöbb szakaszon megszűnt a személyszállítás, csupán Bletchley és Bedford között maradt meg.
Ahogy a Boris Chomenko Drawing térképének részletén jól látszik, Közép-Angliában a fő vonalak mind Londonba igyekeznek, keresztirányban viszont nagyon hiányoznak az összeköttetések (szürke a tervezett vonal, kék és rózsaszín a villamosított, zöld a nem villamosított).
A vonal visszaépítéséért indított lobbizás akkor vett nagyobb lendületet, amikor a regionális kormányzat 1995-ben külön szervezetet alapított erre. Kormányjóváhagyás 2011-ben született a vonal nyugati feléről.
A legtöbb szakaszon a korábban meglévő nyomvonal épül vissza, de nem mindenhol. Bedfordtól keletre környezetvédelmi aggályok és az árvízveszély miatt teljesen új nyomvonalat kerestek. A pontos vonalvezetésről 2021-ben nyilvános egyeztetések zajlottak, ezek eredményeit figyelembe véve hozták meg a döntéseket – írja a Railway Gazette. A kiválasztott verziót május végén hozták nyilvánosságra, ezzel együtt pedig azt is, hogy melyik szakaszon hány és milyen vonat indítását tervezik.
Az egyik legfontosabb kérdés az volt, hogy Cambridge-be északról vagy délről fusson-e be a vasút. A tervezők az utóbbit javasolják, amely ugyan drágább, de az új Cambridge déli állomás révén egy egyetem és egy kórház közvetlen kiszolgálását teszi lehetővé. Bedfordban az állomás délebbre tolását ajánllják, szintén egy kórház miatt. St. Neots pályaudvarát viszont kikerüli majd a vasút, ha a választott verzió valósul meg, és helyette Tempsfordon lesz kapcsolata a londoni vonallal.
Érdekes, hogy a már kivitelezésnél tartó új vasút trakcionálásáról még nem született döntés. A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy elképzelhető, az akkus motorvonatokban találják majd meg a zöld megoldást, de az is lehet, hogy hagyományosan villamosítják a vonalat. Alapvetően a személyszállítás áll a koncepció fókuszában, de némi helyet tehervonatoknak is hagynak, a meglévő szakaszokon ma is van csekély áruszállítás.
Nyitóképünkön az East West Rail építése a nyugati szakaszon, Winslownál (fotó: eastwestrail.co.uk)